Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
91 leden hebben gestemd
-
1. Hoeveel procent heb je GTA Vice City uitgespeelt?
-
10%5
-
20%6
-
30%1
-
40%2
-
50%11
-
60%6
-
70%4
-
80%7
-
90%40
-
100%0
-
This poll is closed to new votes
- Log in of registreer om te stemmen in deze peiling.
Ene 'SamShine' heeft dit (weer) geschreven. Daarbij kwam ook ene 'Piet-Kerkhof' bij helpen!
De consolewar staat nog in zijn kinderschoenen. De Xbox 360 is vanaf 2 december 2005 beschikbaar voor een prijs van € 299,- en € 399,-. Het pakket van € 299,- (oftewel het 'Core pakket') is incompleet , het bevat alleen de Xbox 360 zelf, een bekabelde controller en wat kabels. Echter heeft Microsoft later een 'Viva Piñata pakket' uitgegeven. Deze bevat naast de dingen van het standaard 'Core pakket' ook nog een memory stick van 64 mb en het spel 'Viva Piñata'. Het 'Premium pakket' wat voor € 399,- in de schappen licht/staat/zit is echter een completer pakket. Er zitten naast een aantal beter kabels ook een HDD van 20 gb, headset, draadloze controller en nog wat meer in Zijn 'concurent' in deze discussie is de Nintendo Wii. Deze is van vanaf 8 december 2006 beschikbaar en in één pakket te koop. Hierin zitten de benodigde kabels, een WiiMote (= de Wii controller) en het spel 'Wii Sports'. Dit alles kost je € 250,-. De Playstation 3, die vanaf 23 maart beschikbaar is voor een prijs van € 599 inclusief een Blu-Ray film. Deze is buiten beschouwing gelaten in deze Game on. Let the game begin!
Piet-Herr: Al vanaf het begin was duidelijk dat de Wii het niet van de hardware moest hebben. Nog voordat bekend werd wat voor een controller de console zou krijgen, was al bekend gemaakt dat de Wii het over een andere boeg gooide. Zo gezegd, zo gedaan. De Wii is dan ook zonder twijfel de zwakste van de drie next-gens qua hardware. Is dat ook weer gezegd. Dit brengt echter ook voordelen met zich mee. "Wat dan Piet-Herr, wat dan?! Vertel!"
"Oké! "
Laten we beginnen met de prijs. Door de relatief goedkope hardware van de Wii is de console een stuk goedkoper om te produceren dan zijn concurrenten. Hierdoor is het mogelijk dat de Wii voor een schappelijk prijsje in de winkels ligt en zo daarmee heeft 'ie een groot voordeel ten opzichte van de Xbox 360 en zeker als je kijkt naar de PS3. En je kan zeggen dat deze methode tot op zekere hoogte al geslaagd is. Immers, Nintendo's console heeft wereldwijd al zo'n 5 miljoen units verkocht, dat is de helft van alle sales van de 360!
Niet alleen bij de aankoop is de mindere hardware een voordeel, ook op de lange termijn is het goedkoper. Waar bijna alle Xbox 360- en PS3-games voor ruim 60 euro in de winkels liggen, zijn de meeste Wii-games al voor 50 euro te koop en dan praten over commerciële bolwerken als Bol.com (hihi), FRS en Bart Smit. Als je goed zoekt zijn de meeste games nog wel goedkoper te krijgen. Dit komt omdat het voor ontwikkelaars stukken goedkoper is om voor de Wii te ontwikkelen, dankzij de mindere hardware.
Dit biedt ook andere voordelen dan alleen de prijs. Doordat ontwikkelen voor de Wii goedkoper is, kunnen ontwikkelaars meer risico's nemen met hun games. Het is immers niet noodzakelijk dat games een enorm commercieel succes worden, om er toch winst uit te halen. Dit stimuleert ontwikkelaars om meer te proberen in hun games, om origineler te zijn en om zich af te zetten van de standaard games, hetgeen leuke en innovatieve games kan opleveren.
Bij de 360 en PS3 daarentegen rijzen de productiekosten van games juist de pan uit. Games ontwikkelen kost steeds meer geld, er moeten meer exemplaren verkocht worden om winst te maken of om überhaupt quitte te draaien, ontwikkelaars durven daardoor minder risico te nemen, bang dat hun game flopt en games worden steeds commerciëler en steeds minder origineel.
Daar komt nog bij dat het voor de Wii simpeler is om games te ontwikkelen, dankzij de mindere hardware. Dat zorgt er voor dat ook de minder ervaren ontwikkelaars games kunnen maken en er op den duur das een breder aanbod aan games mogelijk is. Ook zijn het vaak kleine, onbekende studio's die patsboem ineens een mooie game ontwikkelen.
Natuurlijk zitten er ook nadelen aan mindere hardware, maar dan praat ik voor m'n beurt. :$
SamShine: Daar ga je al gelijk de fout in, net als veel andere mensen overigens. De Wii moet het juist van zijn hardware hebben. Wat is er nou zo speciaal aan de Wii? Percies de 'Wii-mote'! En wat is de 'Wii-mote'? Juist ja, hardware. Maar het heeft geen zin om flauw te gaan doen... De mindere hardware van de Wii kan veel mensen afschrikken. Als ik in de winkel sta, de budgetbakken uit te pluizen, zie ik veel kinderen (en volwassenen) à la Jowx naar de schappen lopen, elke titel beetpakken, omdraaien en te kijken naar de plaatjes die achterop staan. Zien deze er goed uit? Dan kopen ze hem. Als dit niet het geval is zetten ze hem hardhandig terug, ik zie Jowx al staan. Het is Nintendo's plan geweest om de mainstreamgamers te bereiken met de Wii. Deze mainstreamgamers kijken vrijwel alleen maar naar graphics, laat ik een gesprek citeren wat ik op school in de pauze heb opgevangen. Het is dat de schoolregels me tegenhouden, anders hadden deze nu in het ziekenhuis gelegen. Jongen A: ''Ken je Pro Evolution Soccer 6? Echt een baggerspel! Het ziet er niet uit!'', waarop Jongen B antwoord: ''Ja man, Fifa is veel lauwer omdat het mooier is!'' Was dit Nintendo's bedoeling? Nee, met de Wii wilden ze 'Gameplay before graphics!' doorvoeren. Als je die knakkers wil 'bereiken' moet je dus met prachtige games op de proppen komen...
Met de prijs heb je een punt. Als je puur op de prijs een console zou kopen zonder naar de andere dingen te kijken gaat iedereen dus voor de Wii. Daar zijn we dus ook zo over, ik ben dus door je 'gePWND' omdat de Wii goedkoper is!
De innovatieve games waar je het over hebt zijn (ook) een pluspunt, maar eentje die je scoort vanuit buitenspelpositie als de grensrechter in zijn neus aan het peuteren is. De Xbox heeft deze games als 'Xbox Live Arcade games'. De ontwikkelingskosten zijn lager en dus kunnen de ontwikkelaren de zelfde strategie toepassen die jij al zo mooi hebt uitgelegd hebt. Áls deze games dan populair worden kunnen ze 'volledige' games met hetzelfde principe gaan ontwikkelen, omdat ze weten dat het principe gewaardeerd word. Ook beginnende ontwikkelaren kunnen met 'XNA' hetzelfde doen, 'XNA' is een ontwikkelingsprogramma van Microsoft speciaal voor beginnende ontwikkelaren. Als deze games worden goedgekeurd door Microsoft komen ze als downloadable op Xbox live marketplace. Ook de drang die ontwikkelaren hebben om een goeie game te ontwikkelen kan tot verplichte innovatie leiden zodat je beter games krijgt. Óf ze stoppen een nieuw, innovatief idee als een minigame of iets dergelijks in een sequel. Als ze dan positieve feedback daarover krijgen kunnen ze dat verder uitbouwen. Jij noemt een breder gameaanbod voor de Wii, ik heb liever een klein aanbod goeie games dan een ruim aanbod flutgames. Daarmee zullen héél veel gamers het met me eens zijn.
De nadelen van de mindere hardware voor de Wii zijn zo op te sommen, wat ik trouwens niet ga doen. Zo zullen de games na (pak hem beet) 2 jaar niet meer te verbeteren zijn op audiovisueel gebied. Ook het AI (kunstmatige intelligentie) zal niet veel meer te verbeteren zijn. Als dit dan nog mogelijk is om het te verbeteren zal dat heel moeilijk zijn, wat eerst juist het tegenovergestelde was. Alle voordelen worden opeens nadelen.
Piet-Herr : Ik kan niet ontkennen dat graphics een belangrijke rol spelen in het winnen van zieltjes van de massa. Echter, op dit punt heeft Nintendo een hele andere troef: De controller. Het is de WiiMote aardig gelukt om door te dringen bij de mainstreamgamers en zelfs de non-gamers. In december stond ik bij de E-Plaza (vraag me niet waarom) en daar stond een oma met haar kleinkind. Het kind, laten we haar Jowx noemen, stond gefascineerd naar een X360-demopod te kijken. Jowx:"Kijk oma, kijk!"
Oma: "Nou nou. Weet je wat ik van de week zag, Jowx? Toen stond daar zo'n jongen een spel te spelen, en als 'ie dan zo met z'n arm deed, kon die tennissen in dat spel. Is dat niet iets voor jou?" Om maar aan te geven dat Nintendo al succes heeft geboekt qua bekendheid. Bovendien slaat de Wii wel degelijk aan bij de mainstreamgamers. Een vriend van me, die af en toe wel gamed, maar nooit serieus, vind m'n Wii bijvoorbeeld ook helemaal geweldig.
De belangrijkste doelgroep die Nintendo wil bereiken is trouwens de non-gamers, niet de mainstreamgamers en onder die non-gamers krijgt de Wii ook al aardig wat naamsbekendheid. Zie het bovenstaande voorbeeld, en ik kan nog wel wat van zulke gesprekken geven. Ik ben zelfs al de eerste advertentie tegengekomen waar je een gratis Wii kreeg bij het afsluiten van een telefoonabonnement.
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de Xbox Live Arcade Games. Echter, Nintendo heeft aangekondigd dat de Wii ook zoiets krijgt. Ik kan hier niet met zekerheid over spreken en er is nog nauwelijks iets over bekend, maar de mogelijkheid zou er komen.
SamShine: Je gebruikt nu een voorbeeld waarvan het principe niet zo heel vaak voor komt. Ik ken echt serieus niemand die ook maar iets wat met games te maken heeft van zijn/haar opa en/of oma komt...
Maar het andere punt, waar ik een stuk meer mee kan. Dat Nintendo het publiek verlijdt met haar controller, de Wii-mote. Ik ben zelf ook gecharmeerd van de bewegingssensor die erin zit. Het lijkt me echt geweldig allemaal. Maar dan zweeft er een andere vraag door mijn hoofd; 'hoe lang blijft dit leuk en vernieuwend?' Dat de Wii nu al niks meer heeft te bieden op audiovisueel vlak mag duidelijk zijn. Op een gegeven ogenblik is de Wii-mote niet nieuw meer en vrijwel volledig uitgemolken. Wat kan dan nog de uitkomst naar vernieuwende games brengen? Een spetterend AI of geweldige graphcis! Zijn die dan mogelijk voor de Wii? Ik durf bijna met zekerheid te 'nee' te zeggen. De Playstation 2 leeft al zo lang omdat de hardware steeds verder uit te putten is, kijk maar naar God of War 2. Dus als er geen leuke games meer komen worden er ook geen games meer gekocht. Zonder leuke games is een console dood, wat Nintendo maar al te goed weet. Kijk maar naar de Gamecube.
Piet-Herr: Tja, hoe vernieuwend het blijft hangt er helemaal vanaf hoe de ontwikkelaars ermee omspringen. Vanuit de hoek van Nintendo verwacht ik dat er constant weer nieuwe gameplay mee gevormd wordt, maar ik denk dat je er bij de meeste games op den duur ook gewoon aan gewend raakt. Uiteindelijk is het gewoon niet zo vernieuwend meer. Dat betekent echter niet dat het in één klap niet leuk meer is. Ik vind het prima als er nog twee Zelda's als Twilight Princess uitkomen met zulke besturing, ik verwacht dat er nog veel shooters komen die niet allemaal innovatief zijn ten opzichte van elkaar, idem dito voor racegames. Als je na vijf games al uitgekeken bent op de nieuwe controller, kun je beter helemaal stoppen met gamen, want dan zou je al veel langer uitgekeken moeten zijn op de normale controllers.
Er valt op het gebied van graphics heus nog wel wat te verbeteren. Men vergeet wel eens dat de Wii nog altijd een heel stuk krachtiger is dan de Xbox 1. Was dat lelijk? Nee. Klaagden de mensen toen over de graphics? Ook niet. Het is alleen zo dat het apparaat qua graphics nog op stoom moet komen. De PS2 was in het begin ook nog niet zo mooi als nu en zo gaat het met iedere console.
Als we het over Artificial Intelligence gaan hebben, valt er op de Xbox 360 en PS3 ook nog heel wat te verbeteren. Deze consoles richten zich over het algemeen niet echt op de A.I. en er is op dat gebied nog maar weinig verbeterd ten opzichte van de vorige generatie.
Leuk trouwens dat je het voorbeeld van de PS2 er even bij haalt. Dit is namelijk hét voorbeeld dat graphics niet het belangrijkste punt zijn om veel te verkopen en om door te dringen bij de mainstreamgamers. De hele vorige generatie was de PS2 de zwakste console, maar welke console is nu met afstand marktleider? Wat je zegt over de PS2 geldt precies hetzelfde voor de Wii.
SamShine: Het punt is juíst dat er veel meer te verbeteren valt met een normale controller. De Wii is veel minder krachtig dan de Playstation 3 of de Xbox 360. Ik raak inderdaad snel uitgekeken op veel dezelfde games met (ongeveer) dezelfde controller. De Playstation 3 en de Xbox 360 richten zich juist op andere dingen, dingen waar je meer hardwarematige kracht voor moet hebben. De Wii heeft deze wel, maar in veel mindere maten. Zo noem je dat de Xbox 1 veel minder krachtig dan de Wii is. Natuurlijk is dit zo, Nintendo is niet gek!
Nintendo zelf kan écht wel vernieuwende games uit brengen, daar twijfel ik niet aan. Maar de third-party support die ze nu hebben weet ik niet. Óf deze zijn ook innovatief en zorgen zo voor meerdere innovatieve games, naast die van Nintenod zelf zodat er een brede collectie goeie games voor de Wii in de schappen komt te liggen. Dit was overigens het probleem voor de Gamecube, wat zelf een geweldig apparaat is maar waar het third-party support het liet liggen, wat dus haar ondergang betekende. Het licht dus volledig aan deze third-party support, waar ik nog niet genoeg van heb gezien om de Wii 'in leven' te houden...
-----
Dit is waar de discussie eindigde. ^^ Omdat Piet-Herr vandaag jarig was zijn Game on en ik niet belangerijk genoeg om al die schreeuwende meisjes die allemaal in de rij staan om hem ook maar één kusje te kunnen geven in de steek te laten. Ik feliciteer hem, namens Game on, met zijn verjaardag. Felicitaties overigens niet hier maar in het juist artikel in de Oceans blog?. De volgende keer misschien weer zoiets, als meneer dan al uitgefeest is. Overigens zou het wél heel fijn zijn als je hier zou reageren, wat amper gebeurt...
10 reacties
Recommended Comments