Educatief
Ooit al op de schoolbanken gezeten? Normalerwijs antwoord je nu "Ja." Aangezien het merendeel van de leden op dit forum in West-Europa is opgevoed kennen wij het recht op onderwijs. Mooi toch? Maar ik stel me er soms toch wel vragen bij.
Alhoewel dat men ons de laatste dagen precies wou wijs gemaakt dat ons Belgisch onderwijs nergens staan ("Laten we even vergelijken met de Finnen!") behoort het tot de Top 3 van Europa. Eerlijk gezegd weet ik enkel dat het Fins onderwijs beter doet, daar stopt het dan ook.
Maar ik stel me toch vaak grote vragen bij ons idee achter onderwijs. Ik weet niet voor jullie, maar ik heb de zin "En je moet er aan denken om goed te studeren!" veels te vaak gehoord en als we even eerlijk zijn waar slaat dat eigenlijk op? Het lijkt eigenlijk alsof ons onderwijs er is op geborduurd om mensen op basis van hun studeervermogen een diploma te geven. Wil je het bewijs? Ga naar een willekeurige school en ga daar op een doorsnee dag vragen stellen over de leerstof. Zo'n 80% van de leerlingen zal er geen reet van weten, maar zal tegen juni wel slagen. Hoe doen ze dat? Ze studeren.
Op zich lijkt dat niet zo'n groot probleem natuurlijk, maar als je dan de lijn voortrekt dan kun je je bedenken dat we bijgevolg ook mensen diploma's geven omdat ze kunnen studeren. Zelfs mogelijk voor bepaalde vakgebieden waar ik allerliefst zo'n mensen niet wil zien. Ik heb 4 jaar met zo'n mensen in de klas gezeten, zo dom als wat maar ze konden goed studeren. Als je die mensen dan vroeg wat ze het jaar daarop wouden gaan volgen zeiden ze: "Geneeskunde" Waarop ik direct een angstscheut door mijn lichaam kreeg. Weet je nog wat het enge is? Ze kunnen er in het huidige systeem ook daadwerkelijk in slagen. Hoe komt dat? Waar in de geschiedenis zijn we van koers veranderd en zijn we diploma's gaan uitdelen op basis van mensen hun inzet, eerder dan op hun vaardigheden? Ik snap het soms niet.
Maar natuurlijk is mijn mening lichtjes éénzijdig. Ik heb makkelijk praten. Ik heb mijn Lagere en Middelbare school doorgebracht door gewoon de lessen bij te wonen, niets te noteren, niets te doen, thuis mij verdiepen in vanalles en nog wat dat geen raakvlak had met school en toch mijn examens met overtuiging binnen te halen. Dus natuurlijk vind ik het vreemd als ik zie dat iemand die geeneens de provincies van het land op een kaart kan aanduiden dezelfde diploma's overhandigd krijgt.
Het systeem zit wat vreemd in mekaar. Ik zeg niet dat het moet veranderen omdat ik het zeg (want ik weet geen alternatief dat onze maatschappij daadwerkelijk beter zou afgaan) maar ik blijf het een vreemde manier van onderwijzen vinden. Moet frustrerend zijn als leerkracht. Je brengt uren door in een klas door vanalles en nog wat aan die kinderen te vertellen en het enige wat van hen verwacht wordt is dat ze het kunnen studeren. Wat blijft er echt hangen van alles dat je hebt gezegd...?
5 reacties
Recommended Comments