Jump to content

Development Blog

  • artikelen
    44
  • reacties
    78
  • bezichtigingen
    26314

C++ De Basis - Structuur & Variables


Crypteq

960 bezichtigingen

Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?  

91 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?

    • 10%
      5
    • 20%
      6
    • 30%
      1
    • 40%
      2
    • 50%
      11
    • 60%
      6
    • 70%
      4
    • 80%
      7
    • 90%
      40
    • 100%
      0

This poll is closed to new votes

logo_cpp_1.png

Deze keer zullen we eindelijk beginnen met het programmeren zelf. We gaan makkelijk beginnen, we maken een programma dat tekst drukt op het scherm waarmee hij een cijfer vraagt aan de gebruiker waarna hij dit cijfer weer drukt.


[table=header]Nota:

Dit artikel is door @Megadreams aangeduid als "moet herschreven worden".[/table]

Wat te leren in dit artikel?

  • Hoe werken includes?
  • Namespace? Wat is dat?
  • Hoe druk je een tekst op het scherm?
  • Wat is een variable en hoe maak ik er één?
  • Hoe slaag ik een variable op?
  • Hoe druk ik een ingevoerde variable?

Includes

Elk besturingssysteem bevat allemaal bestanden met allemaal functies in ook jijzelf kan deze .cpp en .h maken in jou programma. Door deze te includen in bv main.cpp zal je hem daar kunnen gebruiken. In deze editie zullen wij maar 1 include gebruiken en dat is "iostream". Hoe we een bestand includen is simpel dat doen we doormiddel van "#include" hierna zetten we als een extensie niet nodig is wat het geval is bij iostream de naam tussen < > dan krijgen we dit: "#include <iostream>". Als we bv een eigen include willen includen waar de in dit geval wel een extensie moeten aan meegeven dan zetten we dit tussen " ". We krijgen dan dit: '#include "main.h"' maar dat zullen we bij dit simpel programmatje niet nodig hebben.

Namespace

De include iostream bevat een namespace of beter gezegd class genaamd "std" we kunnen de compiler vertellen dat we deze overal willen kunnen gebruiken zoals we in dit simpel programma zullen doen. Dit maakt het mogelijk om bv cout te gebruiken in de plaats van std::cout. We defineren een namespace simpelweg met "using namespace" en daarachter de namespace dan sluiten we af via een ";".

Callback

Er zijn zoveel mogelijkheden, int, string, met void, static en dan ook nog public en private maar die zullen we in verloop van tijd als ze belangrijker worden behandelen we hebben in deze editie enkel "int" nodig. Hiermee zeggen we dat we op het einde een int zullen returnen het mag op een boolean lijken maar het word alsnog aangezien als een int. We beginnen heel simpel door "int" te plaatsen. We moeten de callback natuurlijk ook nog een naam geven en die noemen we "main" deze callback is het hoofdprogramma waaruit alles gestuurd zal worden. Tussen () kunnen we nog variables plaatsen die meegegeven kunnen worden vanuit ergens anders in het programma wanneer deze de callback oproept en dan gebruikt worden in de callback. Aangezien dit het hoofdprogramma is zetten we hier niets tussen.

Nu moeten we aanduiden welk deel hoort bij deze callback en dat doen we simpelweg met { } tussen dit 2 komt de code van die callback dus. Houd er rekening mee dat je alles met 1 tab opschuift naar rechts na een { en na een } kan je weer een tab terug dit noemen we indentatie en is bedoeld om de code overzichtelijk te houden. Op het einde van een callback moet je meestal wel iets returnen wanneer en waarom en wat return betekend leer ik jullie later als dit belangrijker word. We returnen 1 en dat doen we door "return" te plaatsen daarachter wat we returnen en dit sluiten we dan af met ";". Dan krijgen we dus dit "return 1;".

Wat ook nog belangrijk is bij consoles als dit is dat je ergens ervoor zorgt dat het programma niet afsluit meestal doen we dit doormiddel van "cin.get();" die dan pas sluit na een enter. Maar in dit geval gaan we dit niet gebruiken aangezien je op enter moet drukken na een getal ingevoerd te hebben en dat hierdoor deze functie moet worden opgeroepen. We gebruiken een loop die ik jullie later ook zal uitleggen. Deze loop is "while(true){}" en deze zetten we op het einde van onze main callback. Omdat er nog niets tussen moet komen te staan heb ik ook de { en } niet op een nieuwe lijn geplaatst.

Tekst Drukken

Nu moeten we natuurlijk een tekst op het scherm drukken die de gebruiker vraagt naar een getal hiervoor gebruiken we de functie "cout". Hierachter plaatsen we << en dan zetten we de tekst tussen " ". De << zegt dat de tekst naar cout moet worden gebracht maar het gebruik van << is ook uitzonderlijk dit gebruiken we meestal alleen voor dit soort functies. Bij andere zouden we het is gelijk aan teken gebruiken welke = is. Een cout sluit je zoals alles af met een ";". We gaan nu dus vragen voor het cijfer en dan krijgen we dit: "cout << "Geef een cijfer:";".

Variable

Goed we hebben dus die tekst gedrukt maar hoe halen we het cijfer op? Allereerst moeten ween variable aanmaken het makkelijkst is bovenaan de callback aangezien we hem enkel in deze callback willen gebruiken gaan we hem er niet buiten zetten. Ook bij variables hebben we public, private etc wat ik ook later als dit belangrijker word zal uitleggen. We willen een int aanmaken aangezien we een getal vragen en willen opslaan we gebruiken dus simpelweg "int" en hierachter de variable naam en dan sluiten we af met een ";". Ook kunnen we al een standaardwaarde meegeven dit doen we door achter de variable naam nog "=" en dan het getal te zetten. We gebruiken in dit programma een variable genaamd "getal". We krijgen dan dit: "int getal;".

Nu gaan we het nog mogelijk maken voor de gebruiker om een cijfer in te typen en deze op te slaan in de variable "getal". Hiervoor gebruiken we cin en zetten we hierna ">>" die verteld dat cin zijn gegevens naar getal moet overdragen. De functie cin zorgt er ook automatisch voor dat er op dat moment iets kan ingetypt worden en hij niet verder zal gaan tot er iets ingetypt is. Als we dit even uitvoeren krijgen we dit: "cin >> getal;".

Variable Drukken

Nu moeten we natuurlijk het getal nog drukken we kunnen nog extra zaken als variables of extra tekst in een cout bij te zetten door simpelweg weer << erbij te voegen met daarachter wat je wil. We zullen de tekst "Het ingevoerde getal is (hier het getal" drukken. Op de plaats waar "(hier is het getal)" staat komt het getal zelf dus. Als we dit uitvoeren krijgen we "cout << "Het ingevoerde getal is" << getal;".

Einde

Als je dit allemaal uitgevoerd hebt moet je het compilen en eventueel debuggen als je het wil testen hoe je dit doet verschilt aan de hand van jou compile programma maar bovenaan zal wel ergens compilen of uitvoeren staan. Bij Dev C++ is dit uitvoeren. Als we dit alles uitgevoerd hebben krijgen we deze code:

#include <iostream>
using namespace std;

int main()
{
       int getal;
       cout << "Geef een cijfer: ";
       cin >> getal;
       cout << "Het ingevoerde getal is " << getal;
       while (true){}
       return 0;
}

0 reacties


Recommended Comments

Er zijn geen reacties om weer te geven.

Gast
Reactie toevoegen...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...