Deze rubriek is geschreven door Kloep!Welkom bij de nieuwste rubriek van OWN: Car Show. In deze rubriek staat natuurlijk de auto in het middelpunt van de belangstelling. In deze rubriek zullen vele pk's langskomen. We zullen veel nieuws vertellen, auto's bespreken en de beste uitspraken van Jeremy Clarkson meedelen. Inderdaad, die drie onderdelen zullen elke keer terugkomen. We zullen elke keer een nieuwsbericht vertellen over auto's. Ook zal ik elke keer een auto reviewen. Hierin zal ik het hebben op de prestaties op papier en uiterlijk. Helaas kan ik de auto's zelf niet rijden, en kan ik dus geen rijervaringen meedelen. Deze week staat de editie vol met BMW. Veel plezier en hopelijk tot de volgende keer!
BMW brengt race-M3 op de markt
Deze auto is absoluut niet voor het hele gezin. Geen stereo, geen airco en geen gordels voor je passagiers. BMW heeft er alles aan gedaan om deze auto zo ligt mogelijk te maken, en dat is ze aardig gelukt. Ze noemen hem de BMW M3 GTS, al heeft hij wel gevaarlijk veel weg van een CSL. Ze hebben maar liefst 200 kilo gewicht weg weten te halen. Zo heeft de auto geen achterbank, en missen er meerdere onderdelen bij het interieur. Wel heeft de auto een rolkooi gekregen die dus op de plek van de achterbank te vinden is. De bestuurdersstoel heeft wel gordels, onder andere ook racegordels om extra stevig in deze wagen te zitten. De motor heeft een inhoud van 4,4 liter, het resultaat van deze motor zal 450 PK zijn. De auto zal dit jaar uitkomen en heeft eigenlijk maar één nadeel, dat is het feit dat hij twee keer zo duur zal worden als een gewone M3. Dit komt dus neer op een bedrag van zo'n €200.000. Een mooi bedrag voor een leuke raceauto. Lastige keuze, die voor de meeste mensen gemakkelijk zal zijn wegens de grootte van de portemonnee inhoud. Succes met je keuze!
BMW X1
Wat is dit nu eigenlijk voor auto? Iets te groot voor een station, iets te klein voor een SUV, dus laten we het maar op een kruising houden tussen deze twee soorten. Wel kan ik zeggen dat hij niet het verbruik heeft van een gemiddelde SUV, namelijk 5,8 l/100 KM. Je hoeft je in deze kleine SUV dus absoluut geen zorgen te maken over het milieu. Het formaat van deze auto past prima op de weg. 7 centimeter korter en 12 centimeter hoger dan een 3 serie. 13 centimeter lager en 11 centimeter korter dan een X3. Qua ruimte zal je in deze auto niks te kort komen. Beenruimte en hoofdruimte hoef je je absoluut geen zorgen over te maken. Daarnaast is er ook voldoende laadruimte, wegens de in drie delen neerklapbare achterbank. Hierdoor heb je 420 tot 1350 liter opbergruimte. Naast al deze informatie, is het ook niet onbelangrijk even te vertellen dat deze auto er gewoon goed uitziet. De hoge rechte grille zal even wennen zijn, maar mij bevalt het wel als je er wat langer naar kijkt. Het interieur is vergeleken met een andere BMW ongeveer hetzelfde en zal dan ook voor de BMW-rijder niet wennen zijn. Het is gewoon mooi gemaakt van goede materialen.
Het optiegedeelte van de X1 belooft veel. Ondanks dat er zaken als airco, 17 inch lichtmetalen velgen en hoofdairbags standaard zijn, kun je vele opties er nog bijnemen. De optielijst is erg groot, en ik zal hier een klein gedeelte opnoemen: Spraaksturing (€505,08), Navigatiesysteem Business of Professional (€2263,34 of €3149,06), Glazen panoramadak (€1660,18), Sportstoelen (€712,97) en Leren sportwiel (€446,52). Dit is slechts een klein gedeelte van de optielijst, maar je krijgt nu wel al een idee wat voor een opties je zoal erbij kunt krijgen. De prijzen die er achter staan, zijn uiteraard de prijzen die erbij komen bovenop de standaardprijs. Over deze prijzen komt later meer.De X1 heeft een hogere zitpositie, wat voor vele een reden kan zijn om deze auto aan te schaffen. Je krijgt een geweldig uitzicht over de weg en kijkt neer op de overige weggebruikers. Hieronder krijg je nu een tabel te zien met de informatie over de verschillende soorten die je hebt binnen de X1.
Prijzen en verbruik:
[table=header]Model|Prijs NL|Prijs BE|Energielabel|Verbruik (L/100)
18I SDrive|€34.950|€29.700|D|N.B.
28XI XDrive AUT|€53.950|€43.600|E|9,4
18D SDrive|€38.350|€29.700|B|5,2
18XD XDrive|€41.420|€31.700|C|5,7
20D SDrive|€41.350|€32.250|B|5,3
20XD XDrive|€44.420|€34.700|C|5,8
23XD XDrive AUT|€51.800|€38.500|D|6,3[/table]
Snelheden en prestaties:
[table=header]Model|PK|Koppel (NM)|0-100 km/h (sec)|Topsnelheid (km/h)|Cilinders/Cilinderinhoud
18I SDrive|150|200|N.B.|N.B.|4/1995
28XI XDrive AUT|258|310|6,8|205|6/2996
18D SDrive|143|320|9,6|200|4/1995
18XD XDrive|143|320|8,7|195|4/1995
20D SDrive|177|350|8,1|205|4/1995
20XD XDrive|177|350|8,4|205|4/1995
23XD XDrive AUT|204|400|7,3|205|4/1995[/table]
Overige informatie:
[table=header]Model|Gewicht|Aandrijving
18I SDrive|N.B.|A
28XI XDrive AUT|1610|4
18D SDrive|1470|A
18XD XDrive|1540|4
20D SDrive|1490|A
20XD XDrive|1575|4
23XD XDrive AUT|1595|4[/table]
Bij aandrijving kun je drie verschillende tekens zien: V, A, 4. Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving en 4-wielaandrijving.
Mocht jij zelf een suggestie hebben voor een auto in deze rubriek? Laat het mij dan weten en stuur me een PB!
Jeremy Clarkson over...
Jeremy Clarkson is een presentator en columnist van TopGear en TopGear Magazine. Hij heeft altijd hele leuke reacties op bepaalde auto's. Deze week horen we hem over de BMW Z4."Als het op details aankomt is de Z4 ongeveer net zo fout als Kate Moss, maar de algehele balans en de vormen zijn weer net zo fantastisch als diezelfde Kate Moss. Alleen zijn de rijeigenschappen niet sportief of lekker stevig. Onacceptabel is een beter woord."
0 reacties
Recommended Comments
Er zijn geen reacties om weer te geven.