Deze rubriek is geschreven door @Thundercover!
Deze week werd er een nieuw deel aangekondigd in de SimCity-serie. Aangezien het alweer negen jaar geleden is sinds het vorige deel wordt het tijd om het geheugen op te frissen aan de hand van de vraag: wat is SimCity nu ook alweer?
SimCity
Het eerste deel is inmiddels meer dan twintig jaar oud en had de schokkende systeemeisen van 2 MB vrije ruimte op de harde schijf en een processor van enkele MHz. Het doel van 2d (top down view) spel was het bouwen en onderhouden van een stad, wat gedurende de serie ook niet veranderd is. De broncode van dit eerste spel in de serie is overigens enkele jaren openbaar gemaakt onder de naam Micropolis, wat de oorspronkelijke naam voor SimCity was.
Het spel was verrassend genoeg een groot succes en dat betekende dat een vervolg niet uit kon blijven, ondanks het mindere succes van andere Sim-titels als SimEarth. Het vervolg, SimCity 2000, bevatte een isometric camera-standpunt, net zoals GTA: Chinatown Wars heeft. Daardoor werd de stad een stuk realistischer. Ook werden er ondergrondse lagen toegevoegd voor metro's en waterleidingen en konden er meer faciliteiten als gevangenissen, museums en ziekenhuizen worden geplaatst.
Het gebruik van faciliteiten werd in het volgende deel, SimCity 3000, nog een stap verder uitgewerkt. Waar ze in deel twee nog willekeurig verschenen, kon je ze nu echt zelf neerzetten. Ook was er meer interactie met buursteden en moest je nu ook je vuilnis zelf wegwerken, zodat niet al je bewoners weg zouden trekken vanwege de stank. Om het nog realistischer te maken, kon je ook zaken doen met grote zakenmannen, die in ruil voor veel geld een casino of staatsgevangenis in je stad bouwen, met alle gevolgen van dien...
Hoewel SimCity 4 zeker wat vernieuwingen bracht, waren deze niet zo ingrijpend als bij de delen ervoor. Functies werden verbeterd, zoals het automatisch aanleggen van wegen bij het aangeven van bouwtype en steden bevinden zich nu in een heel land. Ook is er de mogelijkheid om je Sims-familie in je stad te plaatsen. Maar voor veel spelers blijven de rampen dé reden om SimCity te blijven spelen: van tornado's en ufo's tot de in deel 4 toegevoegde vulkaanuitbarstingen.
http://www.youtube.com/watch?v=kztNWdhRdnw
Wat SimCity 2013 ons gaat brengen? In ieder geval een multiplayer tot 16 spelers, meer details, ontwikkelingen tot een bepaald type stad en een grote wens van het ontwikkelteam zelf, waarin elke auto en elke sim een eigen leven heeft. En verder? Dat zal de toekomst moeten leren, al weet ik één ding zeker: ik moet en zal ook deze SimCity weer kapot spelen. Het belooft weer een mooie game te worden!
5 reacties
Recommended Comments