Editie 78 - Een lesje GFX
Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
91 leden hebben gestemd
-
1. Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
-
10%5
-
20%6
-
30%1
-
40%2
-
50%11
-
60%6
-
70%4
-
80%7
-
90%40
-
100%0
-
This poll is closed to new votes
- Log in of registreer om te stemmen in deze peiling.
Deze rubriek is geschreven door Froodooo & -Matthijs-!
In het Lesje GFX van deze week staat de avatar centraal. Een avatar kan voor verschillende dingen gebruikt worden. Vaak als een herkenning, maar ook als persoonlijk plaatje die je zelf kunt maken. Daarom leggen we jullie vandaag een aantal manieren uit die gebruikt kunnen worden bij het maken van een avatar.
De eerste stap die je moet maken is het kiezen van een plaatje. Vaak wordt dit plaatje uit een bestaande signature of wallpaper gehaald en dat is eigenlijk een uitstekende manier om een basis te hebben voor je avatar.
Avatar 1: Origineel gebruikte plaatje
We beginnen met het maken van een nieuw bestand en we kiezen een grootte van 100px bij 100px. Plaats je afbeelding op een mooie positie in het bestand. Selecteer dan de Rectangular Marquee Tool en maak een selectie in je bestaande plaatje. Aan te raden is om een gedeelte van zijn hoofd te pakken. Tevens moet het een volledige selectie van boven naar beneden zijn, zodat je tweede plaatje niet te klein wordt. Als je een geschikte selectie hebt gemaakt, druk je op ‘CTRL’ + ‘J’. Selecteer dan de Move Tool en plaats de nieuwe afbeelding aan de rechterkant. Selecteer vervolgens de Line Tool, zet zwart als foreground color en stel bovenin het scherm een ‘Weight’ van 10px in. Maak dan van boven naar beneden een zwarte streep op de scheiding van beide plaatjes.
We gaan nu beginnen met enkele Gradient Maps. Voeg een nieuwe Gradient Map toe met de volgende kleuren:
Zet de blendmode dan op Screen en maak een nieuwe layer. Op die nieuwe layer voegen we een pattern (patroon) toe.
Maak voor dit patroon een nieuw bestand aan van 3px bij 3px en duplicate je background layer. Verwijder dan het origineel en gum op je andere, zodat deze transparant wordt. Zoom dan in tot 1600% met de Zoom Tool. Selecteer vervolgens de Pencil Tool, stel de Master Diameter (de grootte) in op 1 en plaats in het midden van je bestand het blokje. Als je dat gedaan hebt, ga je naar 'Edit' > 'Define Pattern' om hem op te slaan.
Als je dat gedaan hebt, selecteer je de Rectangular Marquee Tool en maak je een kleine selectie rechts naast de zwarte lijn. Selecteer dan je nieuw gemaakte layer, selecteer het gehele bestand door 'CTRL' + 'A' in te drukken en ga naar ‘Edit’ > ‘Fill’. Kies voor ‘Pattern’ en selecteer dan je net gemaakte pattern.
De volgende stap die we gaan doen, is het schuine boogje onderaan de avatar. Selecteer hiervoor de Ellipse Tool en trek van links naar rechts een mooie boog. Zet de blendmode vervolgens op Soft Light. Maak direct daarna een nieuwe layer aan. Op deze nieuwe layer gaan we lichtjes wat brushen voor een mooier effect. Selecteer een ronde, soft brush (niet te groot, niet te klein) en kies een felle kleur oranje. Brush dan lichtjes op enkele plaatsen in de avatar en zet de blendmode op Lighten met een opacity van 80%.
Voeg dan wederom een gradient map toe, deze keer met de volgende kleuren:
Zet de blendmode op Screen. Maak direct hierna weer een gradient map, deze keer met de kleuren zwart en wit. Zet de blendmode op Soft Light met een opacity van 70%.
[hr=1]black[/hr]
Avater 2: Origineel gebruikte plaatje
De tweede avatar die we gaan maken. We beginnen direct met het toevoegen van een Brightness/Contrast layer. Deze vind je onder dezelfde optie als waar de gradient map zich ook bevindt. Voeg een layer toe met de volgende waarden:
Brightness: 19
Contrast: 24
Vervolgens voegen we een gradient map toe met de volgende kleuren:
Zet de blendmode op Linear Dodge. Vervolgens gaan we weer een pattern toevoegen, ook deze pattern moet weer zelf gemaakt worden. Maak een nieuw bestand van 20px bij 20px en maak met de Pencil Tool het volgende patroon:
Ga daarna naar 'Edit' > 'Define Pattern' om je pattern op te slaan. Maak dan een nieuwe layer, selecteer het gehele bestand middels 'CTRL' + 'A' en ga dan naar 'Edit' > 'Fill'. Kies de net gemaakte pattern en zet de blendmode op Overlay. Omdat je hele avatar nu bedekt is, moeten we enkele stukken weggummen. Doe dit met een soft brush. Welke grootte je hiervoor gebruikt mag je zelf weten, maar verwijder enkel de stukken op de persoon zelf. Voeg dan weer een gradient map toe met de volgende kleuren:
Zet de blendmode op Lighten met een opacity van 90%. Als laatste stap voegen we wederom een gradient map toe, deze keer een zwart-witte met de blendmode op Soft Light. Voeg nog een passende tekst toe en de avatar is af!
[hr=1]black[/hr]
Avatar 3: Origineel gebruikte plaatje
Onze laatste avatar beginnen we met de eerste stap van avatar 1. We gaan een stuk uit het origineel gebruiken als tweede afbleeding. Selecteer de Rectangular Marquee Tool en maak een selectie in je bestaande plaatje; let echter wel op dat deze smal moet zijn! Druk dan op 'CTRL' + 'J' en het door juist geselecteerde stuk zal op een aparte layer terechtkomt. Klik vervolgens met je rechtermuisknop op de layer, en kies voor 'Blending Options'. Ga dan naar 'Gradient Overlay' en kies een zwart-witte overlay met de blendmode op Overlay.
Ga dan weer terug naar je originele plaatje en selecteer wederom de Rectangular Marquee Tool. Maak een selectie vanaf de zojuist gemaakte tweede afbeelding tot aan het midden en druk dan weer op 'CTRL' + 'J'. Ga dan weer naar de 'Blending Options' van deze layer middels een rechtermuisknop op de layer en kies een zwart-witte gradient op overlay. Vervolgens voegen we maarliefst drie gradient maps toe, we beginnen met een zwart-witte op Overlay. De tweede gradient map bevat de volgende kleuren op Lighten met een opacity van 45%:
De laatste bevat de volgende kleuren op de blendmode Lighten op 80%:
Tot slot brengen we het tekst gedeelte nog aan. Selecteer de Line Tool en maak een horizontale streep (10 px) ter hoogte van zijn kin. Maak dan een nieuwe layer, selecteer de Pen Tool en maak twee strepen van 1 px. Houd 'Shift' ingedukt voor een loodrechte lijn. Voeg tot slot nog de tekst zelf toe, en je bent klaar!
0 reacties
Recommended Comments
Er zijn geen reacties om weer te geven.