Editie 104 - Recensie
Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
91 leden hebben gestemd
-
1. Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
-
10%5
-
20%6
-
30%1
-
40%2
-
50%11
-
60%6
-
70%4
-
80%7
-
90%40
-
100%0
-
This poll is closed to new votes
- Log in of registreer om te stemmen in deze peiling.
Deze rubriek is geschreven door Ikkes
Codemasters had afgelopen jaar een geweldig succes met een titel als Colin McRae: DiRT. Dit jaar probeert men hoge ogen te gooien met een andere race game van hen: Race Driver: GRID, maar lukt het hen dit maal weer? Om maar gelijk te beantwoorden: Ja, Race Driver: GRID is een succes!
Het eerste wat je opvalt als je deze game speelt is het gedrag van je tegenstanders. Je tegenstanders rijden kris kras door elkaar, laten de ideale lijn varen voor een mooie inhaal manoeuvre en zijn zelfs niet bang voor een deuk. Taferelen die je normaal alleen tegenkwam in de multiplayer van racegames heeft Codemasters op een verbluffende wijze naar de singleplayer getrokken. Tuurlijk kan dit nadelig voor je werken, waardoor je door een spin van een opponent ook de fout in gaat met alle gevolgen van dien, echter hebben de ontwikkelaars van de game een oud trucje uit de doos getoverd: De “Instant-Replay”, wat inhoud dat je een maximum aantal keer per race de tijd terug kan spoelen en net kan doen alsof er niets is gebeurd. Dit maximum aantal is overigens gerelateerd aan de moeilijkheidsgraad welke jij hebt gekozen. Dus de sterk verbeterde AI én de Instant-Repay functie brengen een werkelijk spektakel met zich mee, waar je elke seconde van kan genieten!
Race Driver is dus niet meer een statische racegame, maar een in mijn ogen goed uitgebalanceerde combinatie tussen een bijvoorbeeld eem Gran Turismo of Forza en een Need for Speed. Het is een echte spannende racer geworden waarvan elke seconde boeiend zijn. Fanatieke aanhangers zullen dit misschien jammer vinden, maar als je bedenkt dat je alle hulp uit kan zetten met resultaat een zwaar pittige racer is het zelfs voor hen een goede vooruitgang, denk ik. De tweede verandering is het eruit halen van het verhaal wat Race Driver altijd met zich mee bracht, waren het eerst leuke cut-scenes met jou en je manager is het nu een vrouwenstem die je al manager tussen de races toespreekt, hetgeen wat weinig diepgang met zich meebrengt. Gelukkig kunnen we nu wel meer racen in dezelfde tijd als toen.
De carrière die we inruil voor het verhaal krijgen is als volgt opgebouwd: Je begint vanzelfsprekend als een “rookie” die zijn geld bij elkaar raapt door het racen voor allerlei andere teams. Wanneer je genoeg geld hebt kan je je eigen team beginnen, waarbij je onder andere moet bepalen hoe je auto’s eruit komen te zien, denk hier aan de basis kleuren, het nummer en een eventuele print. Heb je dit gedaan dan begin je met races, waarin een goede variatie zit. Doormiddel van het winnen van Races zal je reputatie punten krijgen en zal je langzaam steeds meer events vrijspelen, om uiteindelijk de nummer één in de wereld te worden.
Grafisch is de game vergelijkbaar met DiRT, welke eveneens op de EGO-engine draait. Toch is er hier een minpunt: Kreeg je in DiRT crashes te zien waar het water plots uit je mond stroomde moet je het hier met een niet echt bijzonder schademodel doen waar regelmatig dezelfde dingen naar voren komen als een bumper die over grond sleept. Als ik een puntje moet aangever waar Codemasters wat heeft laten liggen is denk ik het schademodel hier een van. Wat geluid betreft zit het overigens nog prima en klinkt alles als gegoten.
Naast een dus zeer boeiende singleplayer zit er ook een vermakelijke multiplayer in waar je het met maximaal 12 man tegen elkaar kan opnemen op alle circuits die je ook in de singleplayer hebt kunnen spelen. Echter er zit een maar aan het verhaal, was het de laatste tijd normaal dat er een harmonie was tussen single- en multiplayer, denk aan Juiced 2 en Gran Turismo 5: Prologue, zijn het hier twee echt aparte dingen, ook hebben ze niet gebruik gemaakt van een “ghost-systeem” met gevolg dat je regelmatig in een geweldige chaos terecht komt en dat het eigenlijk geen racer meer is maar het recht van de sterkste. Ook opent dit kansen voor mensen die moetwillig willen irriteren en best geduld hebben om even een rondje te wachten om vervolgens de nummer een van dat moment een flinke opdonder te geven en deze de bandenstapel in te “duwen”. Op deze manier word de multiplayer toch net iets minder aantrekkelijk, maar de singleplayer maakt dit ruimschoots goed.
Tot slot heeft Codemaster bekend gemaakt dat er Downloadable Content komt in de vorm van twee nieuwe online modi en acht nieuwe voertuigen. Een eventuele prijs is nog onbekend, je kan het pakket (genaamd 8-ball) deze herfst nog verwachten.
Al met al is Race Driver GRID een zeer geslaagde racegame die een en al spektakel met zich meebrengt. De singleplayer is ijzersterk en van enorme levensduur en laat het bijna de dingen als het iets mindere schademodel en de kleine minpuntjes van de multiplayer vergeten. Codemasters heeft dus wederom een pareltje van een racegame weten af te leveren.
[table=header]Pluspunten|Minpunten
+ Grafische kwaliteiten...|...Op het schademodel na
+ Uitmuntende AI|- Multiplayer kent enige mankementen
+ Instant-replay-functie|.
+ IJzersterke Singleplayer|.
+ Downloadable Content|. [/table]
Cijfer: 9-
0 reacties
Recommended Comments
Er zijn geen reacties om weer te geven.