Editie 9 - Recensies

Visser23

1713 bezichtigingen

Geschreven door Dippie

Cities: Skylines

Dat wat Sim City 5 niet kon opbrengen

Vandaag een speciale editie van Recensies. We hebben namelijk een gastschrijver bereid gevonden om te helpen. We gaan het hebben over Cities: Skylines, en omdat deze net uit is leek het ons leuk om een dubbele recensie te schrijven. De gastschrijver is niemand minder dan @Dexist; een groot burgemeester met aanzien. Virtueel dan.

Cities: Skylines is een spel waarbij je een stad mag bouwen, net zoals de Sim City-reeks en bijvoorbeeld Cities XL. Het kan saai klinken, opnieuw een city-builder, maar niets is minder waar. Het spel is goed, uitdagend en is dat wat Sim City 5 had moeten zijn. Mijn review zal deels de review van Dexist aanvullen. Waarom zouden we veel dubbel werk doen?

We gaan het spel een cijfer geven aan de hand van een paar punten. Dit zijn:

- Gameplay

- Graphics

- Uitdaging

- Herspeelbaarheid

Dexist:

SimCity in kwadraat; eindelijk weer een city-building waar je u tegen mag zeggen. Start het spel op en je mag meteen aan de slag, kies een geschikt gebied uit en bouw de stad van je dromen. Of beter gezegd, begin met een klein dorpje, er is nog niet veel mogelijk in het begin. Je moet een goed plan hebben om een succesvolle stad te krijgen. Begin je te snel en te groot dan zal je al snel bankroet gaan. In het begin word je wel een beetje op weg geholpen, het spel geeft tijdens het spelen allerlei tips van wat en waar je moet bouwen.

Begin dus klein maar houd er wel rekening mee dat je later de beschikking krijgt over grotere wegen waaronder de snelweg, laat dus genoeg ruimte over om de wegen aan te kunnen passen. Wanneer je stadje begint te groeien zal je steeds meer verschillende gebouwen en opties vrijspelen. Bijvoorbeeld als je stad duizend inwoners heeft gehaald krijg je de beschikking tot politie- en brandweergebouwen, met als bijgevolg dat er branden kunnen ontstaan en de misdaad begint toe te nemen. Hoe meer inwoners je stad krijgt des te geavanceerdere gebouwen en services speel je vrij. Het is wel zo eenmaal een goed lopende stad hebt je makkelijker kunt uitbreiden, geld wordt als snel geen probleem meer.

Op een gegeven moment speel je het openbaarvervoer vrij, van de bus tot aan het vliegtuig. Ook kan je het spel tot in het kleinste detail aanpassen, je kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een bepaalde wijk, waar bijvoorbeeld veel brandgevaar is, gratis brandmelders kan krijgen. Of dat je graag een wat groenere stad wilt hebben en zorgt dat iedereen zijn afval moet recyclen. Zo zijn er tal van kleine opties die in de loop van de tijd vrij speelt.

Bevalt een bepaalde standaardmap waar op je wilt gaan bouwen niet? Dan kan je naar hartenlust een eigen mappen creëren met de ingebouwde map editor. Tevens kan je hoogtekaarten importeren in het spel. Deze kaarten zijn ook te verkrijgen van echte steden/dorpen, zo kan je dus je stad relatief eenvoudig namaken.

Het spel heeft ook ondersteuning voor mods, in de zogeheten Steam Workshop, de modding community is al aardig actief en er zijn al tal van interessante mods uitgebracht.

Gameplay: 8.0

Grote gebieden, tot 9x een gebied van 2km x 2km, met mods zelfs tot 25 keer. Als je wil kan je dit helemaal vol bouwen. Het maken van je eigen maps is natuurlijk ook erg mooi! Wel zijn er hier en daar nog wat bugs in het spel, hier door kan je net niet iets bouwen op de plek dat je wilt, of ziet er raar uit. Bijvoorbeeld wegen die je niet helemaal recht kunt krijgen. Daarnaast heb je best een aantal mogelijkheden om mee te bouwen.

Graphics: 7.0

Prima graphics, het spel ziet er erg fraai uit, als je een mooie stad hebt kun je mooie skylines zien. Wel is het zo als je inzoomt dat de kwaliteit wat minder is, de poppetjes die rondlopen zijn nog al pixelig.

Uitdaging: 8.0

Het spel is in de beginselen vrij simpel, je hebt relatief snel en eenvoudig een klein stadje. Maar naarmate je een grote stad wilt hebben moet je toch een goed doordacht plan hebben, waarbij je alles goed op elkaar moet afstemmen.

Dippie

Gameplay: 8.0

Je gaat een burgemeester worden van een stad, welke je uiteraard eerst moet stichten. Je kunt kiezen uit een aantal maps waarop je kunt gaan bouwen. Er staat aangegeven welke ‘outside’ connecties je hebt; weg, spoor, water en vliegveld. Je kunt direct je naam kiezen en een leuk detail is dat je ook voor linksrijdend verkeer kunt kiezen. Wanneer je bent begonnen is het zaak om al goed na te denken over de wegen. Waar wil ik later snelwegen bouwen zodat het verkeer goed door kan rijden? Je hebt aan het begin namelijk een beperkt aantal types wegen beschikbaar. Ik vind dat een prima systeem, en zodra je verder komt speel je meer types vrij. Dit is ook zo bij ‘city services’; denk aan brandweer, politie, scholen, riolering enz. Waarom zou je immers direct een universiteit plaatsen in een stadje met duizend inwoners. Je mag ook weer oldskool riolering aanleggen en elektriciteitsmasten neerzetten. Alle icoontjes zijn duidelijk en je weet direct wat waar voor staat. Het aanleggen van wegen is nog wel even wennen; Wanneer je een snelweg aan legt, leg je deze in een richting aan. Wel is het een toffe feature dat je de op- en afritten zelf kunt bouwen. Hierdoor kun je de meest complexe knooppunten maken die je zelf bedenkt. In dezelfde richting als hoe je hem bouwt. Het spel loopt verder lekker soepel, ook als je 20.000 inwoners of meer hebt.

Graphics: 8.0

De graphics zijn prima. Niet uitmuntend, maar zeker niet slecht. Het eerste wat we direct opviel bij het openen van m’n eerste map, is dat het water er vrij realistisch uit ziet. Ook wanneer je een waterdam plaats (om stroom op te weken, deze speel je tijdens het spel vrij), is de reactie van het water vrij realistisch. De gebouwen zien er ook prima uit. Misschien is het jammer dat er nog niet veel variatie in zit, maar met de mogelijkheid tot het zelf ontwerpen van gebouwen, zal dit zeker gaan veranderen. Het kleurgebruik is doet wat cartoonachtig aan. De auto’s zijn vrolijk gekleurd en de mensen hebben alleen maar gekleurde kleding aan. Wanneer je inzoomt wordt een deel wat vaag, maar dat kan uit worden gezet door de tilt-shift in het optie-menu uit te zetten.

Uitdaging: 8.5

De uitdaging van het spel is erg goed. Het is makkelijk om 20.000 inwoners naar je stad te krijgen, maar daarna begint de echte uitdaging. Zie de inwoners maar tevreden te houden en het verkeer in goede banen te leiden. Wanneer een huis verlaten raakt, moet je zelf uit gaan zoeken hoe dat komt. Dit wordt niet direct aangegeven. Geen riolering? Te lage landwaarde? Te weinig services in de buurt? Dit mag je zelf uitzoeken en oplossen.

Herspeelbaarheid: 7.5

Het principe van een stad bouwen is natuurlijk elke keer het zelfde. Begin met een paar huisjes en laat dit uitgroeien tot een walhalla van luxe appartementen en dure winkelstraten, met uiteraard een uitstekend wegennet zonder files. Desalniettemin leent het spel zich prima voor het opnieuw spelen. Elke keer kies je een andere map en wil je het beter doen dan je vorige stad. Elke keer hoop je weer meer inwoners in je stad te hebben en nog meer toeristen aan te trekken. In de 24 uur die ik nu in het spel gestoken heb, heb ik gezien dat het een spel is dat je blijft spelen.