Editie 138 - De Tien
Deze rubriek is geschreven door Basssss!
Welkom bij De Tien van deze week, Kloep heeft helaas geen tijd waarom ik deze gave rubriek mocht overnemen. Vandaag gaat het over de gebeurtenissen die het nieuws op zijn kop zetten: De tien dodelijkste vliegtuigrampen.
10. American Airlines vlucht 191
25 mei 1979, de DC-10 van de luchvaartmaatschappij American Airlines stijgt op van O'Hare International Airport in Chicago. Vlak na het opstijgen verloor het vliegtuig de linker motor en een stuk vleugel, waardoor de hydraulische leidingen beschadigden. De DC-10 storte 31 seconden na het opstijgen neer op een woonwagenkamp. Alle 271 inzittenden kwamen om het leven, ook twee mensen op de grond konden het helaas niet meer navertellen. De oorzaak was het feit dat het achterste deel van de motor last kreeg van metaalmoeheid, waardoor het losraakte en over de vleugel kapot sloeg.
9. Revolutionaire Garde Iran vlucht ?
Veel informatie over deze ramp kon ik helaas niet vinden. De crash vond plaats op 19 februari 2003 met een Ilyushin Il-76MD van de Revolutionaire Garde Iran. Het vloog van Zahedan naar Kerman, onderweg vloog het toestel tegen de berg Sirah in het zuidoosten van Kerman. Er kwamen 275 mensen om het leven. De foto is niet het verongelukte toestel, wel het exact zelfde model.
8. Iran Air vlucht 655
Op 3 julie 1988 vertrok de Airbus A300-B2 van Iran Air vanuit Teheran naar Dubai met Bandar Abbas als tussenstop. Op het tweede deel van de vlucht over de wateren ten westen van de Straat of Hormuz. Waneer de Amerikaanse kruiser USS Vincennes het vliegtuig begint aan te vallen met twee kruisraketten omdat het het aanzag als een Iraanse F-14 onderscheppingsjager, stort het vliegtuig neer en alle 290 passagiers overleiden. Achteraf bleek dat het vliegtuig nooit goed geïdentificeerd was en de Amerikaanse marine heeft ook nooit het volledige verhaal van de ramp verteld. De Iraanse regering beschuldigde de Amerikanen ervan dat ze wel degelijk wisten dat het om een passagiersvliegtuig ging. Onder de inzittenen van het vliegtuig waren 16 bemanningsleden en 66 kinderen.
7. Saudi Arabian Airlines vlucht 163
19 augustus 1980, vliegveld van Riyad. De Lockheed 1011-200 TriStar stijgt op en zes minuten later onstaat er brand achterin in het vliegtuig, de piloot geeft aan de verkeerstoren van het vliegveld van Riyad door dat ze zo snel mogelijk moeten landen. De verkeersleiding vat het echter niet op als een noodsituatie. Toen het vliegtuig uiteindelijk toch mocht landen werd, vertraagde het vliegtuig langzamer dan normaal. Pas na 23 minuten gingen de deuren van het vliegtuig open, alle 301 inzittenden bleken echter al gestikt te zijn in de rook of waren verbrand.
6. Air India vlucht 182
De ramp die tot 11 september 2001 de grootste terroristische aanslag was op een vliegtuig, vlucht 182 op 23 juni 1985. De Boeing 747-237B steeg op van Montréal-Mirabel International Airport om zijn inzittenden naar Bombay International Airport te brengen, die daar helaas nooit zouden aankomen. Op 20 juni reserveerde een man die zichzelf Mr. Singh noemde twee vluchten, waarvan later nog één gewijzigt word. Op 22 juni om 15:50 checkte Singh in op het vliegveld van Vancouver voor zijn vlucht naar Toronto, hij vroeg of zijn koffer met vlucht 181 meekon en vervolgens overgezet kon worden op vlucht 182. De CP-agent weigerde eerst Signh's koffer toe te laten maar later stemde ze toch toe. Toen om 16.18 het vliegtuig vertrok bleek Mr. Singh echter niet aan boord te zijn. Een paar vluchten volgden maar toen het vliegtuig vertrok vanaf Montréal naar Londen, verdween het vliegtuig van de radar na een krakend geluid over de radio. Geen noodsignaal en geen andere problemen. Na later onderzoek bleek dat het mysterieuze koffertje van Mr. Signh een bom bevatte en dat deze is afgegaan in het ruim van het vliegtuig. Alle 329 inzittenden waren op slag dood en er zijn 131 lichamen teruggevonden. Deze aanslag is de grootste massamoord in de Canadese geschiedenis.
5. Turkish Airlines vlucht 981
Een vliegtuigmaatschappij die bij de meesten wel bekend in de oren klinkt na het incident van Schiphol dit jaar. Deze ramp vond zich plaats op 3 maart 1974, tussen Ermenonville en Senlis in Frankrijk. De Douglas DC-10-10 had de route van Istanbul naar Londen met als tussenstop Parijs-Orly. Door de stakingen van Britisch Airways kwamen op het vliegveld van Parijs veel passagiers in het vliegtuig die naar Londen wilden. Boven de stad Meaux kwamen er enkele Turkse zinnen over de radio, kort hierna verdween het toestel van de radar. Het vliegtuig werd gevonden vlakbij Sanlis in het bos van Ermenonville. Door een ontwerpfout bleek het vrachtluik niet goed gesloten te zijn waardoor er luchtdruk aan de binnenkant van het vliegtuig ontstond. Door de luchtdruk vloog het luik dan ook open en ontstond er een groot gat in de passagiersruimte. Waardoor enkele passagiers met stoel en al naar buiten werden gezogen en vanaf 3500 meter hoogte in een weiland neerkwamen. Door de wegzakkende vloer werden controlekabels en motor 2 beschadigt wat leide tot onbestuurbaarheid van het toestel. Om 12:40 belande het in de bossen en alle 346 inzittenden kwamen om het leven.
4. De Charkhi Dadri crash
Eén van de drie rampen uit dit lijstje waarbij twee vliegtuigen betrokken waren, 12 november 1996. Een Boeing 747-168B (vlucht 763) van Saudi Arabian Airlines en een Iljoesjin Il-76 (vlucht 1907) van Air Kazakhstan, vlucht 763 vertrok van Indira Gandhi Int'l Airport om 18:32, vlucht 1907 had op dat moment reeds de daling ingezet op te landen op hetzelfde vliegveld en dezelfde landingsbaan. Vlucht 1907 had toestemming gekregen om te dalen naar 15.000 voet en vlucht 763 kreeg tegelijkertijd toestemming om op te stijgen naar 14.000 vlet. Rond 18:40 probeerde de luchtverkeersleiding vlucht 1907 te bereiken, maar er kwam geen antwoord. Toen ze vervolgens vlucht 763 probeerde op te roepen was het al te laat. Beide toestellen waren frontaal tegen elkaar opgebotst en uitelkaar gevallen. Reddingswerkers vonden slechts vier overlevenden ui vlucht 763, maar deze overleden later in het ziekenhuia aan hun verwondingen. Het dodental licht op 349 waarvan 289 passagiers uit vlucht 763 en 27 uit vlucht 1907. De enige getuigen van de ramp, Timothy J. Place , was een piloot van de US Air Force die op het moment van de botsing naar New Delhi vloog. De schuld lag bij de piloot van vlucht 1907, door het gebrekkige Engels belandde hij op de verkeerde hoogte.
3. Japan Airlines vlucht 123
De grootste vliegramp allertijden met één toestel, vond plaats op 12 augustus 1985. Een Boeing B-747-SR46 vertrok met vluchtnummer 123 vanaf het vliegveld van Haneda om 18:12, twaalf minuten later na het opstijgen ging het achterste drukschot kapot boven de baai van Sagami. Door de explosieve decompressie die volgde werd een groot deel van de staart eraf gescheurd. De piloten meldden dat er problemen waren, maar dat ze niet wisten wat die precies waren. Toen het terugvloog naar Haneda kreeg de verkeersleiding de melding dat het vliegtuig onbestuurbaar. Omdat het hele bestuuringssysteem van een Boeing 747 in de staart zat, was het toestel stuurloos. Aangezien deze niet meer aan het toestel vast zat. Tijdens de onbestuurbaarheid ontdekten de piloten dat ze omhoog konden gaan door de motoren met volle vermogen te laten draaien en dat ze omlaag konden gaan met weinig vermogen in de motoren. Echter konden ze zonder een roer niet richting Haneda sturen. Nadat de piloten een opmerkelijke prestatie volbrachten, vloog het vliegtuig uiteindelijk toch tegen de top van een berg, begon te tollen en kwam ondersteboven neer op Mount Takamagahara. Dit allemaal heeft 32 minuten geduurd, ondanks de klap overleefden veel passagiers de vlucht. Echter door de late en verwarrende reddingsactie bleven er maar vier over. Waaronder een 8-jarig en een 12-jarig meisje. Het dodenaantal stond op 520. Voor de vlucht was er echter een klein ongelukje met dit vliegtuig, bij de reparatie werd een fout gemaakt waardoor er niet genoeg klinknagels bevestigt waren.
2. Ramp van Tenerife
Bijna iedereen heeft er wel eens van gehoord, de ramp van Tenerife. Deze vond plaats op 27 maart 1977, boven het Canarische eiland Tenerife. Een Boeing 747-121 met vluchtnummer 1736 van de Pan American World Airways en een Boeing 747-206B met vluchtnummer 4805 van de KLM, beter bekend als Nederlands Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Bijde vliegtuigen waren omgeleid naar Los Rodeos wegens bomaanslagen op andere vliegvelden en stonden daar ook geparkeerd. Toen de andere vliegvelden weer open waren taxiede vlucht 4805 naar het begin van de startbaan, terwijl vlucht 1736 over dezelfde baan moest taxiën tot aan de derde afslag. De afslagen waren nogal verwarrend omdat ze niet gemarkeerd waren. Afslag C3 leidde terug naar het volgeparkeerde terminal, waar ook een tweede bocht gemaakt moest maken die niet praktisch was voor een Boeing 747. Daarom dacht de crew van het toestel waarschijnlijk dat de verkeersleiding afslag C4 bedoelde. Sommige denken dat de bemanning de derde afslag miste door slecht zicht vanwege de mist en daarom doorreed naar C4. Terwijl vlucht 4805 klaarstond bij de landingsbaan gaf de verkeersleiding een klaring voor de route van het vliegtuig na het vertrek. Omdat er dichte mist was hadden de piloten maar een zicht van ongeveer 300 meter, waardoor ze het taxiënde vliegtuig van Pan Am niet konden zien. Daarnaast konden geen van beide toestellen gezien worden vanaf de verkeerstoren, bovendien was er geen grondradar in het gebouw. Toen de Co-piloot nog bezig was met de klaring begon het KLM-vliegtuig al te vertrekken, omdat de toestemming nog niet gegeven was werd dit opgevat door de verkeersleiding dat het toestel klaar stond. Toen het Pan Am-vliegtuig de aankomende lichten van het KLM-toestel zag probeerde de piloot het toestel scherp van de landingsbaan weg te draaien, maar het was al te laat. Het KLM-vliegtuig probeerde nog over het Pan Am-toestel heen te vliegen. Echter ging dat mis en de motoren van het KLM-vliegtuig boorden zich in het dak van vlucht 1736, waarna het toestel vervolgens openscheurde. Het KLM-toestel kwam 150 meter verder neer en beide toestellen vlogen in brand. Vlucht 4805 had 396 inzittenden waarvan 61 het overleefden en vlucht 1736 had 248 inzittenden, waarvan geen overlevenden. Het dodenaantal liep op tot 583.
1. Aanslagen van 11 september
Nine Eleven, zoals deze dag ook wel word genoemt. 11 September 2001, maar liefst vier vliegtuigen werden gekaapt door leden van het islamitische terreurnetwerk Al Qaida en stortten op vier verschillende plekken neer. Een Boeing 767-223ER (vlucht 11) en een Boeing B-757-233 (vlucht 77) van American Airlines en een Boeing B-767-222 (vlucht 175) en een Boeing B-757-222 (vlucht 93) van United Airlines. Rond 8:46 boorde het eerste vliegtuig (vlucht 11) de noordelijke toren van het WTC binnen, omdat het toestel nog vol kerosine zat ontstond er een enorme explosie waarna de toren gelijk in brand vloog. Bijna 20 minuten later volgde vlucht 175 al snel om de zuidelijke toren neer te halen. Om 10 uur stortte de zuidelijke toren in en de noordelijke toren een half uur later. In de avond rond half 6 stortte ook nog een derde WTC-gebouw in. Vlucht 77 kwam neer om 9:37 in het Pentagon. Doordat dat deel van het Pentagon waar het toestel neerkwam net gerenoveerd en nog stevig was, richte het niet veel schade aan. Het laatste toestel, vlucht 93, bereikte haar eindbestemming niet. Volgens transcriptie van geheime opnames valt volgens de FBI op dat één van de kapers, de zelfmoordpiloot Ziad Jarrah, "adviseerde het vliegtuig te laten neerstorten om een einde te maken aan de poging van de passagiers om het te heroveren". Waardoor het neerkwam op een veld buiten Pittsburg, het doel van dit vliegtuig kon eventueel het Capitool of het Witte Huis zijn. Elk gekaapt toestel bevatte 4 of 5 kapers, die enkel een mes hadden. Deze messen waren toendertijd nog niet verboden aan boord. In totaal ging het om 19 kapers. Waaronder 15 uit Saoedi-Arabië en de overige vier uit andere landen daar in de buurt. Een aantal van deze kapers hadden eind 2000 vlieglessen gevolgt op twee vliegscholen in Florida, waarvan de eigenaars Nederlanders waren. Het dodental van deze aanslag lag op bijna 3000 en het gewondenaantal stak ver boven de 6000 uit. Vlucht 11 bevatte 92 inzittenden, vlucht 175 had er 65, vlucht 77 had er 64 en vlucht 93 had 44 inzittenden.
11 Comments
Recommended Comments