Jump to content

Sprunk & Co Computertips

  • artikelen
    30
  • reacties
    58
  • bezichtigingen
    49739

Flitskikker Development Blog - Editie 4


Sprunk

373 bezichtigingen

Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?  

91 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?

    • 10%
      5
    • 20%
      6
    • 30%
      1
    • 40%
      2
    • 50%
      11
    • 60%
      6
    • 70%
      4
    • 80%
      7
    • 90%
      40
    • 100%
      0

This poll is closed to new votes

a2d7cj.jpg

Welkom in de Flitskikker InfoTool Development Blog! Via deze blog houd ik jullie op de hoogte omtrent de nieuwste ontwikkeling van de nieuwe versie van Flitskikker InfoTool. Ik ben al een paar weken bezig, dus de aanstaande eerste artikelen gaan over reeds voltooide onderdelen.

Deze vierde keer ga ik het hebben over de nieuwe PerformanceChecker™ van de nieuwe InfoTool versie.

2yuwq4m.jpg

Ken je 3DMark? Dat programma berekent een score op basis van hoe goed je PC is. De nieuwe PerformanceChecker™ is een soortgelijke functie. Hoewel, in tegenstelling tot 3DMark worden er niet eerst lange processor- en videokaartvretende tests uitgevoerd, maar je score wordt direct weergegeven in nog geen halve seconde. De score wordt bepaald aan de hand van een aantal onderdelen, waarvoor per onderdeel de scores zorgvuldig zijn samengesteld, zodat de score niet slecht uitvalt.

De onderdelen zijn:

  • De processor vormt het hart van je pc, vanuit dit punt word alles aangestuurd. Voor een goede pc is een goede processor dus een vereiste. Het draait echter niet alleen om type en kloksnelheid, maar ook om de cache, deze beschikt tegenwoordig uit drie lagen waarin data kortstondig op kan worden geslagen voor snel gebruik, dit geheugen is ook veel sneller dan je normale geheugen. Oude processoren kunnen moderne games dus niet bijbenen.
  • Het geheugen binnen de computer biedt opslagruimte. Er worden gegevens opgeslagen die later uitgevoerd moeten worden of bewaard moeten blijven. Als je echter meer applicaties open hebt staan, raakt het geheugen voller. Zodra je geheugen vol zit, krijg je te maken lag en vastlopers. Je pc kan aanvragen niet meer aan omdat er geen ruimte meer is. Dit veroorzaakt crashes. Games en applicaties kunnen beter gegevens overdragen als je sneller en meer geheugen hebt. Hiermee voorkom je deze crashes en lag.
  • De hardeschijf is de plek waar al je gegevens worden opgeslagen. Ze variëren in vele groottes doordat applicaties steeds groter worden en mensen meer ruimte willen. Er zijn verschillende soorten met verschillende aansluitingen de ontstaan de laatste jaren. De oude IDE voldoet niet meer en dat merk je ook duidelijk. Het hoofdtype is nu SATA, welke veel sneller is. Er is nog een snellere techniek, SSD, maar dit is nu nog aan de dure kant. Je hebt schrijfruimte nodig om je gegevens op te slaan. Ook Windows heeft genoeg ruimte nodig voor zijn updates en tijdelijke bestanden.
  • De videokaart zorgt ervoor dat beelden op je monitor te zien zijn. Er zijn veel verschillende soorten in vele verschillende prijs-/kwaliteitsklassen, maar ook industriële kaarten. Videogeheugen, de plek waar o.a. textures worden opgeslagen voor snellere raadpleging, is niet het belangrijkste punt, maar meer de snelheid ervan. Hoe sneller de kaart, hoe meer beelden er per seconden kunnen worden opgebouwd (FPS). De 2 grote fabrikanten zijn ATI en NVIDIA. Intel is de grote fabrikant qua geïntegreerde videokaarten. Deze type kaarten leveren niet veel kracht en er ontbreekt meestal eigen videogeheugen.
  • Vanuit het besturingssysteem kun je alle taken uitvoeren. Het bekendste besturingssysteem is momenteel Windows van Microsoft. Daarnaast zijn er ook andere besturingssystemen zoals Mac OS X van Apple en Linux. Nieuwe besturingssystemen zijn veiliger, stabieler en kunnen beter met nieuwere hardware omgaan. Een goed bijgewerkt en recent besturingssysteem is dus vereist bij gamen. DirectX is een verzameling van API's die het voor programmeurs eenvoudiger maakt computerspellen te programmeren op Windows. DirectX kan de videokaart snel aansturen en biedt ook geluidskaartaansturing en multiplayermogelijkheden. Nieuwe versies van DirectX bevatten meer functies en daarom is bij games meestal een minimale versie vereist. DirectX is gratis verkrijgbaar op de website van Microsoft.

Het plan van de PerformanceChecker™ is verder om algemeen upgradeadvies te geven, over bottlenecks, te weinig geheugen, etc. Dit zal worden weergegeven in het tekstveld rechts.

Ook kun je weer andere configuraties door de Checker gooien door middel van de vervolgkeuze lijst. Je kunt je configuraties een naam en een avatar geven, zoals te zien is rechtsboven. Je score - en gemiddelde en maximale - wordt rechtsonder op de meter weergegeven.

2hplkkw.jpg

De nieuwe PerformanceChecker™.

2i78gfb.jpg

Dit was voorlopig het laatste Flitskikker InfoTool Development Blogartikel. School is weer begonnen, dus ik zal daar wat meer tijd aan moeten besteden. Komende weken zal ik me bezighouden met het schrijven van enkele tutorials en andere extra's.

Tot volgende week! :cya:

0 reacties


Recommended Comments

Er zijn geen reacties om weer te geven.

Gast
Reactie toevoegen...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...