Jump to content

Netwerkverbinding

Recommended Posts

Geplaatst:

Nu ik mijn laptop in bezig heb wil ik graag heel wat bestanden van mijn deskop ook op mijn laptop hebben. Om dat steeds via een usb-stick te doen wordt een beetje krap. Daarom dacht ik met behulp van een netwerkkabel. Deze had ik al in bezit.

Nu steek ik deze in mijn laptop en mijn computer, maar heb ik niet 1 2 3 verbinding, ik neem aan dat je dit moet instellen. Nu heb ik dus al over het hele internet gezocht en krijg alleen maar site's waar ik simpelweg niets aan heb. Ook op het forum kon ik er verder niets over vinden. Dus kan iemand mij hier vertellen hoe ik verbinding maak?

Op de deskop heb ik Windows XP staan en op de notebook heb ik Windows Vista staan. Dus kan iemand mij uitleggen hoe ik dit aanpak?

Alvast bedankt!

Geplaatst: (bewerkt)
Nu ik mijn laptop in bezig heb wil ik graag heel wat bestanden van mijn deskop ook op mijn laptop hebben. Om dat steeds via een usb-stick te doen wordt een beetje krap. Daarom dacht ik met behulp van een netwerkkabel. Deze had ik al in bezit.

Nu steek ik deze in mijn laptop en mijn computer, maar heb ik niet 1 2 3 verbinding, ik neem aan dat je dit moet instellen. Nu heb ik dus al over het hele internet gezocht en krijg alleen maar site's waar ik simpelweg niets aan heb. Ook op het forum kon ik er verder niets over vinden. Dus kan iemand mij hier vertellen hoe ik verbinding maak?

Op de deskop heb ik Windows XP staan en op de notebook heb ik Windows Vista staan. Dus kan iemand mij uitleggen hoe ik dit aanpak?

Alvast bedankt!

Dit is idd lastig te vinden. Ik zal het je daarom zo eenvoudig mogelijk uitleggen.

1. De netwerk kabel moet crossover zijn. Hoe zie je dat? Houd beide plugjes naast elkaar, en vergelijk de volgorde van de draden. Zijn deze verschillend, dan is die kabel goed. Is dit niet het geval, dan moet je een crossover kabel kopen.

2. Rechtsklik bij beide computers op Deze Computer > Eigenschappen. Klik op Computernaam en zorg dat beide computers dezelfde computernaam hebben. Anders ff veranderen.

3. Op beide computers moet je met een verschillende gebruikersnaam zijn ingelogd.

4. Ga bij de XP computer naar Configuratiescherm > Netwerkverbindingen. Klik dan met rechts op jouw netwerkkaart, en kies Eigenschappen.

5. Klik op Internet Protocol (TCP/IP) en dan op Eigenschappen.

6. Vul dit in:

IP: 192.168.2.1

Subnet: 255.255.255.0

De rest leeg laten, en dan bij alle vensters op OK klikken.

7. Doe nu hetzelfde bij Vista (staat volgens mij bij Netwerkcentrum > Newerkverbindingen).

8. Bij de IP instellingen van Vista geef je dit op:

IP: 192.168.2.2

Subnet: 255.255.255.0

De rest leeg laten, en dan bij alle vensters op OK klikken.

9. Nu ff controleren. Op de XP computer ga je naar Start > Programma's > Bureau accesoires > Opdrachtprompt.

10. Typ daar ping 192.168.2.2. Krijg je een Reply, dan heb je een netwerkverbinding. Bij een time-out nog niet.

Bestanden delen

Ga bij de computer waarop de data staat die je wilt delen naar de map waar die data staat.

1. Rechtsklik op de map, en kies Delen en Beveiliging.

2. Kies voor "Ik begrijp het risico van delen enzovoort".

3. Kies nu "Deze Map Delen"

Ga nu bij de doelcomputer naar Netwerklocaties. Bij XP moet je nog werkgroupen kiezen, als dat de doelcomputer is. Dan zal de naam van de andere computer verschijnen. Als je deze opent, dan kan je de gedeelde map zien.

Let op: zorg ervoor dat er geen andere netwerkkabels zijn aangesloten, en zet de firewalls overal uit.

Informatie: het subnet masker is 255.255.255.0, dat wil zeggen dat het IP adres van beide computers moet beginnen met 192.168.2. Het laatste getal kan je zelf kiezen, zolang ze maar op beide computers verschillend zijn.

Bewerkt: door RHochstenbach

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...