Wil de echte gang even opstaan?
Dit topic was oorspronkelijk geschreven voor Inactief maar werd als "te serieus" afgedaan. Iets wat de schrijver eigenlijk al wist, maar we melden het maar eventjes!
Laten we eventjes alle kleine details negeren en de afgelopen 10 jongste gevallen gangs op een rijtje zetten, okej?
[table=border]La Familia| Motto: Een gezellige groep opbouwen.
The Network| Motto: Een netwerk van vrienden opbouwen in een gang waar iedereen gelijk is.
De Bananenbende| Motto: Een gezellig groepje opbouwen (met bananen?)
The Los Santos Crew| Motto: Een gezellig groepje opbouwen dat tesamen GTA V zou spelen.
The Skyline| Motto: Een gezellig groepje opbouwen.
North Storm| Motto: Een gezellig groepje opbouwen en onderhouden met een takje MTA.
Hustlers United| Motto: Twee gezellige en rumoerige groepjes redden van de ondergang door ze samen te brengen.
MI6| Motto: It is of secret!
East Coast Gangsters| Motto: Een gezellige groep opbouwen en meetings organiseren.
De Melba Gangsters| Motto: Een gezellige groep opbouwen in een club-thema.[/table]
Nou, we gaan niet te moeilijk doen over de eigenlijke details en verschillen tussen de gangs onderling, maar er moet toch een patroon zichtbaar worden.
Gangs tegenwoordig lijken een gezellige groep zeer belangrijk te vinden! Een verrassing? Natuurlijk niet. Zo goed als elke gang in de geschiedenis had die uitgang. Je moet toch maar een vreemde gang zijn of De Wilde Ganzen noemen wil je liefst een ongezellig rommeltje hebben. Dus op zich is er niets mis met de instelling van al die gangleiders in spe. We willen allemaal een gezellige gang en we willen allemaal goed overeenkomen met de andere gangs en leden. Toch?
De realiteit toont ons echter dat die instelling te simpel is. Het eerste probleem toont zich bij het ronselen van leden. Heel weinig gangs overstijgen de 5 leden, als ze al de 4 leden halen. Het is maar een enkeling die 10 leden kan trekken en vaak dan niet voor lange tijd. Waarom is dat?
Wel, de leden die naar die gangs worden getrokken zijn vaak leden die zich niet thuis voelen bij de andere gangs en dus makkelijk een nieuwe gang uitproberen, om ze vervolgens, wanneer ze die beu zijn, weer laten vallen. De andere groep zijn "nieuwere" G&C-leden die met valse verwachtingen naar de nieuwe gangs worden gelokt en er na een tijdje verveeld zitten omdat de beloftes niet worden waargemaakt, of maar gedeeltelijk, en ze zich dus afvragen of "dit nu G&C is?". Verder trekt de gang dus niet te veel leden omdat de gang zich niet te veel weet te onderscheiden van andere gangs door een net wat te generieke omschrijving en concept. De wil van de leiders is zo goed als altijd wel aanwezig, maar men weet niet helemaal wat te doen met de gang eenmaal deze opgezet.
Wat ons dus brengt naar de leiders en hun concepten. Heel veel leiders starten dus hun gang met heel veel enthousiasme en een goede instelling om een grote en fantastische nieuwe gang op te richten. Zoals we al eerder hebben gezegd is daar eigenlijk niets mis mee. Het loopt gewoon mis naarmate men een nut moet verzinnen voor al die leden die er maar gewoon zitten. De meeste leiders lijken snel al uitgekeken op het organiseren van meetings of hun oorspronkelijke concept en bijgevolg valt het snel uit mekaar. Ondermeer omdat de leider de ervaring of het iconische mist om de gang bij mekaar te houden. We noemen niet allemaal NilsHolgersson, we kunnen dus niet allemaal een gang bij mekaar houden puur op basis van onze uitstraling. In feite lukt dat zo goed als niemand. Dus wat moet je dan wel doen, als enthousiast G&C-lid dat een nieuwe gang uit de grond wilt stampen?
Wel laten we een kijkje nemen naar de gangs die het wel lang hebben uitgehouden:
-The Oceans
Een gang opgebouwd rond het idee van een casino, ondersteund door meerdere scripts en veel rollenspel. Gooi er daar dan ook nog eens eventjes Oceans Weekly News tegenaan en je hebt een gang met de grootste erfenis op het forum, ondanks zijn wat kleinere leeftijd van 3,5 jaar. De leden waren enthousiast en namen deel in de activiteiten van de gang.
-Beat Down
Opgericht als gang voor jongere leden met de opzet om gezamenlijk spelletjes te spelen. Iets wat hen hun grote hoeveelheid posts schonk en met de leeftijd uiteindelijk ook wat meer serieuze gesprekken. Men ging toen de eigen ervaring en fascinaties gebruiken om de gangscene te analyseren en observeren. Met een goede 7 jaar is Beat Down de oudste gang van allen geworden.
-The Covesight Community
Minder explosief dan Beat Down en minder rollenspel dan The Oceans, maar wel een origineel concept. De gang was eigenlijk oorspronkelijk geen gang, maar een soort clan met een eigen SAMP-server waar de clan zijn eigen eiland had. Een eiland waar de leden over de jaren hun eigen inbreng in hadden en uiteindelijk een gang die zich meer richtte op zijn nevenactiviteiten, eerder dan op zijn forum. Een concept dat velen hebben proberen immiteren. Tevergeefs, want twee dezelfde gangs werkt nu eenmaal niet en in zo'n geval wint de stevigste en meestal oudste gang. The Covesight Community is weer bijna 6 jaar oud.
-De Wilde Ganzen
De vreemde eend in de bijt. Ja, een bewuste grap, want deze gang is ontstaan als grapje naar De DuckDome (of dat meende De DuckDome toch). Ironisch, aangezien De Wilde Ganzen ondertussen 4 keer ouder is geworden dan voorgenoemde, al een goede 6 jaar. Het concept van de gang lijkt onbestaande, buiten het aanbidden van opperleider NilsHolgersson en het opvangen van forumvluchtelingen.
-The Underground
Geliefd door zijn leden, gehekeld door velen en maar door weinigen begrepen. The Underground betreedt nu bijna zijn 5e jaar. Opgericht uit een impulsieve ingeving en met het doel om GTA IV volledig uit te pluizen bracht de gang forumextensies en tutorials voor meerdere GTA's, het domineerde en domineert verschillende GTA-subfora en erkent zichzelf dan ook als zo. De leden dragen een vurige passie en liefde voor hun gang en tonen dit dan ook graag, iets wat vraagtekens doet oproepen bij alle andere gangs en niet-G&C-leden.
-Sans Scrupules
Hoewel jong lijkt deze gang zich stilletjes aan te vestigen als stabiele gang in de scene. De gang distantieert zich van de rest voornamelijk via zijn blog en andere forumactiviteiten. De gang nadert anders een zeer cruciale periode, de leeftijd van 1,5-2 jaar, het punt waar de meeste gangs plots in mekaar duiken. Momenteel lijkt de gang zich dus nog recht te houden en mogelijk kan het zich dus ook vestigen tussen de "groten".
In feite zouden we hier ook gangs als Universal Inc kunnen toevoegen, zij het niet dat we hier stabiele gangs willen bespreken en dat net die gang als een kaartenhuisje in mekaar dook.
Dus dan stelt zich de vraag: Wat is het beste concept voor een nieuwe gang? De aangehaalde gangs hier hebben elk een andere opzet en lijken daar goed onder te bestaan. Dus wat moeten nieuwe gangs dan doen? Een van deze concepts kopiëren? Dat lijkt meestal niet te werken en zeker niet als desbetreffende stabiele gang nog bestaat. Dus we zoeken naar een concept dat naast deze concepten zou kunnen bestaan. Want ik denk dat ik voor alle gangs spreek dat we graag eens wat nieuwe gangs zouden willen zien. Gangs die de bestaande orde uitdagen! Tja, wie verzint wat? Wil de echte gang even opstaan?
17 reacties
Recommended Comments