Editie 245 - Uitgelicht
Deze rubriek is geschreven door @Jacky-2007.
Max Payne
De game, de franchise
Wist je dat...
- ... de originele Max Payne game (2001) gemaakt is door de Finse studio Remedy Entertainment?
- ... dit ook geldt voor het tweede deel?
- ... Rockstar Games er pas bij betrokken raakte om ports te maken naar de consoles PS2 en Xbox, en de handheld GBA?
- ... zowel deel 1 en 2 alleen door Rockstar Games zijn geport naar de consoles, en gepubliceerd, maar niet daadwerkelijk gemaakt?
- ... het verhaal van Max Payne en Max Payne 2 is geschreven door een schrijver genaamd Sam Lake?
- ... Max Payne 3 de eerste game wordt in de franchise die Rockstar Games zelf heeft gemaakt?
- ... Max Payne 3 de eerste is in de serie waarbij het verhaal niet geschreven is door Sam Lake?
- ... deze game zich, in tegenstelling tot zijn twee voorgangers, zich niet afspeelt in Liberty City? (New York dus.. )
- ... Max Payne 3 uit maar liefst vier verschillende Rockstar studio's komt? We tellen Vancouver, Toronto, London en New England. Toe maar...!
- ... we gelukkig wel iets terugkrijgen uit de eerdere delen. Voice actor James McCaffrey is gewoon weer keihard terug in de huid van Max, en ook een stuk motion capture is opgenomen met de "echte" Max Payne
Andere setting
Zo, de aftrap maar even gedaan met een indrukwekkend rijtje schokkende feiten. Iedere fan van de franchise die verwacht een prachtig vervolg te vinden op de eerste twee delen, zal toch zeker wel het verschil gaan merken in dit volgende deel. Gelukkig heeft Rockstar Games er een tijdje over nagedacht, en besloten om de setting van de game totaal te veranderen. Waar we in deel 1 en 2 nog in New York als chagrijnige voormalig agent rondliepen, staan we dit keer midden in de schroeiende zon van São Paolo, Brazilië.
Wellicht dat het daardoor totaal niet op zal vallen dat de schrijfstijl van de game toch echt wel een beetje anders is dan de eerdere delen. Ach wat, het is Rockstar Games. Dit wordt een top verhaal, zoals we gewend zijn.
Voor wie de game nog niet kent
Ik heb me laten vertellen dat wanneer je de filmreeks Die Hard leuk vindt, je zeker ook deze game gaat waarderen, of je voorgaande delen hebt gespeeld of niet, dat doet er niet toe. (Net als bij de films) Je krijgt een norse, cynische voormalig agent om te besturen, en er vliegen zoveel mogelijk kogels om je heen (Hoe die precies vliegen, daar kom ik zo op terug) en het zit volgepropt met actie. Dat alles wordt verpakt in een verbluffend verhaal, met prachtige, adembenemende scenes tussendoor. Een korte impressie, om even het gevoel erin te krijgen:
http://www.youtube.com/watch?v=cKDuCXMOZAA#!
Die Hard trailer
En vergelijk dat dan even met het geweld wat we in Max Payne 2 kregen voorgeschoteld. Of vergelijk het even met de trailer voor deel 3 die onlangs hier op gtagames.nl werd gepresenteerd. Is dat actie, of actie?
Sorry buurvrouw, heeft u voor mij een kopje bullet time te leen?
Karakteriserend voor de gameplay van de eerste twee delen is bullet time, een modus waarin je je tegenstanders als het ware in slow motion ziet, terwijl je zelf wel accuraat tien headshots kan klaarzetten. Denk maar aan Dead Eye in Red Dead Redemption, of Tequila Time in de game Stranglehold. Het Matrix-effect wordt het ook wel genoemd, sinds deze trilogie in de bios was verschenen. Alles gaat trager, behalve jij. Terwijl een rijtje kogels bezig is zich naast jou één voor één in een deurpost te boren, pak je gerust een paar Glocks uit hun holsters, herlaadt je, leg je aan, en ga je helemaal banana's op het hoofd van degene die op jou staat te mikken.
Het komt er gewoon op neer dat men de gameplay helemaal tot de max opschroeft door de actie vele malen intenser te laten beleven wanneer het in slo-mo gaat. Lijkt me helemaal niet verkeerd.
Bullet time in Max Payne 2
Nog niet genoeg Max gezien na deze Uitgelicht, en je hebt de trailer van deel drie nog niet gezien? Bekijk 'm op gtagames.nl!
1 reactie
Recommended Comments