Jump to content

Development Blog

  • artikelen
    44
  • reacties
    78
  • bezichtigingen
    26183

Editie 3: Gaming: Game Maker


Crypteq

864 bezichtigingen

logo_gm.png

In deze rubriek zullen wij het maken van games behandelen. We beginnen eerst met het programma "Game Maker". Je kan Game Maker hier downloaden.


Een spel maken vergt veel voorbereidings tijd en een team maar met Game Maker hoeft dit al minder maar is het nog aan te raden. Met Game Maker kan je geen grote games als GTA maken daarvoor moet je het in een programmeertaal als C++ schrijven. Game Maker ondersteund sinds versie 6 3D games maar de engine is niet zo krachtig.

Game Maker bestaat uit 2 versies de gewone en de pro versie. De gewone versie is gratis maar de pro versie is betalend en enkel in de pro versie kan je echt 3D games maken en nog andere zaken.

Als je Game Maker opent (en de volledige versie aanduid bij de eerste keer) zie je bovenaan deze balk staan:

game-maker.png

1. Dit zijn de knoppen om een Game Maker bestand aan te maken, te openen of te saven.

2. De eerste (enkel te gebruiken in de pro versie) maakt een .exe aan van het spel die je kan doorgeven. De rechtse is voor het publiceren op yoyogames.com

3. De groene pijl is voor het testen van je spel. De rode ook maar deze opent ook nog een debug schermpje.

4. Hiermee kan je sprites toevoegen de afbeeldingen die je in het spel gebruikt en toewijst aan de objecten.

5. Hiermee kan je geluid toevoegen aan je spel welke je laat afspelen van de objecten.

6. Hiermee kan je achtergronden toevoegen aan het spel die je aanduid in de rooms

7. De paths dus vaste paden die de objecten zullen volgen.

8. Scripts, deze kan je gebruiken in meerdere objects en na 1x aanpassen zijn ze daar ook aangepast. Bij de objecten zelf kan je ook een script maken.

9. Wil je een andere lettertype bij het doen verschijnen van tekst? Dan kan je hem hier aanmaken.

10. Tijdlijnen van hoelang iets moet duren.

11. Objecten, deze zijn zeer belangrijk hier maak je de speler, tegenstanders, controllers etc dus werkelijk alles wat er gebeurd staat in deze objecten.

12. De rooms ook zeer belangrijk hierin speelt het spel zich af.

De volgende keer zullen we beginnen met een doolhof spel te maken waarin jullie de basis van sprites, objects en rooms leren ontdekken. Hoe de scripts werken leren jullie pas later.

1 reactie


Recommended Comments

Gast
Reactie toevoegen...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...