Jump to content

Thundertje's Blog

  • artikelen
    266
  • reacties
    577
  • bezichtigingen
    85520

De pitstop


Typhoon

2254 bezichtigingen

F1Bulletin3.png

De pitstop

Een F1-auto kan niet een volledige race rijden zonder een pitstop te maken. Daarom zijn die stops en de tactiek daar omheen zo belangrijk, omdat tegenwoordig de wedstrijd daarmee bepaald kan worden. Vandaag ga ik jullie wat vertellen over de pitstop.

Geschiedenis

Vroeger werden er nauwelijks pitstops gehouden, want niemand deed het. Het betekende tijdsverlies, dus deed je het alleen als het nodig was, voor regenbanden of reparaties bijvoorbeeld. Pas later, in de jaren '80, werden pitstops verplicht. Er kwam een maximale inhoud voor de tank en dus moest men wel tanken. Het werd steeds moeilijker om in te halen en zo werden de pitstops steeds belangrijker,want met een goede tactiek kan je iemand met pitstops voorbij. Michael Schumacher stond ook bekend om zijn supersnelle ronden vlak voor hij de pits in ging.

Tactiek

Omdat er tegenwoordig nog maar weinig wordt ingehaald op de baan, ligt de beslissing van de wedstrijd vaak in handen van de pitcrew. Maar zij moeten, samen met de coureur, wel weten wanneer de pitstop gemaakt moet worden. Hiervoor maken de technici een tactiek. Deze tactiek verschilt elke race, omdat elk circuit anders is. Er wordt rekening gehouden met:

- de slijtage van de banden (wanneer is de band nog snel genoeg?)

- het brandstofverbruik (hoeveel kg per ronde?)

- de snelheid van de auto met X kg brandstof (is de auto dan nog snel genoeg?)

- de gemiddelde tijdsduur van een pitstop (hoe lang duurt een pitstop met in- en uitrijden?)

- de strategie van andere teams (wanneer zullen zij binnenkomen, hoe snel zijn?)

- de startopstelling (waar sta ik, waar staat mijn concurrent?)

Bij die laatste kan je alleen rekening houden als je voor de race nog mag tanken. Zo niet, dan moet je inschatten hoe snel je concurrenten zijn en hoe snel jij.

Meestal maakt een coureur twee stops, waarbij de race verdeeld wordt in drie delen. Hier wordt ook nog wel eens vanaf geweken door 1 of 3 stops te maken. Meer dan drie stops gebeurt eigenlijk alleen voor reparatie of met het wisselen naar regenbanden. Zo stopte Prost in 1993 op het circuit van Donington maar liefst 7 keer, omdat de regen steeds stopte of weer begon. Michael Schumacher stopte in 2004 op het circuit van Mangy-Cours 4 keer en won de wedstrijd.

De crew

De crew is bij een pitstop heel belangrijk. Zij moeten tanken, de banden verwisselen, de auto omhoog zetten, het vizier van de rijder schoonmaken, de sidepods schoonmaken en eventueel reparaties uitvoeren. De laatste jaren wordt er veel geklaagd over het aantal crewleden, zo zijn er per band alleen al drie man nodig: een met de nieuwe band, een om de wielmoeren los te draaien en een om de oude band eraf te halen. Ik typ wel band, maar eigenlijk wordt het hele wiel vervangen. Naast die twaalf man (4 x 3 man = 12 man) is er een vizierschoonmaker, twee om de sidepods schoon te maken, twee of drie voor de tankslang, een lollipopman (die geeft het sein aan de coureur waar de crew staat en wanneer hij mag vertrekken), twee krikbedieners (voor en achter), een starter voor als de auto afslaat en een blusser. Bij sommige teams kunnen er wel meer dan 23 man staan, en dat alleen om te tanken en banden te verwisselen.

De tijdsduur van een pitstop

Een gewone pitstop waarbij je alleen kijkt naar het stilstaan van de auto duurt gemiddeld 7 seconden. Als je geen banden wisselt maakt het niet zo heel veel verschil uit. Als je niet hoeft te tanken, kan het wel vijf seconden duren. Maar meestal rijd je ook de pitstraat in en uit, dus die tijd moet ook worden meegerekend, ook al duurt dat voor elke coureur ongeveer even lang. Samen met het in- en uitrijden duurt een stop tussen de twintig en dertig seconden, afhankelijk van het circuit. In de pitstraat is ook een beperkte snelheid, waardoor je daarmee niet veel tijd kan winnen. De maximum snelheid is 100 km/h.

Het algemene verloop van een pitstop

0 sec. - Het team staat klaar. De auto komt met 100 km/h de pitstraat in. De lollipopman steekt zijn bord uit, zodat de coureur kan zien waar zijn crew staat. De coureur zet het klepje van de brandstof toevoer open.

0-1 sec. - De auto moet precies op de juiste plek stil staan. Voor en achter wordt een krik onder de auto gezet.

1-2 sec. - De wagen wordt opgetild, de wielmoeren worden losgedraaid en de benzineslang wordt aangekoppeld.

2-3 sec. - De wielen zijn eraf, er wordt getankt.

3-4 sec. - Nieuwe wielen komen erop, het tanken loopt.

4-5 sec. - De auto zakt, voor em achter gaat de krik eraf.

5-6 sec. - Er wordt nog getankt.

6-7 sec. - De benzineslang wordt verwijderd en de coureur krijgt het sein om te vertrekken.

Opmerkelijke pitstops

Engeland 1993 - Ayrton Senna rijdt de pits binnen, maar ziet dan dat zijn team nog niet klaar staat. Hij besluit door te rijden en zet de snelste ronde van de wedstrijd neer.

Duitsland 1994 - Jos Verstappen stopt bij zijn team. Er wordt wat benzine gemorst en plotseling staat de hele wagen in brand. Jos Verstappen kan niet meer verder rijden. (Filmpje)

Engeland 1998 - Michael Schumacher moet een stop-and-go-penalty maken (10 seconden stilstaan in de pits, zonder dat er getankt wordt, of iets dergelijks). Hij doet dit in de allerlaatste ronde en wint zo de wedstrijd.

San Marino 2006 - Jenson Butten krijgt een seintje dat hij mag vertrekken, maar de brandstofslang zit er nog in. Button rijdt weg, maar halverwege de pitstraat stopt hij, omdat hij te horen krijgt dat het uiteinde van de slang nog aan de auto zit.

Zo nu en dan - Een pitstop van 30 minuten, als de auto binnen staat voor reparatie en daarna weer de baan op gaat.

Slot

Hopelijk weten jullie nu wat meer over pitstops en het belang hiervan. Vragen of opmerkingen zijn altijd welkom.

Bron: Quest oktober 2006

Nagekomen berichten:

In de nieuwste Kijk (maart 2007) staat een groot artikel over pitstops.

--- Geschreven door Thundercover ---

3 reacties


Recommended Comments

Mooi stukje Thundercover, ik had het stuk zelf ook gelezen in de Quest. Bij de pitstop van Jos Verstappen heb ik nog een filmpje toegevoegd, de pitstop is wel aardig hefig.

Link to comment

Dat ziet er inderdaad heftig uit zeg. :o Mooi artikel, ik begin, hoe raar het ook klinkt mezelf best te interesseren hierin. :) Bedankt voor het nieuws...

Link to comment
Gast
This blog entry is now closed to further comments.
×
×
  • Create New...