Editie 75 - Recensies

40
    • 100%
      0

This poll is closed to new votes

De volgende review bevat mogelijk spoilers en een mening. Er is geprobeerd deze zoveel mogelijk te ontwijken, maar er kunnen geen garanties gegeven worden.

Sequel, spin-off?

Je had ooit de film Alien, een geweldige film. Hierop kwam een vervolg, en warempel ook die was goed. Er volgde nog twee vervolgen die matig en slecht waren. Er was ook een serie over een buitenaardse alienjager, Predator, een goede film. Ook deze kreeg een vervolg, die matig was. Iemand kwam op het briljante idee om deze twee films samen te voegen, tenslotte is een slecht film en een slecht film samen een goede film… niet dus, en Alien vs Predator was dan ook een slechte film. Met deze begon ik dan ook vol achterdocht te kijken naar het vervolg op AVP. De aliens komen op aarde om zich voort te planten, de mens blikt namelijk een goede nest voor de eieren. Tenslotte heeft je kroos dan meteen wat te eten als het klaar is om uit het ei te komen. De predator heeft als hobby jagen op bijzondere rassen en kiest dit keer de alien als zijn prooi. Nadeel is dat het hem niets uitmaakt of mensen blijven leven of niet. Dit alles speelt zich af in een dorpje dat vrij afgezonderd ligt, waardoor de bewoners op zichzelf zijn aangewezen om te overleven.

Suspense

Er zit misschien meer verhaal aan dan ik hierboven uitleg. In het eerste deel van AVP komen we erachter dat de Predators op de Aliens jagen om als volwassen te worden gezien. Een soort overgangsritueel. Bij deze film komt daar weinig uitleg over, maar dat hoeft dan ook niet echt. De alien reeks was vooral geweldig door de suspense die erin verwerkt zat. Het duurde tot het einde van de film voordat de actie echt los kwam, waardoor je er helemaal ingezogen werd. Dat lukt ze in deze film geheel niet, en het heeft af en toe meer weg van een SF hack ‘n ‘ slash. Het verhaal van de mensen is vrij eenvoudig neergezet en er zijn dan ook weinig tot geen karakters waarvan je echt hoopt dat ze het overleven. Ik betrapte me erop dat ik de predator aan het aanmoedigen was om ze allemaal af te slachten. De vorige AVP was al niet de moeite waard en ze hebben die lijn volledig voort weten te zetten. De oneliners die in de film zitten zijn regelmatig tenenkrommend slecht. Zo past de zin ” The Government wouldn't lie to us!” helemaal niet in de scène. En bij de afsluitende zin “Are the monsters gone?” kunnen we met zijn allen in koor roepen, niet zolang het nog geld oplevert. Dit alles is slecht, maar het ergste aan deze film is dat zowel de aliens als de predator niet de eer krijgen die ze verdienen. Dat een groepje tieners instaat is zich te verdedigen tegen een overmacht aan aliens, terwijl in de eerste film een getrainde crew van een ruimteschip hun handen vol hadden aan een enkele alien. De vechtscène tussen een alien en de predator is misschien nog wel het ergst. Die scène had bij de Power Rangers vandaan kunnen komen, zo slecht is die gechoreografeerd. De film is nog niet zo slecht als de Boll film van vorige week, maar deze film zal ik absoluut niet aanraden. Als je dan toch iets wil kijken, huur dan de originele alien of predator maar, kans is groot dat je daar meer plezier aan zult beleven.

Eindconclusie

Script: 5.0

Waarschijnlijk een flinterdun script om bomen te sparen.