Editie 72 - Een GFX lesje
Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
91 leden hebben gestemd
-
1. Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
-
10%5
-
20%6
-
30%1
-
40%2
-
50%11
-
60%6
-
70%4
-
80%7
-
90%40
-
100%0
-
This poll is closed to new votes
- Log in of registreer om te stemmen in deze peiling.
Deze rubriek is geschreven door -Matthijs- & Dizzee!
Photoshop kent vele verschillende technieken. Vanavond gaan we je in het Lesje GFX de techniek van smudgen aanleren, dat kan gebruikt worden om een mooie en passende achtergrond te maken.
Om te beginnen, plaats de render in je signature en vul de background met de ‘Paint Bucket Tool’.
Let op: Vul de background op een nieuwe layer, niet op die van de render. Als het goed is, staat er automatisch al een ‘background layer’. Staat deze er niet, dan kun je deze aanmaken via ‘CTRL’ + ‘SHIFT’ + ‘N’.
We gaan dit keer geen brushes gebruiken, omdat we door middel van het smudgen de hele background gaan maken. Maak een kopie van de layer waar render opstaat. In photoshop-taal noemen we een kopie ‘duplicaten’. Je kunt je render duplicaten door hem te selecteren en op de sneltoets ‘CTRL + J’ te drukken of dit te doen via ‘Image’ > ‘Duplicate’.
Na het duplicaten heb je dus tweemaal een layer van je render. Selecteer de gedupliceerde layer (copy). Op deze layer gaan we de eerste smudge layer maken. Het is nu de bedoeling dat je een goede brush uitzoekt, want niet elke brush geeft een leuk effect bij het smudgen. Wij hebben gekozen voor een standaard brush uit Photoshop, omdat die in onze ogen een leuk effect geeft. Natuurlijk ben je helemaal vrij in kiezen van je brush, maar het is wel belangrijk voor het uiteindelijke resultaat.
Dit is de brush die wij gekozen hebben:
We gaan nu de smudge tool selecteren. Dit kun je doen via de sneltoets ‘R’ of door hem in je tool menu te selecteren:
Na het selecteren van de smudge tool is het zaak om de juiste smudge instellingen in te stellen. Naast een goede brush is dit ook een enorm belangrijk, omdat dit ook weer erg belangrijk is voor het eindresultaat. In principe ben je, net zoals bij de brush, ook hier weer vrij in je keuze qua instellingen.
De instellingen kun je rechts bovenin instellen door op het tabblad ‘brushes’ te klikken.
Wij hebben gekozen voor de volgende instellingen:
Nu we de instellen goed gezet hebben, kunnen we beginnen met smudgen. Voor de duidelijkheid: We gaan smudgen op de gedupliceerde layer van de render. Zorg er dus voor dat je deze ook geselecteerd hebt.
Het is nu simpelweg een kwestie van heen en weer klikken met je muis. Ga niet als een idioot beginnen met klikken, maar sleep je muis vanaf het midden naar rechts/links en bekijk of het resultaat je aanstaat of niet. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je vroegtijdig ingrijpen via ‘CTRL + Z’ (Undo).
We gaan direct de kleuren wat verbeteren. Dit kan via ‘Image’ > ‘Adjustments’ > ‘Curves’. Speel wat met de instellingen totdat je het gewenste resultaat hebt:
Dit is ons resultaat:
We gaan nu een tweede smudge layer maken. We gaan nu tweemaal de originele render duplicaten. Als je dit gedaan hebt, sleep je beide layers helemaal naar boven toe, zodat beide layers bovenaan staan. Selecteer nu de move tool .
We gaan nu de render op een geschikte plek neerzetten in de signature. Zorg ervoor dat je mooie kleuren uit je render gebruikt:
Zoals je misschien al wel had verwacht; we gaan ook deze bij renders smudgen. We gebruiken gewoon weer dezelfde instellingen en brush, maar het is gewoon mogelijk om een andere brush met andere instellingen te nemen. Die keus laten we aan jouw.
Het resultaat:
Zet nu de blending mode op ‘Linear Dodge’.
Vergeleken met de rechterkant is de linkerkant want aan de donkere kant. Daarom dupliceren we de beide layers waarin we net gesmudged hebben. Mochten de kleuren te fel zijn, dan kun je de opacity verlagen of een andere blendmode nemen. Het resultaat:
Onderin, in het midden van de background, ziet het er nog wat saai uit. Daarom duplicaten we nog een keer de originele render en zetten we hem onderin neer:
We gaan we smudgen met dezelfde instellingen en brush, en we zetten na het smudgen de blendmode weer op ‘Linear Dodge’.
Nog een paar laatste stapjes voordat het af is. We gaan de background wat meer ‘diepte’ geven. Dit kun je onder andere doen via een ‘Gradient Map’. Een Gradient Map kun je toevoegen via het layerschermpje:
http://img341.imageshack.us/my.php?image=20st6.png
We kiezen gewoon voor een zwart-witte gradient, dus je hoeft enkel nog op ‘OK’ te klikken. Verander, na het toevoegen van de gradient map, de blendmode naar ‘Soft Light’ en zet de opacity op 80%.
We gaan nu de laatste stap doen. Maak een nieuwe layer en ga naar ‘Image’ > ‘Apply Image’. Alle layers worden dan samengevoegd op één layer. Ga vervolgens naar ‘Image’ > ‘Adjustments’ > ‘Curves’ en speel weer wat met de instellingen. Eigenlijk ben je hier helemaal virj om te doen wat je wilt. Je kunt hem vervolgens ook nog op een blendmode zetten, en met andere instellingen spelen.
Dit is ons eindresultaat:
Voeg je render weer toe en borduur vervolgens verder op je signature!
Je hebt vanavond weer iets nieuws in Photoshop geleerd! Het leuke van smudgen is dat het op allerlei manieren kan en erg uitgebreid is. Het is leuk en leerzaam om steeds weer nieuwe dingen te proberen, zo maak je vanzelf de mooiste dingen. We hopen in in ieder geval dat je weer iets nieuws geleerd hebt!
Overigens nog een verzoek om zoveel mogelijk suggesties te droppen. We hebben redelijk wat moeite om iets te verzinnen. Wil je iets maken in Photoshop maar weet je niet hoe? Reageer dan! Klein of groot, we proberen het allemaal te behandelen!
0 reacties
Recommended Comments
Er zijn geen reacties om weer te geven.