Editie 82 - Joris' Column

Deze rubriek is geschreven door Jowx!
Welkom bij Joris' Column, deze week gaan we het over een onderwerp hebben waar iedereen wel ervaring mee heeft. Maar eerst even het volgende..

© Giechel

Welkom terug bij Joris'Column, zoals ik net al aankondigde gaan we het deze week hebben over... En dat ga ik dus niet herhalen.. Reclame, wie kent het niet. De een geilt er op, de ander schakelt gelijk door naar een andere zender waar op het moment een andere reclame speelt die iets minder irritant schijnt te zijn. Maar behalve op de televisie hebben we ook reclame op de radio, het internet, online gaming, billboards en zo kan je nog wel even doorgaan. Behalve dat er veel geld in omgaat, gaat er ook behoorlijk veel irritaties in om. Jullie voelen het al aankomen, een column vol met alle irritaties over reclame! Niet dus, maar het gaat wel over reclame.
Zonder dat we het eigenlijk bewust door hebben worden we erg beïnvloed door reclame, om maar niets te zeggen over de media in het algemeen, maar dat terzijde. Zoals enkelen van jullie weten heb ik mijn functie als Medewerker Fastfood, hamburger-bakker en hamburger-verkoper dus, ingeruild voor iets anders. Nu ben ik een Medewerker Verkoopklaar, wat eigenlijk gewoon vakkenvuller is, maar goed. Nu boeit dat eigenlijk vrij weinig, maar juist in de supermarkt zie je het effect van de reclame erg goed. Mensen kopen simpelweg wat er in de reclame staat, de supermarkt bepaald gewoon wat er bij de meeste mensen op tafel verschijnt. Als gehakt een week voordelig is, eten we met z'n allen toch gehakt. Geen gehakt? Dan eten we toch gezellig zalm, het is immers in de reclame toch?
Dan heb ik het nog niet eens over de acties van ''bij twee dezelfde producten het tweede product voor de halve prijs'', dat is ook zoiets waardoor we ons laten lijden in de supermarkt. Voor de liefhebbers van mierzoete producten, de chocoladespelfouten zijn niet in de aanbieding.

Natuurlijk kunnen we de klassieke ''2 halen, 1 betalen'' niet vergeten, dat is helemaal mooi. We kopen dan 2 producten die we niet nodig hebben, omdat we er dan 1 gratis hebben bemachtigd. Daar trappen we ook altijd in, het is zo achterhaald, maar toch blijft het werken. Voorbeelden zijn niet nodig denk ik, iedereen heeft wel eens iets gekocht wat je eigenlijk niet van plan was om te kopen omdat je er 2 voor de prijs van 1 kon krijgen. Ja, één product gratis klinkt erg interessant. Daarom gebruiken we het ook voor alle nieuwe producten, gratis proberen. Nouja, gratis... Je moet het eerst kopen, opeten, hopen dat je niet van je stokje gaat, om vervolgens een brief te sturen om je aankoopbedrag terug te krijgen wanneer we niet tevreden zijn. Nu word het gevaarlijk.. Wanneer ben ik tevreden? ''Hmmmm, de drank smaakt wel lekker, maar ik had er wel meer van verwacht. Toch ben ik niet echt tevreden, zal ik mijn aankoopbedrag (€1,99) terug vragen? Ach, wat maakt het ook uit. Ik heb geen zin om een brief te schrijven, die kleine 2 euro is het niet waard.'' Maar had je het niet gekocht omdat je het gratis kon proberen? Tja...
Als je voor een bepaald iets naar de supermarkt gaat, vind ik het persoonlijk knap als je met niets extra's de supermarkt weer verlaat. Het gebeurd zeldzaam, toch maar even die lekkere gevulde koek meenemen. Is zo lekker voor bij de koffie vanavond, oja, ik moet koffie hebben. Zo kan een halfje brood toch aardig prijzig worden, laat staan het wekelijkse boodschappen doen. Daar komt zo'n situatie minstens 5 keer voor in de winkel, maar toch trappen we er keer op keer in. Aan de andere kant, wat maakt het ook uit..
Kortom, koop voortaan als je in de supermarkt loopt meer dan dat je eigenlijk wilde kopen. Hoe meer hoe beter, krijg ik meer winstuitkering. Meer winstuitkering is meer blijheid, dus dan ben ik vrolijk. Als ik vrolijk ben schreeuw ik niet, dus is de redactie van OWN ook weer vrolijk. Een vrolijke redactie zorgt voor een leukere krant, dus is OWN leuker. Dus koop extra in de supermarkt, dan steunt u tegelijkertijd de OWN!
Ook die reclame bestaat, maar eigenlijk was het gewoon de afsluiting van mijn column. ^^
Joris
3 reacties
Recommended Comments