Jump to content

OWN

  • artikelen
    5186
  • reacties
    17587
  • bezichtigingen
    1586303

Editie 82 - Joris' Column


Dutchy3010

359 bezichtigingen

gallery_33831_25_1742.jpg

Deze rubriek is geschreven door Jowx!

Welkom bij Joris' Column, deze week gaan we het over een onderwerp hebben waar iedereen wel ervaring mee heeft. Maar eerst even het volgende..

post-3251-1207338640.jpg

© Giechel :clown:

Welkom terug bij Joris'Column, zoals ik net al aankondigde gaan we het deze week hebben over... En dat ga ik dus niet herhalen.. Reclame, wie kent het niet. De een geilt er op, de ander schakelt gelijk door naar een andere zender waar op het moment een andere reclame speelt die iets minder irritant schijnt te zijn. Maar behalve op de televisie hebben we ook reclame op de radio, het internet, online gaming, billboards en zo kan je nog wel even doorgaan. Behalve dat er veel geld in omgaat, gaat er ook behoorlijk veel irritaties in om. Jullie voelen het al aankomen, een column vol met alle irritaties over reclame! Niet dus, maar het gaat wel over reclame.

Zonder dat we het eigenlijk bewust door hebben worden we erg beïnvloed door reclame, om maar niets te zeggen over de media in het algemeen, maar dat terzijde. Zoals enkelen van jullie weten heb ik mijn functie als Medewerker Fastfood, hamburger-bakker en hamburger-verkoper dus, ingeruild voor iets anders. Nu ben ik een Medewerker Verkoopklaar, wat eigenlijk gewoon vakkenvuller is, maar goed. Nu boeit dat eigenlijk vrij weinig, maar juist in de supermarkt zie je het effect van de reclame erg goed. Mensen kopen simpelweg wat er in de reclame staat, de supermarkt bepaald gewoon wat er bij de meeste mensen op tafel verschijnt. Als gehakt een week voordelig is, eten we met z'n allen toch gehakt. Geen gehakt? Dan eten we toch gezellig zalm, het is immers in de reclame toch?

Dan heb ik het nog niet eens over de acties van ''bij twee dezelfde producten het tweede product voor de halve prijs'', dat is ook zoiets waardoor we ons laten lijden in de supermarkt. Voor de liefhebbers van mierzoete producten, de chocoladespelfouten zijn niet in de aanbieding.;) Sommige mensen kopen elke week zo'n beetje hetzelfde, bijvoorbeeld een pak vla. Maar nu kan je het tweede pak voor in plaats van €0,79 voor maar €0,40 krijgen, dus dat kan je niet laten liggen. Wat je dan even vergeet is het feit dat je aan één pak eigenlijk genoeg hebt, anders kocht je er wel twee. Tenzij je elke week tekort komt en klaagt, om volgende week dezelfde fout te maken omdat je anders bang bent dat je teveel gekocht hebt. Ja, ook die mensen bestaan. Maar laten we er van uit gaan dat je teveel koopt door die aanbieding, dus moet je in plaats van één pak vla, twee pakken vla opeten in die week. Maarja, toch blijft de korting van maar liefst €0,39 heel erg aantrekkelijk. Terwijl je eigenlijk gewoon €0,40 extra uitgeeft, onnodig dus. Nu komt het onbegrijpelijke, waarom doen we het dan toch. Iedereen weet zelf ook best dat een tweede pak niet nodig is, maar toch nemen we hem mee omdat je er 50% op kan besparen. Je bespaart geen 50% op je aankoop, je geeft 50% meer uit dan dat nodig is. Iedereen die een beetje helder en logisch nadenkt ziet dat ook, maar toch negeren we ons verstand en lopen met een vrolijk gezicht naar de kassa.

Natuurlijk kunnen we de klassieke ''2 halen, 1 betalen'' niet vergeten, dat is helemaal mooi. We kopen dan 2 producten die we niet nodig hebben, omdat we er dan 1 gratis hebben bemachtigd. Daar trappen we ook altijd in, het is zo achterhaald, maar toch blijft het werken. Voorbeelden zijn niet nodig denk ik, iedereen heeft wel eens iets gekocht wat je eigenlijk niet van plan was om te kopen omdat je er 2 voor de prijs van 1 kon krijgen. Ja, één product gratis klinkt erg interessant. Daarom gebruiken we het ook voor alle nieuwe producten, gratis proberen. Nouja, gratis... Je moet het eerst kopen, opeten, hopen dat je niet van je stokje gaat, om vervolgens een brief te sturen om je aankoopbedrag terug te krijgen wanneer we niet tevreden zijn. Nu word het gevaarlijk.. Wanneer ben ik tevreden? ''Hmmmm, de drank smaakt wel lekker, maar ik had er wel meer van verwacht. Toch ben ik niet echt tevreden, zal ik mijn aankoopbedrag (€1,99) terug vragen? Ach, wat maakt het ook uit. Ik heb geen zin om een brief te schrijven, die kleine 2 euro is het niet waard.'' Maar had je het niet gekocht omdat je het gratis kon proberen? Tja...

Als je voor een bepaald iets naar de supermarkt gaat, vind ik het persoonlijk knap als je met niets extra's de supermarkt weer verlaat. Het gebeurd zeldzaam, toch maar even die lekkere gevulde koek meenemen. Is zo lekker voor bij de koffie vanavond, oja, ik moet koffie hebben. Zo kan een halfje brood toch aardig prijzig worden, laat staan het wekelijkse boodschappen doen. Daar komt zo'n situatie minstens 5 keer voor in de winkel, maar toch trappen we er keer op keer in. Aan de andere kant, wat maakt het ook uit..

Kortom, koop voortaan als je in de supermarkt loopt meer dan dat je eigenlijk wilde kopen. Hoe meer hoe beter, krijg ik meer winstuitkering. Meer winstuitkering is meer blijheid, dus dan ben ik vrolijk. Als ik vrolijk ben schreeuw ik niet, dus is de redactie van OWN ook weer vrolijk. Een vrolijke redactie zorgt voor een leukere krant, dus is OWN leuker. Dus koop extra in de supermarkt, dan steunt u tegelijkertijd de OWN!

Ook die reclame bestaat, maar eigenlijk was het gewoon de afsluiting van mijn column. ^^



Joris

3 reacties


Recommended Comments

Gast
Reactie toevoegen...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...