Editie 83 - Een lesje GFX
Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
91 leden hebben gestemd
-
1. Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
-
10%5
-
20%6
-
30%1
-
40%2
-
50%11
-
60%6
-
70%4
-
80%7
-
90%40
-
100%0
-
This poll is closed to new votes
- Log in of registreer om te stemmen in deze peiling.
Deze rubriek is geschreven door Froodooo & -Matthijs-!
In het lesje GFX van vandaag behandelen we een populair effect: Halftone. Het is op veel plekken te gebruiken en dat is nu ook het leuke aan dit effect. Vandaag leren we jullie de manier waarop je dit effect kunt maken. We maken de volgende twee versies:
We beginnen met een nieuw bestand van 300 x 300 px, mede afhankelijk van de grootte van je plaatje. Zoek een leuk plaatje en zet deze in het midden van je bestand. Selecteer dan de Gradient Tool, zoek twee leuke kleuren en vul de achtergrond hiermee:
Duplicate dan je originele render. Hou vervolgens CTRL ingedrukt, en klik op het volgende:
Zoals je ziet, wordt de gehele layer geselecteerd. Selecteer dan de Paint Bucket Tool en neem wit als foreground color. Maak dan een nieuwe layer, en vul je selectie met deze kleur. De gedupliceerde layer van de originele render mag je nu weghalen, aangezien we deze alleen voor deze stap nodig hadden. Hou CTRL weer ingedrukt, en klik op je net gemaakte (met wit gevulde) layer. Met nog steeds de selectie ga je dan naar het tabblad 'Channels':
We gaan het plaatje nu verder bewerken in 'Quick Mask Mode'. Klik, als het goed is nog steeds met selectie, op het volgende in je toolbox:
Het plaatje moet er als het goed is dan zo uit zien:
Ga dan naar 'Filter' > 'Blur' > 'Gaussian Blur' en voeg een waarde van (rond de) 30 toe. Het plaatje moet als het goed is een zwarte blur krijgen, zoals op het onderstaande plaatje te zien is:
Ga dan naar 'Filter' > 'Pixelate' > 'Color Halftone'. Het enige wat we vervolgens aan hoeven te passen is de radius, de grootte van de cirkels. Wij raden aan om een radius van nabij de 12 te nemen, maar je bent hier vrij in je keuze. Echter kan het resultaat afwijken als je een lagere of juist een hogere radius kiest. Het plaatje ziet er als volgt uit:
Vervolgens gaan we weer terug naar de 'Standard Mode':
Je ziet dat het patroon ook direct geselecteerd wordt. Ga dan terug naar 'Layers' en maak daar een nieuwe layer. Selecteer de Lasso Tool, klik met de rechtermuisknop binnen de selectie en kies voor 'Select Inverse'. Selecteer vervolgens de Paint Bucket Tool, en vul de selectie op je nieuwe layer met wit. Zet het origineel plaatje weer helemaal bovenaan en je bent klaar!
[hr=1]black[/hr]
Versie twee verschilt eigenlijk amper van versie één. We beginnen weer met hetzelfde plaatje en dezelfde gradient. Duplicate je originele render weer, en maak een selectie door CTRL in te houden en op je layer te klikken. Maak een nieuwe layer, selecteer de Paint Bucket Tool en vul deze nieuwe layer met wit. We switchen direct naar 'Quick Mask Mode':
Ga dan naar 'Channels' en je zult, naast de vier standaard channels, een nieuw channel zien staan:
Ga dan, zonder iets te doen, weer terug naar 'Layers'. Hou CTRL ingedrukt, en klik op je met wit gevulde layer. Ga dan weer terug naar 'Channels'. Selecteer de Paint Bucket Tool, en vul de selectie (in 'Channels'!) met zwart. Als het goed is, komt dat er zo uit te zien:
Ga dan naar 'Filter' > 'Blur' > 'Gaussian Blur' en voeg weer een waarde van rond de 30 toe. Het resultaat:
Ga vervolgens naar 'Filter' > 'Pixelate' > 'Color Halftone'. Wederom aan jou de keus om een radius te kiezen, wij gaan (net zoals bij de vorige) voor 12. Het resultaat:
Switch dan weer terug naar 'Standard Mode':
Het patroon wordt als het goed is weer geselecteerd. Ga weer terug naar 'Layers' een maak een nieuwe layer. Selecteer de Lasso Tool, klik met je rechtermuisknop binnen de selectie en kies voor 'Select Inverse'. Selecteer vervolgens de Paint Bucket Tool en vul de selectie met een willekeurige kleur. In ons geval is het wit geworden. Sleep je originele render weer helemaal naar boven en ook versie twee is af!
0 reacties
Recommended Comments
Er zijn geen reacties om weer te geven.