Editie 235 - Uitgelicht
Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
91 leden hebben gestemd
-
1. Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
-
10%5
-
20%6
-
30%1
-
40%2
-
50%11
-
60%6
-
70%4
-
80%7
-
90%40
-
100%0
-
This poll is closed to new votes
- Log in of registreer om te stemmen in deze peiling.
Deze rubriek is geschreven door @Jacky-2007.
IV Open Tournaments
Eens in de zoveel tijd is het gewoon leuk om eens een diepgaand artikel te schrijven over een project op het forum. Aangezien er na lange tijd weer een bijzondere editie aan zit te komen van dit project, waar ik zelf altijd het meeste bij betrokken ben geweest, leek het me wel eens mooi om jullie lezers van OWN een kijkje achter de schermen te geven. Hoe werkt zo'n project? Waar komt het vandaan? Ik ga in de hierop volgende stukjes proberen antwoorden te geven op die vragen.
Hoe het begon
Ergens tijdens een coördinator-overleg van Death Incorporated begin 2009 kwamen we op het onderwerp "rivaliteit" tussen clans op het forum. In die tijd waren er nogal wat clans geweest die elkaar het licht in de ogen niet gunden. Wat ermee samenhangt is uiteraard de term "fanboy". Als je er daar één van tegenkwam, ongeacht welk platform, haalde je hem of haar er gelijk uit.
Het gesprek ging verder over hoe stom de console-makers eigenlijk zijn (en marketing-technisch juist weer heel slim) om de netwerken niet te koppelen, zodat je gewoon met elkaar online kan, ongeacht welk platform je bezit. Tenslotte is het vaak aan ouders welke console je in huis hebt, en niet zo veel aan jezelf. Totaal mesjogge, dat vonden we ervan en daarmee was het gesprek ook klaar. Er was toch niets aan te doen.
Hoe het verder ging
Het onderwerp kon ik toch niet loslaten. Ik heb op mijn werk, op de rustige momenten na vijf uur, als de andere collega's al richting huis waren, heel wat keren zitten peinzen over hoe die barrière te omzeilen zou zijn. Hoe we een ontzettend grote middelvinger konden opsteken naar Sony en Microsoft, en hoe we alle kortzichtige fanboys konden laten zien dat je niet zo beperkt moet zijn, juist open moet staan voor anderen. Dat naast elkaar staan veel leuker is dan tegenover elkaar. Uiteindelijk kwam daar dan toch, na veel peinzen, een helder moment: Ook al kan je niet bij elkaar in de game komen, dat neemt niet weg dat je wel tegelijkertijd op alle drie de platforms hetzelfde kan gaan doen!
Uitwerken kost tijd
Er zijn een hoop versies geweest, hier op mijn kladblokje wat ik altijd voor mijn laptop heb liggen, die mooi gefrommeld de prullenmand in zijn gevlogen. Want wat moest precies dan de aanpak zijn? Hoe moest de organisatie eruit gaan zien? Hoe zorg je, dat op de console die je niet hebt, er wel professionals bezig zijn met het begeleiden van zo'n toernooi?
Er zijn veel forumleden die best weleens in de multiplayer willen rondlopen, maar die geen enkel belang hebben bij een clan lidmaatschap. Ook die leden moesten terecht kunnen bij het toernooi, zo vond ik. Voor iedereen, voor ieder forumlid. Dan maar de boer op om geschikte partners te vinden voor het project. De keuze was op dat moment in de clans fora nog reuze, maar ik had mijn peilen gericht op professionaliteit en de keuze was niet moeilijk. Hanneswasco en _Koe_Mzungu waren in die tijd professioneel bezig met hun KiWi United clan, en Kai-ShockWave met de LibertyKillerZ spijkerde als langste aan de weg in de multiplayer fora.
Het begin van vriendschappelijk partnerschap
Via PB heb ik beide benaderd, en mijn hersenspinsels die ik eerder had, waren inmiddels minder verward en hadden wat meer vorm gekregen over hoe we het toernooi konden aankleden. Sleutelwoord moest "samen" worden, en de scope waren we ook snel uit: Voor de clans die de organisatie op zich namen, zat er het voordeel aan dat het wellicht ook wat nieuwe leden zou genereren. Daarnaast zou dit project onze manier worden om wat terug te geven aan het forum, waaraan we onze clans en het succes daarvan in feite aan te danken hadden. Tenslotte is Gtaforum.nl bij uitstek de plek om een clan voor GTA te starten.
Gezamenlijk hebben we de schouders eronder gezet. Eerst het voorstel uitwerken en bij de admins deponeren. Deze kwamen al gauw terug met toestemming voor ons om dit project in een subforum te mogen starten. Nadat we duidelijk hadden dat het geen "clans only" feestje moest worden, werd dat subforum gehangen op de plek waar het nu weer actief is geworden: Multiplayer Meetingpoint.
De één ging bezig met teksten voor de topics die gezamenlijk waren bepaald, de ander boog zich over de graphics, een derde over makkelijk te bewerken awards.
Gametime!
Uiteindelijk was het dan zover. Op vrijdagavond 26 juni 2009 hadden we allemaal tijd om dit voor het eerst te gaan doen. Uiteraard deden we de aftrap met de populaire Deathmatch mode in Grand Theft Auto IV. Het inschrijftopic ging open, en eigenlijk gingen de inschrijvingen prima. En dan is het altijd nog maar afwachten of dan ook iedereen komt opdagen, maar ook dat viel reuze mee: Bij het eerste toernooi waren maar liefst vierentwintig forumleden verdeeld over 360, PC en PS3 aanwezig. En prachtig aantal om mee te beginnen, en we waren zeker enthousiast. Ons project bleek toch echt wel een succes.
De kracht van de crew
Ook wanneer het even minder werd, hebben we doorgezet. Opnieuw een editie plannen, en opnieuw de schouders eronder. Iedere keer nadat het multiplayeren erop zat, en de forumleden met elkaar een freemode in gingen om lekker samen rotzooi te trappen, of naar het napraattopic gingen om nog even ervaringen uit te wisselen, kroop de organisatie weer achter PC of laptop om zo snel mogelijk de resultaten van de match te communiceren. Uit die resultaten werden gelijk de winnaars opgevist, en voor die winnaars werd dezelfde avond een award gemaakt. En deze awards gingen gelijk dezelfde avond nog online in het subforum. De dag erna zag je diverse forumleden alweer online met hun kersverse award in hun signature of op hun profiel. Het kostte een hoop tijd en energie, maar we hadden het er zeker voor over!
Op tijd de stekker eruit
Na de negende editie van IV Open Tournaments zijn we weer met elkaar om tafel gegaan. Het aantal deelnemers bij de laatste twee edities was gewoon te weinig om door te zetten, en ook al zitten we hier op een forum vol Grand Theft Auto fans, ruim twee jaar na release van de game waren velen toch echt niet meer zo geïnteresseerd in het spel om met spanning te wachten op ons evenement. KiWi United was op dat moment al gestopt als clan, en we hadden al moeten uitwijken op zoek naar een nieuwe host voor de PC deelnemers.
We hadden geen andere keuze dan de stekker eruit te halen. We spraken af dat we bij een volgende Grand Theft Auto het project weer nieuw leven zouden inblazen, en daarmee was de kous af. Veel topics in het subforum werden weggestopt en een topic met daarin de aankondiging van ons besluit werd geopend. IV Open Tournaments stond officieel in de ijskast. Of we wat hebben overgehouden onderaan de streep? Jazeker! De sfeer in de clans fora is sindsdien veel gezelliger geworden, en vandaag de dag kan je op diverse profielen nog awards terugvinden die toen zijn gewonnen.
De comeback
Nu, zomer 2011, bestaan zowel Death Incorporated als LibertyKillerZ alweer drie jaar. Bij het bedenken van evenementen om te vieren dat mijn clan drie jaar bestond, vond ik als één van de eerste dingen het IV Open Tournaments project. Heel het forum heeft gezien hoe de LibertyKillerZ poogden hun driejarig bestaan te vieren, en hoe het uit de lucht gaan van PSN door hackers roet in het eten gooide. Uiteraard is dat mij ook niet ontgaan, en ik baalde in gedachten mee met LibertyKillerZ. Tijd om maar eens wat mensen te gaan benaderen.
We zijn met de organisatie die verantwoordelijk was voor de laatste editie om tafel gegaan, en iedereen was eigenlijk gelijk enthousiast! Samen onze verjaardag vieren met heel het forum in multiplayer, beter wordt het niet. Terwijl ik dit artikel zit te schrijven, wordt er weer een reactie geplaatst in het inschrijftopic: Zo te zien wil er ook graag bij zijn. Editie 10 staat op poten, is nog niet eens gespeeld, maar voor mij nu al een succes!
Hoe het verder gaat?
Uiteraard kan ik je dat niet vertellen. We gaan straks eerst, op 25 juni 2011, de verjaardag vieren van twee grote clans op dit forum, met jullie allemaal! Daarna gaan we waarschijnlijk met de crew om tafel, en een tijdje zemelen over wat we gaan doen. Misschien vallen we terug op ons eerdere besluit om het project in de ijskast te zetten tot een volgende GTA, misschien ook niet, en komt er vanwege groot succes binnenkort nog een editie uitrollen. Wat er ook staat te gebeuren, de formule is voor mij wel duidelijk. Wanneer je een project als dit succesvol wil maken, heb je de volgende ingrediënten nodig in je crew: enthousiasme, doorzettingsvermogen en professionaliteit. En ik ben tot op de dag van vandaag die groep mensen nog steeds enorm dankbaar voor hun inzet. Hanneswasco, _Koe_Mzungu, Kai-ShockWave, Sentasi, Dieko, LXZ-76, limitbreak, Iscariah en Big Boss: Bedankt! Zonder jullie was dit project nooit meer geworden dan een verfrommeld papiertje in de prullenmand.
Jacky-2007
4 reacties
Recommended Comments