Editie 135 - De Tien
Deze rubriek is geschreven door Kloep!
Welkom bij de nieuwe De Tien. Deze week gaan we kijken naar de geschiedenis. Veel mensen zullen niet van het vak geschiedenis houden op school, maar lees toch maar verder. We weten allemaal natuurlijk wel wat er afgelopen donderdag is gebeurd op koninginnedag. Deze week is het onderwerp dan ook de tien grootste rampen in Nederland van na de tweede wereldoorlog, dus vanaf 1945. Veel leesplezier!
10. 25 September 1996 - Dakota ramp PH-DDA, Waddenzee, Den Helder
1996, het mooie jaar dat ik 5 werd. Echter was 25 september niet een hele mooie dag. Het was namelijk de dag van de Dakota ramp PH-DDA in de Waddenzee in de buurt van Den Helder. Dit is één van de weinige rampen die in deze De Tien voorkomen zonder gewonden. Wel zijn er 32 doden. De Dakota PH-DDA vloog over de waddenzee in de richting van Den Helder. Het vliegtuig krijg mechanische problemen, waardoor de motor uitgezet moet worden. Vervolgens slagen de piloten er niet in om de propeller in de vaanstand te zetten. Vaanstand houd het volgende in: "Een propeller in de vaanstand zetten betekent de propellerbladen zo gesteld worden dat de scherpe zijde van de propellerbladen in de vliegrichting komt. Dit wordt gedaan als bij een propellervliegtuig een motor uitvalt, en is nodig om de luchtweerstand van de uitgevallen motor (dus van het hele vliegtuig) zo laag mogelijk te houden." Dit zegt wikipedia. De piloten proberen vervolgens een noodlanding te maken op het marinevliegveld De Kooij in Den Helder. Helaas lukte dit niet waardoor het vliegtuig in een duikvlucht komt en neerstort in de ondiepe Waddenzee. Alle 32 passagiers komen om.
9. 25 Februari 2009 - Vliegtuigcrash Turkish Airlines 737, Zwanenburg, Haarlemmermeer
Dit is één van de recentere rampen en zullen vele (misschien wel allemaal) zich dan ook nog wel herrineren. 25 Februari dit jaar stortte er een vliegtuig neer van Turkish Airlines in Zwanenburg in de buurt (naast) het Haarlemmermeer. Dit alles gebeurde om 10:31 in de ochtend. Het vliegtuig stortte neer in een weiland aan de Kromme Spieringweg. Dit ligt ongeveer 600 meter buiten Zwanenburg en ligt vlak langs de A9. Het vliegtuig breekt in 3 stukken, maar er ontstaat gelukkig geen brand. Dit komt doordat de piloten vlak voor de noodlanding alle kerosine hebben geloost, anders waren er waarschijnlijk meer mensen overleden dan nu. Nu zijn er 9 mensen overleden en 121 mensen gewond geraakt. Vluchten van Turkish Airlines van diezelfde dag zijn afgelast en vele durven er niet meer mee te vliegen.
8. 15 Juli 1996 - Hercules ramp, Eindhoven
1996 was wel een jaar van de rampen, dit is de tweede alweer die in deze top tien staat. Eerst was het in september, nu in juli. De 15e wel te verstaan. Ik heb het hier over de Hercules ramp uit Eindhoven. In de vroege avond mislukte de landing van een Belgisch Hercules transport vliegtuig op het vliegveld Welschap bij Eindhoven. Het vliegtuig slaagde er niet in om op de baan zelf te landen. Het vliegtuig vloog vervolgens in brand. Het lukte de brandweer helaas niet op tijd om alle passagiers uit het vliegtuig te halen. Hierdoor zijn er 34 mensen overleden en zijn de overige passagiers (7) gewond geraakt.
8. 1 Januari 2001 - Cafébrand, Volendam
Toch ook wel een van de recentere, echter kan ik hem me niet meer herrineren. De cafébrand in Volendam gebeurde op 1 januari 2001. Net na de eeuwwisseling dus. Echter kwam dit niet zomaar door vuurwerk, maar door sterretjes. Je weet wel, die ongevaarlijke dingen. Nou, zo ongevaarlijk zijn ze dus niet, want dit keer zorgde ze wel voor 14 doden. De kerstversiering die aan het plafond hing vloog in brand waardoor er vele mensen in paniek raakte. De nooduitgangen konden door de paniekerige mensen niet op tijd worden gevonden, wat resulteerde in 14 doden en 90 gewonden. Voortaan dus maar op tijd je kerstversieringen weer opruimen!
6. 9 Mei 1977 - Brand hotel Polen, Amsterdam
We zijn alweer bij de nummer 6 aangekomen. Het gebeurde allemaal op 9 mei 1977. Om half vijf 's morgens kreeg de politie een melding van een inbraak in een meubeltoonzaal van Inden. Er wordt op dat moment niks verdachts gevonden. Een paar uur later breekt de brand uit. De politie denkt dat de inbraak van daarvoor er iets mee te maken heeft, maar zeker weten hebben ze het nooit gedaan. De meubeltoonzalen zitten onder het Brand Hotel Polen in aan het Rokin in Amsterdam. De brand verspreid zich erg snel, waardoor vluchten voor vele hotelgasten onmogelijk is. Dit zorgt voor 33 doden en 57 gewonden die dag.
5. 7 November 1975 - Explosie DSM, Geleen
We hebben nu al 5 schokkende gebeurtenissen gezien, maar er komen er nog meer. We zijn namelijk pas op de helft van het totaal. We komen nu dus aan bij de top vijf van de grootste rampen in Nederland. Nummer 5 staat gedateerd op 7 november 1975. Op de DSM in Geleen wordt de Naftakraker II weer opgestart na een revisiebeurt. Die ochtend breekt er rond 10:00 een leiding waardoor een mengsel van tot vloeistof verdichte gassen onder hoge druk vrijkwam en langs de hete ovens stroomde. Meteen daarna ontplofte het gas waardoor er een tal van installaties werd verwoest. Overal ontstonden branden. Deze ramp kent 14 doden en 109 gewonden. Pas op 12 november 1975 was het gelukt om alle branden te blussen.
4. 4 Oktober 1992 - Bijlmer ramp, Amsterdam
Op 4 nummer staat een datum van 4 oktober 1992, toen ik alweer 1 jaar was. Wat er hier gebeurde is het volgende: vlak nadat de EL-AL vracht Boeing 747-F van Schiphol is opgestegen, verloor hij boven het gooimeer twee motoren. De eerste reactie van de piloot was omkeren. Vervolgens ontstond er een kleine discussie tussen de piloot en de vluchtleiders. De vluchtleiders vonden baan 6 de beste keuze, maar de piloot wilde persé op baan 27 landen. Uiteindelijk ging hij naar baan 27, omdat in deze situaties de vluchtleiders altijd naar de piloten moeten luisteren. Waarom dit precies zo was is niet bekend geworden. Wel is er gespeculeerd en zijn er twee mogelijke opties. De eerste optie is dat toen de motoren afvielen vloog de 4X-AXG precies boven en haaks op de naderingslijn van baan 27, deze was zichtbaar voor de piloot vanuit het zijraam. Als je zo snel mogelijk terug naar Schiphol wil, heb je vaak de neiging direct rechtsaf te slaan richting reddende landingsbaan, maar tientallen kilometers verwijderd en dus een haalbare afstand voor een vliegtuig in nood. Voor een landing op baan 06 zou hij een veel grotere bocht moeten maken. Helaas lukte het niet om op baan 27 te landen, waardoor bij de poging een noodlanding te maken op baan 27 raakt het vliegtuig onbestuurbaar en stort het neer tegen de Bijlmer flat Groeneveen. Dit zorgde voor 43 doden en 25 gewonden.
3. 13 Mei 2000 - Explosie vuurwerkopslagplaats, Enschede
Dit is de tweede en de laatste van deze top tien die ik me nog kan herrineren. Ik was dan wel pas 10 jaar, maar de beelden op TV kan ik mij nog goed herrineren. 13 Mei 2000 is een dag geworden om nooit te vergeten. Die dag explodeerde een vuurwerkopslagplaats in Enschede, vlakbij de grens van Duitsland. De oorzaak van deze ontploffing is wel bekend. De opslagplaats was anders gebouwd dan volgens de vergunning toegestaan was. Er was geen sprinklerinstallatie en op sommige plekken wars er een open verbinding tussen de opslagplaatsen zelf. De gemeente Enschede wist dat SE Fireworks niet volgens de vergunningen ingedeeld was, maar omdat het bedrijf toch eind 2002 naar een nieuwe locatie zou gaan werd er geen actie ondernomen. Door de explosie werden er 450 huizen compleet verwoest, en ongeveer 1500 woningen raakte beschadigd. Voor de nummer drie valt het aantal doden nog wel mee, maar het aantal gewonden zorgde ervoor dat zij toch op nummer drie komen. Er overleden 23 mensen en er waren 937 gewonden.
2. 8 Januari 1962 - Treinramp, Harmelen
Toen waren we alweer bij de nummer 2 van deze top tien. Deze dateerd op 8 januari van het jaar 1962. Het gebeurde allemaal in de ochtend van deze dag. Een sneltrein reed door het rode licht. Deze had een geel waarschuwingslicht over het hoofd gezien en reed te hard om nog voor het rode licht te kunnen stoppen. Nu vraag je je natuurlijk af, kan één geel waarschuwingslicht voor zoveel doden zorgen? Het antwoord is ja, dat kan. Het was die dag erg mistig wat zou kunnen verklaren waarom het niet werd gezien. Er is onderzocht wanneer de rem was ingedrukt, en dit was direct toen het rode waarschuwingslicht in zicht was. Helaas was dit niet op tijd, wat resulteerde in 93 doden en 54 gewonden.
1. 1 Februari 1953 - Watersnoodramp, Zeeland, Zuid Hollandse Eilanden
Meestal zeg ik bij de nummer één dat ze de 'absolute en verdiende' nummer één zijn. Nu lijkt me dit niet gepast bij dit onderwerp. Deze ramp van 1 februari 1953 staat echter wel erg ruim op de eerste plek. Deze dag was er een hevige storm waardoor er een enorme overstroming ontstond. Op de afbeelding is te zien wat er allemaal overstroomde. De rode vlakken lagen die dag onder water. De zeedijken waren erg slecht onderhouden. Ook waren ze veel te laag. 67 Dijken is Zeeland en Zuid-Holland braken door op 89 plaatsen. Dit zorgde helaas voor 1836 overleden mensen. Daarmee komt er een einde aan deze top tien. Volgende week gaan we kijken naar de rijkste Nederlanders van dit moment.
4 Comments
Recommended Comments