Jump to content

MAF

  • artikelen
    518
  • reacties
    1497
  • bezichtigingen
    286320

MAF 037 - Column


NandroDavids

1174 bezichtigingen

gallery_7284_229_39311.jpg

Deze rubriek is geschreven door @MegaPilot

Rockstar Games

Rockstar Games, het is gewoon het beste bedrijf dat er is. En daar meen ik nu eens geen woord van.

Kom op, wat een faalbedrijf is dat zeg. Als ik ze al 1 wereldrecord zou toekennen, het zou het 'meeste uitstellingen'-record of iets dergelijks zijn. Geef Rockstar Games geen spreekwoordelijke Oscar, maar een shitload aan Razzies voor het zijn van zo'n slecht bedrijf.

Wat lult die zeurpiloot nu weer uit z'n nek? Toegegeven, je kan het best niet eens zijn met mijn kritiek op Rockstar, maar ontken alstublieft niet de volgende feiten. LA Noire? Uitgesteld. Max Payne 3? Uitgesteld. GTA V? Uitgesteld. GTA Vice City voor Android? Uitgesteld. GTA IV? Uitgesteld. GTA IV PC? Uitgesteld. GTA San Andreas? Uitgesteld. Wat u hier ziet is een niet-chronologische slang van uitstellingen. Waarom stelt Rockstar Games in godsnaam altijd zijn games uit? Dat je een paar maal een ontwikkeling van een game uitstelt valt nog maar net te begrijpen, maar ik krijg naar mijn mening toch te veel hits op Google met de zoekopdracht 'Rockstar Games uitgestel'.

Waarom Rockstar Games met al z'n miljoenen winst geen tijdelijke servers aankocht is een raadsel

Na de release van GTA V besloot Rockstar Games om nog wat meer te falen. Nog voor de release van GTA Online konden de servers het al niet meer aan om gemaakte foto's in GTA V te uploaden naar hun servers. Hierdoor kon je als GTA IV-speler zelfs niet meer inloggen op Rockstar Social Club. Denk je dat Rockstar er een seconde aan dacht om meer servers bij te bestellen? Ach, welnee joh, verloren geld. Niet dus. De release van GTA Online was op z'n zachtst gezegd een ramp, als je 24 uur na de release online kon spelen mocht je echt van geluk spreken. Dan moest je natuurlijk wel genoegen nemen met enkele irritante bugs zoals de race-trigger die niet spawnde. Het meest irritante is volgens mij nog sterven door een bug en je auto verliezen met de melding dat je een garage kan kopen in het vervolg of een verzekering terwijl je de dag ervoor een verzekering afgesloten had. Mythbuster, ik leef met je mee. Waarom Rockstar Games met al z'n miljoenen winst geen tijdelijke servers aankocht is een raadsel.

Kan ik nog verdergaan? Ik vrees voor de Rockstar-fanboys van wel. Rockstar Games zet namelijk random servers uit of sluit random landen uit om de servercapaciteit minder te belasten. Ik vraag je niet om mij te geloven, maar om Mythbuster ( klik hier voor de bewuste post) te geloven. Het ergste is nog dat zijn berichten (die geen scheldwoorden of iets dergelijks bevatten) schaamteloos worden verwijderd door medewerkers van Rockstar Games.

Software moet gewoon werken als je het releaset

Intussen zitten we al aan patch nummer 3 na slechts 8 dagen in de zaak GTA Online. Als team van programmeurs ben je gewoon een regelrechte schande voor het beroep programmeur als je 8 dagen na de release van je software al 3 patches hebt moeten maken omdat je software het gewoonweg niet goed doet. En toch blijven mensen Rockstar Games steunen, alsof we blij moeten zijn dat ze snel patches maken. Pardon? Software moet gewoon werken als je het releaset, simple as that. Als je perfect werkende software niet kan afleveren op de release ben je gewoon een falende programmeur.

Rockstar-fanboys zijn nu nog steeds niet overtuigd, well, picture this. Ik volg op dit moment een ICT-gerichte studie, en als het wat meezit, studeer ik binnen een aantal jaren af en kan ik bijvoorbeeld aan de slag als programmeur. Stel: jij hebt een bedrijf en zoekt een programmeur om alle PC's in je bedrijf te linken aan elkaar met software gemaakt en bestemd voor jouw bedrijf. Zo gezegd, zo gedaan. Ik lever de software af, installeer ze, en na 8 dagen ben ik al 3 maal de software moeten komen updaten omdat het niet naar behoren functioneert. Zou je mij dan aanraden aan een andere bedrijfsleider als programmeur? Of nog beter: zou je dit pikken?

Ik denk van niet. Leg mij dan hieronder alstublieft eens uit waarom je dit pikt van Rockstar Games, want ik begrijp het totaal niet.

9 reacties


Recommended Comments

Davedavy

Geplaatst:

Wat een bullshit artikel zeg, GTA is een van de bekendste, misschien wel de aller bekendste game serie ter wereld. Er zijn miljoenen exemplaren verkocht, miljoenen mensen willen online, miljoenen! Ja, laat dat maar eens perfect verlopen... Dit is niet zomaar een stukje software, dit is een letterlijke miljoenen game. Dat kan onmogelijk perfect lopen, noem eens een game desginer bedrijf op dat bij de release een perfecte game leverde? Gaat niet lukken. In zo'n game zitten bugs, die moeten worden opgelost, dus maken ze een patch. Probleem? Nee helemaal niet, moeten ze dan weken wachten met het oplossen omdat er anders 'al' 2 patches in 4 weken verschenen? Ja he was de eerste 2 dagen frustrerend maar nu werkt het super. Maar als je als programmeur vind dat een miljoenen game zoals GTA V 'in één keer direct moet werken' en extreem hoge server capiciteit moet huren alsof je het bij de supermarkt kan kopen, vraag ik me af of je wel weet wat je zegt. En het mooiste komt nog; iemand zonder GTA V of Online schrijft over deze 'slechte' launch.

Michael

Geplaatst:

GTA: Online heeft in een kleine vak wel gefaald ja, maar Rockstar Games hebben geprobeerd om alles te patchen, ze geven zelfs een soort van package weg en daar laten ze in mijn ogen toch wel zien dat hun het ook erg jammer vinden dat dit gebeurd.

Ik kan me nog vaag herinneren dat Rockstar Games echt duidelijk heeft gezegd dat er zoveel mensen online willen, er is meer dan een miljard winst gemaakt. Gaan we dat allemaal uitgeven aan servers? Néé. Je gaat kijken voor een andere oplossing. Nu kan iedereen bijna online, hebben heel veel mensen die ik in ieder geval kennen een geweldige ervaring met GTA: Online, en dan lees je dit? :7

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het deze keer echt niet met je eens ben, je geeft me het gevoel dat je een intense haat hebt aan GTA: Online. Terwijl die mensen, dag en nacht hebben gewerkt om in ieder geval iedereen op de multiplayer kunnen laten spelen. Daar komt ook bij dat ik sinds de laatste patch, niet eens een probleem heb gehad. Dat komt omdat Rockstar Games hun best hebben gedaan, daarvoor zouden ze een schouderklopje moeten krijgen..

MegaPilot

Geplaatst:

Wat een bullshit artikel zeg,

En na deze zin zou je willen dat er inhoudelijk gereageerd wordt…Ik zal meer eens abnormaal doen en dat doen.

GTA is een van de bekendste, misschien wel de aller bekendste game serie ter wereld. Er zijn miljoenen exemplaren verkocht, miljoenen mensen willen online, miljoenen! Ja, laat dat maar eens perfect verlopen...

Shitload aan servers de eerste paar dagen en/of weken = problem solved.

Dit is niet zomaar een stukje software, dit is een letterlijke miljoenen game. Dat kan onmogelijk perfect lopen, noem eens een game desginer bedrijf op dat bij de release een perfecte game leverde?

Perfect? Tja, wat is perfect…Ik kan wel tig games opnoemen die niet zo’n problemen hadden als GTA V, is dat goed genoeg?

Gaat niet lukken. In zo'n game zitten bugs, die moeten worden opgelost, dus maken ze een patch. Probleem? Nee helemaal niet, moeten ze dan weken wachten met het oplossen omdat er anders 'al' 2 patches in 4 weken verschenen? Ja he was de eerste 2 dagen frustrerend maar nu werkt het super.

Testfase? Seriously, de bug die Mythbuster aanhaalde van de trigger haal je er na 1 testronde uit. Ik citeer:

Oja, en hoe de **** is het mogelijk dat het niemand tijdens de beta tests is opgevallen dat de race-trigger van de allereerste tutorial-race gewoon niet werkt en onzichtbaar is? Je kunt niet eens Online starten zonder die trigger... Seriously, hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Maar als je als programmeur vind dat een miljoenen game zoals GTA V 'in één keer direct moet werken' en extreem hoge server capiciteit moet huren alsof je het bij de supermarkt kan kopen, vraag ik me af of je wel weet wat je zegt.

Net omdat het een miljoenengame is, zou het juist goed moeten gaan. Als jij gelooft dat Rockstar de servercapaciteit niet kan verbeteren met honderden miljoenen dollars winst, dan vraag ik me af of je wel weet wat je zegt.

En het mooiste komt nog; iemand zonder GTA V of Online schrijft over deze 'slechte' launch.

En maakt dat alles wat ik zeg minder waar? Helaas, al hetgeen ik in dit artikel zeg is gebaseerd op ervaringen van anderen of gewoon staalharde feiten.

Eigenlijk is heel deze post nutteloos, onze meningen lopen gewoon te ver uiteen.

MegaPilot

Geplaatst:

GTA: Online heeft in een kleine vak wel gefaald ja, maar Rockstar Games hebben geprobeerd om alles te patchen, ze geven zelfs een soort van package weg en daar laten ze in mijn ogen toch wel zien dat hun het ook erg jammer vinden dat dit gebeurd.

Hoezo? Op 1 oktober moest het werken, niet 8 dagen erna. Als jouw garagist je auto 8 dagen te laat aflevert van een onderhoud, maak me dan niet wijs dat je dat normaal gaat vinden.

Ik kan me nog vaag herinneren dat Rockstar Games echt duidelijk heeft gezegd dat er zoveel mensen online willen, er is meer dan een miljard winst gemaakt. Gaan we dat allemaal uitgeven aan servers? Néé. Je gaat kijken voor een andere oplossing. Nu kan iedereen bijna online, hebben heel veel mensen die ik in ieder geval kennen een geweldige ervaring met GTA: Online, en dan lees je dit? :7

Nu ruk je woorden uit de context, ik zeg nergens dat ze al hun winst moeten spenderen in servers, maar meer geld zou daar geïnvesteerd in moeten zijn. Ik meende gelezen te hebben dat Rockstar Games op voorhand al aangaf dat er problemen gingen zijn met GTA Online, dan vraag ik me toch af waarom je er op voorhand niet iets aan probeert te doen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het deze keer echt niet met je eens ben, je geeft me het gevoel dat je een intense haat hebt aan GTA: Online. Terwijl die mensen, dag en nacht hebben gewerkt om in ieder geval iedereen op de multiplayer kunnen laten spelen. Daar komt ook bij dat ik sinds de laatste patch, niet eens een probleem heb gehad.

Ik heb geen intense haat aan GTA Online, zelfs niet eens aan Rockstar Games. Zeg me alstublieft waar de leugens in mijn column staan, want het enige wat ik in de huidige reacties lees zijn lange versies van “ik ben het niet met jou eens”. Waar jij de kennis haalt van de werkuren van mensen die bij Rockstar Games werken vraag ik me overigens ten stelligste af.

Dat komt omdat Rockstar Games hun best hebben gedaan, daarvoor zouden ze een schouderklopje moeten krijgen..

Nogmaals, als mijn garagist 8 dagen te laat m’n wagen aflevert van een onderhoud, krijgt hij allesbehalve een schouderklopje.

Phoenyxar

Geplaatst:

Meh, ik weet niet. Ik speel geen GTA O, voor de simpele reden omdat ik Multiplayer nogal overrated vind. Het is uiteraard leuk, maar ik heb eigenlijk in al die jaren nog nooit, bij geen ENKELE game (maakt niet uit welke game) een degelijke Online-game kunnen spelen. Er is altijd wel of lagg of een enorme bug of een probleem met de host of het doet het hem gewoon helemaal niet. Multiplayer begint vaak als een leuk idee en eindigt meestal enkele uren later met veel rage zonder ook maar een minuut te hebben gespeeld.

Ondertussen met V: Heb nog maar 1 bug meegemaakt, die kwam 2 keer voor. Ja, voertuig in de garage. Dat was de enige. Op zo'n gigantische game is dat de enige bug die ik na een maand ben tegengekomen. Het is niet tof, zeker niet, maar in feite is het wel een prestatie dat het zo weinig is.

Voor Online kan ik echter niet spreken. Voornamelijk omdat het me echt niks kan boeien en ook omdat het me echt niks kan boeien. Zoals gezegd: Ik heb nog nooit een vloeiende Online-multiplayer game gekend, dus dat het allesbehalve optimaal is verbaast me lichtjes gezegd niks. "Ja, software moet gewoon werken als je het releaset!" Natuurlijk dat. Klopt ergens wel, maar de realiteit draait nooit zo uit. Ik weet niet of het woord "kinderziektes" je iets zegt...

Uiteraard, niet zo goed van Rockstar dat het zo is gelopen, maar om het dan zo te veroordelen zoals jij nu doet... Nee, dat is nogal simpeltjes. Voor mij hebben ze gewoon weeral een steengoede game afgeleverd en is blijkbaar hun Multiplayer wat misgelopen (zoals elke game met een multiplayer) Heb weinig te klagen.

Davedavy

Geplaatst:

<p class='citation'>Davedavy zei op 12 oktober 2013 - 20:12 :</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Wat een bullshit artikel zeg,

</div></div>En na deze zin zou je willen dat er inhoudelijk gereageerd wordt…Ik zal meer eens abnormaal doen en dat doen.

<p class='citation'>Davedavy zei op 12 oktober 2013 - 20:12 :</p><div class="blockquote"><div class='quote'>GTA is een van de bekendste, misschien wel de aller bekendste game serie ter wereld. Er zijn miljoenen exemplaren verkocht, miljoenen mensen willen online, miljoenen! Ja, laat dat maar eens perfect verlopen...

</div></div>Shitload aan servers de eerste paar dagen en/of weken = problem solved.

<p class='citation'>Davedavy zei op 12 oktober 2013 - 20:12 :</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Dit is niet zomaar een stukje software, dit is een letterlijke miljoenen game. Dat kan onmogelijk perfect lopen, noem eens een game desginer bedrijf op dat bij de release een perfecte game leverde?

</div></div>Perfect? Tja, wat is perfect…Ik kan wel tig games opnoemen die niet zo’n problemen hadden als GTA V, is dat goed genoeg?

<p class='citation'>Davedavy zei op 12 oktober 2013 - 20:12 :</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Gaat niet lukken. In zo'n game zitten bugs, die moeten worden opgelost, dus maken ze een patch. Probleem? Nee helemaal niet, moeten ze dan weken wachten met het oplossen omdat er anders 'al' 2 patches in 4 weken verschenen? Ja he was de eerste 2 dagen frustrerend maar nu werkt het super.

</div></div>Testfase? Seriously, de bug die Mythbuster aanhaalde van de trigger haal je er na 1 testronde uit. Ik citeer:

<p class='citation'>Citaat</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Oja, en hoe de **** is het mogelijk dat het niemand tijdens de beta tests is opgevallen dat de race-trigger van de allereerste tutorial-race gewoon niet werkt en onzichtbaar is? Je kunt niet eens Online starten zonder die trigger... Seriously, hoe krijgen ze dat voor elkaar?</div></div><p class='citation'>Davedavy zei op 12 oktober 2013 - 20:12 :</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Maar als je als programmeur vind dat een miljoenen game zoals GTA V 'in één keer direct moet werken' en extreem hoge server capiciteit moet huren alsof je het bij de supermarkt kan kopen, vraag ik me af of je wel weet wat je zegt.

</div></div>Net omdat het een miljoenengame is, zou het juist goed moeten gaan. Als jij gelooft dat Rockstar de servercapaciteit niet kan verbeteren met honderden miljoenen dollars winst, dan vraag ik me af of je wel weet wat je zegt.

<p class='citation'>Davedavy zei op 12 oktober 2013 - 20:12 :</p><div class="blockquote"><div class='quote'>En het mooiste komt nog; iemand zonder GTA V of Online schrijft over deze 'slechte' launch.

</div></div>En maakt dat alles wat ik zeg minder waar? Helaas, al hetgeen ik in dit artikel zeg is gebaseerd op ervaringen van anderen of gewoon staalharde feiten.

Eigenlijk is heel deze post nutteloos, onze meningen lopen gewoon te ver uiteen.

Deze reacties op mijn citaten ga ik niet eens serieus op in, het is gewoon makkelijk praten. "Hadden ze maar meer servers moeten kopen". Jij zou het absoluut niet beter doen als je het daar voor het zeggen had, meer hoef ik er niet aan toe te voegen. En wat precies was het probleem nu? Moeten ze echt miljoenen extra uitgeven voor die 3 dagen dat gta online niet bereikbaar was? Het zal R* een worst wezen dat hun spelers 3 dagen geen gta online konden doen, zij hebben miljoenen dollars bespaart. Logisch, dat zou ieder bedrijf doen..

Cabyon

Geplaatst:

Jammer van deze rubriek, geheel een opsomming van feitjes die volgens een boze gamer niet kunnen. Niet fijn om te lezen.

thebig

Geplaatst:

Beetje overbodig onderwerp, iedereen die het forum ietwat rondneust weet dat MP boeken vol kritiek kan schrijven over Rockstar Games. Goed dat je een mening hebt, maar die moet je niet keer op keer verspreiden. Zelfs al ben ik het deels met je eens.

Ymosky

Geplaatst:

Maar eigenlijk gaat de meeste kritiek toch over GTA:Online?

Het product wat je koopt is GTA V voor de xbox of voor de playstation, en als ik alle verhalen mag geloven dan is dat product wel ongelofelijk goed en dus gewoon z'n geld waard.

Vervolgens krijg je er gratis een tweede product bij, dat is dus GTA:Online. En een gekregen paard moet je nog steeds niet in z'n bek kijken volgens mij :puh:

Gast
Reactie toevoegen...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...