Editie 73 - Recensies

Dutchy3010

381 bezichtigingen

Deze rubriek is geschreven door HerrieM

De volgende review bevat mogelijk spoilers en een mening. Er is geprobeerd deze zoveel mogelijk te ontwijken, maar er kunnen geen garanties gegeven worden.

Cloverfield

Wat is het?

Al maanden word er een hype rond deze film gecreëerd. Het begon met een teasersite waar eerst alleen de datum 18-01-2008 op stond. Later kwamen er korte beeldfragmenten vrij waar je nog niet uit kon halen wat er precies staat te gebeuren in de film, alleen dat het in New York is en er een soort monster rondloopt. De film gaat over een groepje mensen die samenkomen om Rob een feestje te geven vanwege zijn afscheid. Rob heeft namelijk mooie baan gekregen in Japan. Op die zelfde avond word New York aangevallen door een groot reusachtig (ik weet dubbelop, maar hij is dan ook erg groot) monster. De film bestaat uit de amateurbeelden van dit groepje mensen die proberen te overleven tijdens deze aanval. Tussendoor zit ook nog een verhaallijn van een mislukte liefde van Rob verweven, een liefde die hem alleen maar meer in gevaar zou brengen.

Godzilla vs. The Blair Wirch Project

Ik heb al enkele mensen deze film horen beschrijven als een kruising tussen Godzilla en The Blair Witch Project. Deze laatste vergelijking komt vooral doordat het amateurbeelden moeten voorstellen. Gelukkig hadden deze groep New Yorkers een iets beter dan gemiddelde digitale camera, zodat het nog redelijk kijkt. Het amateur gedeelte zit hem vooral in de camera voering, die af en toe kan irriteren. Regelmatig had ik de neiging om te roepen, richt die camera nou eens op dat monster!!! Het verhaallijn is een bijzondere, want de regisseur laat de kijker evenveel weten als de mensen zelf, en dit houd hij vol de hele film. Aan het einde weet je dus niet echt wat het monster nou was, en hoe het verder gaat. Dit past bij de mysterieuze werkwijze van J.J. Abrams, die met de serie Lost al had laten zien dat hij zo min mogelijk uitlegt. Wat je uiteindelijk krijgt is een mooi en verfrissende film, want hij voldoet niet aan alle standaards die er in Hollywood heersen. Het is echter wel belangrijk dat je bereid bent zelf allemaal theorieën te gaan bedenken en gaten te gaan opvullen, anders kun je snel verveeld raken. Ook zitten er mooie beelden in verwerkt, zoals het rondvliegend hoofd van het vrijheidsbeeld.

Eindconclusie

Script: 7.5

Origineel, maar uiteindelijk gebeurt er niet erg veel.