Jump to content

OWN

  • artikelen
    5186
  • reacties
    17587
  • bezichtigingen
    1580271

Editie 79 - Herrie met HerrieM


Dutchy3010

434 bezichtigingen

Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?  

91 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?

    • 10%
      5
    • 20%
      6
    • 30%
      1
    • 40%
      2
    • 50%
      11
    • 60%
      6
    • 70%
      4
    • 80%
      7
    • 90%
      40
    • 100%
      0

This poll is closed to new votes

gallery_33831_25_23231.jpg

Deze rubriek is geschreven door HerrieM

PC Gaming is dood.



Dit statement is de afgelopen tijd weer regelmatig te lezen en ook op ons forum is er een topic over gestart. De term dood is natuurlijk bedoeld om de aandacht te pakken en dat lukt natuurlijk ook wel. Ik ben al van af een jonge leeftijd een gamer, en de pc is daar altijd een onderdeel van geweest. Ik zeg het goed, een onderdeel, ook ik heb bezit gehad van consoles. Ergens aan het einde van de jaren tachtig kregen wij thuis een Colecovision, mijn eerste spelcomputer. De Colecovision had een hele rits aan spellen, waaronder Donkey Kong en Zaxon. Die spellen waren in kleur!!!!!!! Ok, het was maar 16 bits, maar het was kleur. De pc's rond die tijd hadden ook kleur, bruin of groen tegen een zwart/grijze achtergrond. De eerste pc die in ons huis kwam (natuurlijk tweedehands) was niet in staat om veel meer te doen dan tekst verwerken. Het leukste spelletje was dan ook een spel waar er alleen tekst voorbij kwam. Als je me toen had gevraagd wat beter was, pc gaming of consoles, dan was het een simpel antwoord. Evenveel keus als wanneer je mag kiezen tussen een vrije dag of 6 uur in een klaslokaal Franse woordjes stampen. In die tijd lag consolegaming ver voor op de pc, en was er geen eens sprake van competitie. Ook rond de NES was er nog een duidelijk verschil tussen de twee systemen. De NES was de eerste spelcomputer waar echt verhalen bij gecreëerd werden. Denk maar eens aan het uitgebreide werelden van bijvoorbeeld Zelda of Mario. Het grote verschil dat er toen was, is nu al lang niet meer aanwezig. PC games kunnen nu met gemak op het zelfde niveau zijn als de console tegenhangers. Consoles worden tegenwoordig zelfs aangedreven door dezelfde hardware die terug te vinden is in pc's. De bewering dat consoles dus beter zijn dan pc's is dus volkomen onzin. Alle fanboy's kunnen nu maar beter stoppen met lezen, want mij zul je echt niet van gedachte veranderen.

De bewering dat het platform aan het sterven is hoor ik naar schatting al meer dan tien jaar. Wat men altijd vergeet mee te nemen is de kans die pc games krijgen. Noem de laatste pc game die een flinke mediacampagne heeft gekregen. Ik kan er geen bedenken. Voor de PS3 en Xbox 360 zie je et enige regelmaat commercials voorbij komen, maar voor pc exclusieve games is dit zelden. Dit heeft vooral te maken met de bedrijven erachter. Sony, Nintendo en Microsoft zijn de bedrijven die verdienen bij de verkoop van consoles, bij de pc is dit er geen. Daarnaast verkopen pc's altijd wel, maar een console verkoopt zo goed als de spellen verkopen. Vandaar dat er bij die drie grote magnaten veel meer aan gelegen is om hun marketing spieren te laten zien. Dan klaag ik nog niet eens over de aandacht die pc games krijgen bij winkels en bladen. Ik lees de PowerUnlimited al lang niet meer omdat er per uitgave maar twee pc games werden besproken. De locatie van pc games in een speciaalzaak is vaak nog erger. Ze worden zo sterk in een achteraf hoekje geplaatst, bij een videotheek zou dit betekenen dat ik bij de Adult films aan het neuzen was, maar het gaat toch echt maar om de pc spellen. Dan komt er nog een ander gedeelte van de inkomsten rond games aan de orde, het gedeelte piraterij. Nu heb ik laatste de bewering gelezen dat 90% van de pc gamers illegale spellen heeft, en dat als dus maar 1 procent meer een spel zou kopen, de inkomsten met 10% zouden stijgen. Rekenkundig misschien juist, maar volledig verkeerd gebruik van de gegevens. Dat 90% van de pc gamers illegale spellen heeft klopt, maar dit betekent niet dat ze dan geen enkel spel meer kopen. Als ik mijzelf als voorbeeld neem, in februari heb ik acht spellen legaal gekocht, maar toch heb ik ook illegaal gedownloaden spellen. Er zijn een hoop spellen die me misschien leuk lijken, maar als de gameplay slecht is haak ik vaak af. De demo's die tegenwoordig uitkomen zijn zelden representatief voor de volledige kwaliteit. De spellen die ik download speel ik dan, maar bij het merendeel verdwijnen die spellen binnen een week weer van mijn pc. Ruim 45 euro neertellen voor een spel waar ik niet meer dan 5 uur mee speel vind ik zelf belachelijk. Als ik een spel gedownload heb en deze speel ik langer, dan besluit ik om deze alsnog te kopen. Zo heb ik dat bijvoorbeeld ook gedaan met GTA III. Bij Vice City en San Andreas had ik zelfs zoveel vertrouwen in het spel dat ik die gelijk gehaald heb.

Uiteindelijk draait het bij games maar om 1 ding, niet om het platform waar hij op draait maar om de kwaliteit van de spellen. Er zijn genres waarvan ik vind dat deze alleen geschikt zijn voor de pc. Met zijn toetsenbord en muiscombinatie is deze niet te overtreffen. First Person Shooters, Real Time Strategie en Role Playing Gmes (vooral de onlineversies). Ik moet er niet aan denken om Command & Conquer 2: Red Alert met een gamepad te moeten spelen. En bij Civilazation IV kan ik me niet eens voorstellen dat het mogelijk is. De FPS komen tegenwoordig ook uit op consoles, maar doordat mikken een stuk moeilijker is zijn die spellen uitgerust met een (semi) auto-aim. Dat is hetzelfde als een Ferrari logo met ducktape op je Fiat plakken en denken dat het evengoed is. Zo´n auto-aim haalt zoveel van het spelkwaliteit weg. Je gaat bij een racespel toch ook niet zeggen dat het spel voor je moet remmen en sturen... Als je als lezer nu denkt dat ik pc gaming veruit het beste vind, dan helaas, want ook ik zie dat de markt niet optimaal is.

Ik doel dan vooral op de kwaliteit van de spellen. De laatste Need For Speed is niet op het niveau waar een dergelijke serie hoort te zijn, maar het meest frustrerende is de games die op meerdere platformen uitkomen. Ik neem als voorbeeld Turning Point: Fall of Liberty Dit spel is zowel op de Xbox 360, de PS3 en de PC verkrijgbaar. Ik heb de consoleversies niet gespeeld, maar de pc versie wel. Helaas is dit een matig gepoorte spel, want de besturing is duidelijk ontwikkeld voor een console. Ik zie liever dat de ontwikkelaars dan maar een paar maanden wachten met de pc versie om deze de aandacht te geven die hij verdient, dan zulke hapklare brokjes te serveren, in die maanden hadden ze meteen de graphics wat kunnen oppoetsen, want die zien er op hun hoogste instelling toch al verouderd uit. Bij Assasin's Creed hebben ze de tijd genomen om het spel aan te passen voor de pc, maar zelfs daar blijft de besturing onwennig. Waarschijnlijk door de grote hoeveelheid dubbele functies die knoppen krijgen. Het toetsenbord hoeft echt niet zo uitgebreid gebruikt te worden als bij Flight Simulator, maar iets meer knoppen hadden gemogen.

Gelukkig zijn er ook uitzonderingen, zo is Crysis een geweldige pc game geworden en zal Rockstar ruim de tijd nemen om de pc versie van GTA IV op niveau te brengen voordat ik er van kan gaan genieten. Daarnaast moet je bedenken dat het maar goed is dat er nooit een platform de oorlog wint, want een monopolist zorgt alleen maar voor vreselijke spellen.

6 reacties


Recommended Comments

Zeer interessant om door te lezen, ik sluit me ook helemaal aan bij jouw woorden. _O_

Ik neem als voorbeeld Turning Point: Fall of Liberty Dit spel is zowel op de Xbox 360, de PS3 en de PC verkrijgbaar. Ik heb de consoleversies niet gespeeld, maar de pc versie wel. Helaas is dit een matig gepoorte spel, want de besturing is duidelijk ontwikkeld voor een console.

Turning Point heeft al vroeg mijn aandacht getrokken wegens zijn erg goed gevonden concept. Toegegeven, het genre oorlog is allesbehalve origineel, maar het feit dat Amerika eens aangevallen wordt vind ik al leuk gevonden. Helaas vind ik alles ietwat slecht uitgewerkt (besturing en graphics) en schiet het te kort op vrijwel alle punten in vergelijking met andere games. Enkeltje koopjesbak, helaas.

Bij Assasin's Creed hebben ze de tijd genomen om het spel aan te passen voor de pc, maar zelfs daar blijft de besturing onwennig.

Officieel gezien is AC nog niet uit, echter circuleert er momenteel een soort van BETA versie over het internet. Ik ga er van uit dat de offici

Link to comment
Bij Assasin's Creed hebben ze de tijd genomen om het spel aan te passen voor de pc, maar zelfs daar blijft de besturing onwennig.

Officieel gezien is AC nog niet uit, echter circuleert er momenteel een soort van BETA versie over het internet. Ik ga er van uit dat de offici

Link to comment

Ik ben het met alles eens behalve:

Uiteindelijk draait het bij games maar om 1 ding, niet om het platform waar hij op draait maar om de kwaliteit van de spellen. Er zijn genres waarvan ik vind dat deze alleen geschikt zijn voor de pc. Met zijn toetsenbord en muiscombinatie is deze niet te overtreffen. First Person Shooters, Real Time Strategie en Role Playing Gmes (vooral de onlineversies). Ik moet er niet aan denken om Command & Conquer 2: Red Alert met een gamepad te moeten spelen. En bij Civilazation IV kan ik me niet eens voorstellen dat het mogelijk is. De FPS komen tegenwoordig ook uit op consoles, maar doordat mikken een stuk moeilijker is zijn die spellen uitgerust met een (semi) auto-aim. Dat is hetzelfde als een Ferrari logo met ducktape op je Fiat plakken en denken dat het evengoed is. Zo
Link to comment
Gast
Reactie toevoegen...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...