Jump to content

OWN

  • artikelen
    5186
  • reacties
    17587
  • bezichtigingen
    1579894

OWN 425 - Uitgelicht


OWN

585 bezichtigingen

6L01DMX.png

Vlucht MH370

Welkom bij de rubriek Uitgelicht! In deze rubriek licht ik elke week een onderwerp, actualiteit of gebeurtenis uit met informatie, cijfers en weetjes. Het onderwerp van deze week: Vlucht MH370.

Het zal niemand ontschoten zijn, na een lange periode van stilte rondom de vermiste vlucht HM370, kwam er vorige week plots nieuws naar buiten. Op het Franse eiland Réunion (ten oosten van Madagaskar in de Indische Oceaan) werd een aangespoeld brokstuk gevonden. Na onderzoek is gebleken dat het zou gaan om een stuk vleugel van een vliegtuig, van het type Boeing 777. Meteen wordt er gedacht aan vlucht MH370 welke anderhalf jaar geleden in het niets is verdwenen, aangezien er op die vlucht die dag ook werd gevlogen met een vliegtuig van het type Boeing 777. Naast een stuk van een vleugel is er later ook een koffer gevonden, mogelijk van een van de passagiers. Onderzoek zal verder moeten uitwijzen of de gevonden stukken inderdaad afkomstig zijn van vlucht MH370.

Vlucht MH370, hoe zat dat ook alweer? Wellicht vraag je het jezelf af na het lezen van bovenstaande alinea. En het is ook niet zo gek als je het niet meer vers in je geheugen hebt zitten, want het is inmiddels zo’n anderhalf jaar geleden sinds vlucht MH370 van de radar verdween. Laten we terug gaan naar het begin van deze vliegramp en het verdwijnen van vlucht MH370.

8 maart 2014: Vlucht MH370 vertrekt vanaf Kuala Lumpur, Maleisië in de richting van Peking, China. Aan boord van de vlucht bevinden zich 239 personen, waarvan 12 bemanningsleden en 227 passagiers. Enige tijd na vertrek verdwijnt het toestel bij de luchtverkeersleiding in Subang van de radar. Alles en iedereen straat op scherp.

9 maart 2014: 24-uur nadat vlucht HM370 van de radar verdween, gaat iedereen uit van het ergste. De brandstoffen van het vliegtuig moeten nu op zijn, wat betekent dat het vliegtuig geland of gecrasht moet zijn, maar niet meer rond kan vliegen. Er worden diverse grote zoekacties opgezet in onder andere de Golf van Thailand en de Indische Oceaan. Aangezien het toestel van de radar is verdwenen en daarna mogelijk nog wel enige tijd is doorgevlogen, kan het toestel ‘overal en nergens’ zijn. Onderzoekers weten niet precies waar men moet zoeken, aangezien het vliegtuig verschillende richtingen op kan zijn gevlogen.

18 maart 2014: De woede en verdriet van familieleden en vrienden van de vermiste inzittenden bereikt een kookpunt. Men eist meer uitleg en openheid van zaken. Men beschuldigd Malaysia Airlines ervan bewust informatie achter te houden. Ook de Chinese regering eist meer duidelijkheid.

22 maart 2014: China en Frankrijk stellen wrakstukken van het vliegtuig te kunnen zien op satellietbeelden. Zo’n 2400 km vanaf de Australische kust, in de Indische Oceaan, denkt men enkele grote wrakstukken te zien drijven. Onderzoek van de Australische marine ter plaatse, levert echter niets op.

24 maart 2014: De premier van Maleisië, Rajib Razak, geeft aan dat de kans op overlevend niet groot meer is. Vanaf dat moment is de accu van de zwarte doos zo goed als leeg, waardoor het binnen enkele dagen zal stoppen met uitzenden van signalen. Hierdoor wordt de kans op het terugvinden van het vliegtuig nog kleiner.

5 april 2014: Een Chinees schip vangt vage signalen op in de Indische Oceaan. Men denkt dat dit mogelijk noodsignalen zijn van de zwarte doos van vlucht MH370. Enkele dagen later vangt ook een Australisch marineschip de signalen op. Helaas leveren verdere zoekacties in dit gebied niets op.

14 april 2014: De Australische marine staakt de zoekacties naar het vermiste vliegtuig. De accu van de zwarte doos is nu hoogstwaarschijnlijk leeg. Een onbemande onderzeeër zoekt nog wel verder in enkele gebieden waar eerder onbekende signalen zijn opgevangen.

23 april 2014: De kosten verbonden aan de zoekactie naar vlucht MH370 zijn opgelopen tot zo’n 50 miljoen dollar.

28 april 2014: Het zoekgebied in de Indische Oceaan wordt vergroot. Omdat er na 7 weken nog geen enkel spoor is gevonden van vlucht MH370, worden de zoekacties met vliegtuigen gestaakt.

20 juni 2014: Het zoekgebied in de Indische Oceaan wordt wederom verlegd, omdat er nog geen enkel spoor van het vliegtuig is gevonden. Dit maal wordt het zoekgebied enkele zeemijlen zuidelijker verplaatst.

14 september 2014: Het Nederlandse bedrijf Fugro gaat bodemonderzoeken uitvoeren in de Indische Oceaan. Het gebied wat zal worden onderzocht is ongeveer 65.000 vierkante kilometer groot, zo’n 2 keer zo groot als Nederland. Men zal de bodem meter voor meter afspeuren in de hoop sporen van vlucht MH370 terug te vinden.

19 januari 2015: alle 239 inzittenden van vlucht MH370 worden officieel dood verklaard. Bijna en jaar na de verdwijning, is er nog steeds geen enkele aanwijzing over wat er met het toestel is gebeurd.

29 juli 2015: De eerder genoemde vleugel spoelt aan op het Franse eiland Réunion in de Indische Oceaan. Enige tijd later spoelt ook een koffer aan. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen of er verbanden bestaan met vlucht HM370.

Tot op heden is er nog geen enkele aanwijzing wat er met vlucht MH370 is gebeurd. Zelfs als zou blijken dat de gevonden voorwerpen afkomstig zijn van vlucht MH370, zal het vermoedelijk nog enige tijd duren voordat men het vliegtuig in zijn geheel zal terugvinden. Als het vliegtuig inderdaad is neergestort in de enorme Indische Oceaan, kan het zoeken wellicht nog jaren duren.

0TyONGa.png

1 reactie


Recommended Comments

Gast
Reactie toevoegen...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...