Editie 76 - Recensies

40
    • 100%
      0

This poll is closed to new votes

De volgende review bevat mogelijk spoilers en een mening. Er is geprobeerd deze zoveel mogelijk te ontwijken, maar er kunnen geen garanties gegeven worden.

Rambo 4

Sylvester Stallone had in zijn carrière voornamelijk succes met de Rocky films, en met Rambo en Cliffhanger. Met vervolgen op al deze films probeert hij nu zijn in het slop geraakte carrière weer nieuw leven in te blazen, en het lijkt nog te lukken. Ik was geen liefhebber van Rocky Balboa, maar slecht kan ik het niet noemen. Nu is het de buurt voor Rambo, of John Rambo, of Rambo 4, net hoe je het wilt noemen. Rambo is een Vietnam veteraan, die zijn dagen slijt met het varen op een bootje en het vangen van slangen voor het plaatselijke circus in Thailand. Rambo word gevraagd door een groepje medewerkers van een christelijke hulporganisatie om ze naar een dorp in het buurland Birma te brengen. Dit land is al jaren verscheurd door oorlog. Rambo stemt met tegenzin in. Enige tijd later krijgt John bezoek van een priester en moeten de hulpverleners gered worden. Samen met een groepje huursoldaten gaat Rambo de jungle in om de boel op stelten te zetten.

Gory

Ik heb laatst een korte making off gezien waarin Stallone meldde at hij ook de misstanden in een land als Birma onder de aandacht wilde brengen. Dit kun je vrijwel meteen vergeten, want de acties van het leger zijn zo over de top dat het absoluut niet aangrijpend is. Je moet je ook afvragen of je dat wel wilt, want Rambo is vooral een over de top actie film, en daarin is het geslaagd. Het verhaal is niet hoogstaand te noemen, maar dat is geen enkel script uit de Rambo reeks. Stallone moet het nog steeds niet hebben van de dialogen, dus elke zin langer dan een oneliner is irritant om naar te kijken. Het gaat om de actie, en die is stevig. Niks geen suggestieve beelden, gewoon bloed en ledematen die door de lucht vliegen. Dat is in wezen de enige juiste manier om de film te omschrijven. De enige actiescène die voor mij fout uitpakt is de scène waar John plaats neemt achter een stationair mitrailleur. Hier valt een groot deel van de spanning weg omdat er weinig dreiging voor Rambo’s leven is, en duurt deze scène zeker 5 minuten te lang. Voor de rest, zolang je een simpele actie film verwacht, zul je wel vermaakt worden.

Eindconclusie

Script: 6.0

Een echte simpele Rambo script