Jump to content

OWN

  • artikelen
    5186
  • reacties
    17587
  • bezichtigingen
    1587910

Editie 340 - Game On


OWN

645 bezichtigingen

7d0yyLk.jpg

Deze rubriek is geschreven door !

1.jpg

Welkom bij de nieuwe Game On!

Welkom bij de nieuwe Game On! Om het makkelijk voor mezelf te houden ga ik de game bespreken die me al 4 jaar in zijn greep houd. Ik heb het hier over League of Legends. Met ondertussen meer dan 100 speelbare karakters en een leeftijd van al bijna 5 jaar werd het hoog tijd dat er eens een gezond oordeel over werd geveld. Net als mijn AN trouwens...

boink.gif

MOBA

tumblr_maofosGmlV1rna804o1_500.jpg

Het spel speelt zich af in diverse arena's. In de trend van DotA 2 en Smite is er overall een verhaal gaande rondom de wereld, maar staat dit niet centraal (en is ook niet obligatory te snappen om van het spel te genieten). De bedoeling van het spel als MOBA zijnde is om gezamenlijk met je team de vijandige basis te vernietigen. Dit simpele objectief zal als je net bent begonnen bestaat uit je eigen lane winnen, en tot in de basis doordrukken. Later, als je het maximale level hebt gehaald zal de game zich meer ontvouwen, gezien belangrijke dingen als objectives (naam die voorwerpen/wezens/gebeurtenissen aanduid die veel geld waard zijn voor het team). In een team zijn verschillende rollen te vervullen. Ter verduidelijking zal ik er een (korte) beschrijving bijgeven, en meteen duidelijk maken dat er in een team niet alle rollen kunnen zitten, doordat de maximale capaciteit 5 man is. Deze rollen zijn;

- Melee carry; character dat veel damage doet met standaard aanvallen. Melee carries hebben vaak abilities die aansluiten bij hun speelstijl (zoals extra schade kunnen toedienen).

- Tank; Redelijk straightforward. Deze kerel/dame gaat proberen de schade die het enemy team wil aanbrengen aan belangrijke doelwitten, op te zuigen en die personen te beschermen. Om deze rol te vervullen krijgen ze abilities mee die ze kan healen, schilden, CC (crowd control, abilities waardoor iemand tijdelijk niet kan aanvallen, of dit word bemoeilijkt), en tijdelijk extra tankyness (extra resistance tegen magie en melee aanvallen).

- Ranged carry; Deze carry doet hetzelfde als de melee carry, maar dan ranged. Omdat ze ranged is en dat op zich al een voordeel is, zijn de abilities niet altijd om hun taak makkelijker te maken, slechts gedeeltelijk.

- Mage; Deze characters kunnen in zeer korte tijd een dikke knal aan schade toebrengen, waarna ze moeten wachten tot hun abilities weer klaar zijn om te gebruiken. Mages nemen zwakke doelwitten als de ranged carries daarom als hoofddoelwit.

- Assassin; Assassins zijn vaak (maar niet altijd) een vorm van melee carries. Deze characters winnen simpele 1 tegen 1 gevechten en maakt in korte tijd korte metten met 1 character. Daarna probeert de assassin zich in leven te houden door op afstand te blijven en erin te springen waar mogelijk.

- Support; Dit is de "medic" van het team. Deze geeft best letterlijk support aan de rest die het klusje moeten klaren.

- Jungler; Deze rol speelt zich zoals de naam zegt, in de jungle. Als een soort bosjesman ga je monsters die in de jungle voorkomen doodmaken om daarvan goud en experience points te krijgen. Het voordeel van een jungler hebben is dat 2 van de 3 lanes beslaan uit slechts 1 persoon, die zijn/haar goud en XP niet hoeft te delen, en er daardoor meer van krijgt.

- Pusher; Deze persoon gaat snel door een lane heen en maakt snel torens kapot. Om dit te kunnen offert hij/zij wel wat vecht capaciteiten op.

Summoners-Rift.jpg

Welcome to Summoners Rift

De map op welke de makers alle focus leggen is Summoners Rift, de 5v5 map die ook in DotA zit, en al sinds het begin bestaat. Het plaatje geeft weer hoe de map eruit ziet, en is qua aanleg redelijk makkelijk te begrijpen. De lege plekken op beide riviertjes zijn in het spel bewoond door de Dragon, en Baron Nashor (Nashor is de naam "Roshan" omgedraaid, op de SH na. Dit komt omdat 3/4 van de developers van LoL heeft meegewerkt aan DotA), die allebei een groot geldbedrag waard zijn, en games (matches) op zich al kunnen keren. De dunne strookjes pad die tussen de drie grote straten liggen behoren tot de jungle.

Matchdetails

Een gemiddelde match kan snel afgelopen zijn, maar ook gigantisch lang uitlopen. Matches duren minimaal 20 minuten, maar kan soms doortrekken tot meer dan een uur(!!!) als de teams gelijk opgaan. Je kan je character voor de match al een boost meegeven in de vorm van Runes en Masteries. Masteries zijn kleine bonusjes zoals een kleine hoeveelheid extra damage, kleine hoeveel resistance of extra lange buff duratie. Ik neem meteen de gelegenheid uit te leggen wat een buff is, gezien het anders te snel te onduidelijk word voor de beginnende lezer. Er zijn 3 buffs op Summoners Rift. De "blue buff", "red buff" en de almachtige "Baron buff". De blue en red zijn te verkrijgen door het monster in de jungle te verslaan dat deze buffs heeft. De blue buff geeft een geldbonus, snellere regeneratie van Mana (algemene MMORPG term), en kortere cooldowns op je abilities. De red buff geeft een slow en een boost in damage. De baron buff geeft 40 extra Attack Damage (die fysieke skills gebruiken om meer schade te doen), 40 AP (die magische skills gebruiken meer schade te doen), en erg hoge hitpoints en mana regeneratie. Deze buff is vaak (maar niet altijd) game beslissend.

lol-jayce-epl-704.jpg

Runes kunnen een grote impact hebben op de game, gezien je deze normaal gebruikt je character sterker te maken. Dit kun je doen door hem/haar meer XP te laten vergaren, meer schade te hebben vanaf het begin, of juist extra goed damage op te kunnen zuigen. Je kan je runes compleet aanpassen aan het character dat je speelt. Runes moet je net als characters kopen in de Store, die je koopt met punten die je verdient door het spelen van matches. Echt goede runes zijn pas te krijgen vanaf lvl 20, en ik kan de runes die je daarvoor kan krijgen geldverspilling noemen.

Oordeel

Bijlange na niet iedereen zal deze game kunnen apprecieren, doordat er veel tijd in gestoken moet worden voordat je echt competitief kan beginnen (als je dit wil, ikzelf ben wel competitief gegaan en ben de leider van een eigen team genaamd Stargazers (

emo.gif ).) Ikzelf ben 4 jaar geleden begonnen, tijdens de Beta, en heb daardoor heel veel dingen al vroeg (voor lagere prijzen) kunnen vergaren. In deze review laat ik dingen als het ranked systeem en de skins achterwege, gezien dit niet info is die men MOET weten.

Ik vermaak me al 4 jaar met deze game, en ga dat nog veel langer doen. Het spel is free-to-play, en is onderhand enkele gigabytes groot. Een concreet cijfer kan ik niet geven, doordat de ervaring van elk persoon té anders gaat zijn. Ik hoop dat ik met deze walkthrough door de game het spel goed heb kunnen uitleggen. Veel spelplezier!

1 reactie


Recommended Comments

Ik heb het spel een paar keer gespeeld, maar ik vind het nog steeds stom. Ben nu volgens mij lvl4, maar weet je wat het is: ik begrijp het niet. :puh: Ach misschien werkt het het zelfde als MineCrafft, daar moest ik 8 uur over doen totdat ik het begreep. :puh:

Link to comment
Gast
Reactie toevoegen...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...