Editie 170 - Bier met Buikje
Deze rubriek is geschreven door Bierbuikje!
Haïti, het nieuwe reclame product!
Misschien een beetje oud nieuws, maar ik wilde het er toch nog even over hebben. Haïti, het land dat op 12 Januari werd getroffen door een zware aardbeving en ondertussen al zeker 200.000 doden heeft geborgen. Vele landen hielpen door middel van het storten van geld. Zo gaf Nederland ruim 100 miljoen aan giro 555 en Amerika weet met zijn allen ruim 80 miljoen op te brengen. De hulpacties die massaal naar Haïti toe zijn gegaan, zijn op dit moment al aan het afronden en de massale media hype neemt weer af.
Maar hoe er mee om wordt gegaan bij het doneren is niet normaal. Men maakt reclame met hun donatie heb ik het idee. Het is natuurlijk geweldig dat er wordt gedoneerd, maar de manier waarop vind ik niet respectvol. Neem nu Mc Donalds, C1000 en Kruidvat. Alle drie hadden samen honderdduizend euro gedoneerd. Super bedrag natuurlijk, drie ton in de pocket, maar als je dan ziet op wat voor cheque ze het plaatsen.. Een logo van de doneerder op de cheque die tienmaal groter afgebeeld is dan het bedrag dat wordt overgemaakt. Ook de reclamespotjes de hele dag door. Voor diegenen die radio 555 hebben geluisterd die dag (bijna niet te missen, want het was overal) zullen het wel herkennen. "Appel doneerde tienduizend euro aan Haïti." "Peer doneerde tienduizend euro aan Haïti."
Op zo'n moment vind ik het doneren niet meer respectvol. Ik krijg erg het idee dat de bedrijven reclame proberen te maken met hun donatie. "Kijk eens hoe goed wij zijn." Dat idee krijg ik er van. Het komt veel respectvoller over als ze gewoon het bedrag op de cheque zetten en een logo van acceptabel formaat ergens in een hoek op de cheque plaatsen.
Bierbuikje
3 reacties
Recommended Comments