Jump to content

[TUT|PHP] Het '$_GET'-commando


GTA Monster

Recommended Posts

Gegevens van de ene pagina naar de andere sturen met het '$_GET'-commando

Welkom bij deze tutorial over het gebruik van het '$_GET'-commando in PHP.

Het is mijn eerste tutorial (over PHP), dus er kunnen wel wat foutjes inzitten

Deze variabel is standaard al bezet door PHP zelf dus je hoeft hem niet meer aan te maken.

Laten we beginnen? Ik denk het wel :puh:

Als eerste wil ik jullie uitleggen want je zoal met dit commando kan doen.

- Het voornaamste is om gegevens uit een HTML-formulier te verzenden naar een PHP script,

een voorbeeld kan men hier vinden, een klein programma dat ik als test had gemaakt.

- Gegevens achter de URL toevoegen,

gegevens meeleveren met de URL zodat men een dynamisch bestand krijgt. Er worden elke keer miljarden virtuele en onzichtbare dynamische pagina's in PHP gemaakt.

Ten tweede, vindt je hier even de specificaties (specs) voor het optimaal (!) gebruik van deze functie.

- PHP4.1 of hoger

- Een webserver die PHP ondersteund (XAMPP 1.6.4a + PHP kan ook)

- Veel geduld voor het testen

GOUDEN TIP (voor n3wb13s/n00bs)!:

Typ de code over, kopieer hem niet! Als je hem overtypt, kijk je ernaar en nemen je hersenen deze informatie als een pracht over (maar niet heus als je een leerstoornis hebt).

Als je dit niet doet, maar alleen kopieert, nemen je hersenen niks mee op en leer je dus NIKS (ook niet met een leerstoornis)

Nu je de hele boterham hebt meegekregen, ga ik hier 2 (simpele) voorbeelden geven hoe dit kan worden gebruikt.

Hieronder even geef ik een uitleg + voorbeeld;

We zullen nu echt beginnen, echt waar, hoor...

We maken eerst een tekstveldje in HTML aan, ik begin eerst met de head van HTML.

 

Ok! We hebben de head van HTML gemaakt, dan gaan we nu verder.

Maar eerst even de uitleg van de attributen die we vanaf dit punt gaan gebruiken.

ATTRIBUTEN: FORM

action='naam.php' - De naam van de pagina (moet een PHP-pagina zijn) waar dat we naartoe moeten nadat we op de knop hebben gedrukt.

method='GET' - Als je $_GET gebruikt wordt de informatie bewaard in de URL. (bedankt marcootje)

ATTRIBUTEN: INPUT (1)

type='text' - Zorgt ervoor dat er een tekstveld geplaatst wordt.

name='string' - Voel je vrij om deze waarde te veranderen name='sjalalala', onthoud 'em wel, want we gaan hem moeten gebruiken in PHP, houd er rekening mee dat je unieke namen moet gebruiken!

size='50' - De hoeveelheid tekens die in het veld kunnen staan. Optioneel (bedankt marcootje)

value='GTA Monster' - De waarde van het tekstveld, kortom, de tekst die er al in moet staan als een bezoeker naar de site gaat. Optioneel

ATTRIBUTEN: INPUT (2)

type='submit' - Zorgt ervoor dat er een knop geplaatst wordt.

name='submit' - Voel je vrij om deze waarde te veranderen name='sjalalala', onthoud 'em wel, want we gaan hem moeten gebruiken in PHP, houd er rekening mee dat je unieke namen moet gebruiken!

Nu ik het een beetje duidelijk heb gemaakt kan je verder gaan!

 

Het HTML-formulier is klaar, nu kunnen we beginnen aan het PHP gedeelte.

We gaan eerst de commando's behandelen.

$submit = $_GET['submit']; - Haalt de gegevens op of erop de knop is gedrukt zonder dat er iets is ingevuld, wordt ook vertoond als men rechtstreeks naar naam.php gaat.

$uwnaam = $_GET['string']; - Haalt de naam op en zet de informatie in de URL.

if (!$submit) - Kijkt of er iets is ingevuld in het tekstveldje.

Hier komt dan de code, sla het bestand wel op als naam.php!:

 

'TELEAC, weer iets geleerd vandaag'

Hopelijk is dat ook zo!

GTA Monster

PS: Of dit werkt op PHP6 weet ik niet, waarschijnlijk wel, minor change in PHP 6 wordt toch MySQL. Dat gebruiken we (nog) niet in deze tutorial.

Laatste update:

Bewerkt: door GTA Monster
Link to comment
Delen op andere websites

ik heb eventjes wat opmerkingen:

(linkjeuhhhh posteuhhhh) -> misschien ook handig om te doen

GOUDEN TIP (voor n3wb13s/n00bs)!: -> dat geel is niet echt goed te lezen

method='GET' - Eerlijk gezegd ben ik vergeten waarom we dit als method moeten instellen, waarschijnlijk omdat we het nadien weer ophalen met $_GET.

Staat niet echt profi he ;) .

Je kunt hem 2 waarden meegeven, 'GET' en 'POST', net erna hoe je de info wilt verzenden ($_GET of $_POST). GET is in de url, POST is 'op de achtergrond'

size='50' - De lengte van het tekstveld in px. Optioneel

Het is de lengte in tekens. Dus met '50' kun je (ongeveer) 50 tekens in het veld kwijt.

echo "<p>Uw naam is korter dan <i>3 tekens</i>, dat is veruit <b>onmogelijk</b></p>";

Namen moeten officieel uit 2 of meer letters bestaan, dus minder dan 3 tekens is mogelijk ;) .

verder is 'korter dan' gelijk aan: if(strlen($uwnaam)<3), zonder de =

- in de html-bestand heb je je <form> niet afgesloten

- in je php-bestand sluit je <head>, <body> en <html> niet af (je moet wel het goede voorbeeld geven he ;) )

- officieel mogen <input>'s niet direct in een <form>, er moet nog een element tussen (<form><div><input></div></form>), maar dat zal ik maar door de vingers zien :puh: .

En je had het misschien wat overzichtelijker kunnen maken met vetgedrukte kopjes.

Voor de rest is het wel een goede tut, alleen moet je de volgende keer iets meer opletten wat je schrijft. Je wilt mensen natuurlijk niet de verkeerde dingen leren he ;) .

Bewerkt: door marcootje
Link to comment
Delen op andere websites

Aangepast.

- in de html-bestand heb je je <form> niet afgesloten

Zolang de structuur van het script redelijk stabiel is wijzig ik niets.

- in je php-bestand sluit je <head>, <body> en <html> niet af (je moet wel het goede voorbeeld geven he ;) )

Nee, je geeft het foute voorbeeld echt zelf hoor. Sinds ik PHP boeken van Janet Valade (20 jaar programmeerervaring) ging lezen werd mij steeds op de vingers getikt dat je ze pas moest afsluiten wanneer je het HTML-deel wou eindigen.

- officieel mogen <input>'s niet direct in een <form>, er moet nog een element tussen (<form><div><input></div></form>), maar dat zal ik maar door de vingers zien :puh:.

Sjezus, wanneer ga jij eens bij de IETF werken? (geen belediging hoor)

Je wilt mensen natuurlijk niet de verkeerde dingen leren he ;) .

Bert Koenders wel :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

- in de html-bestand heb je je <form> niet afgesloten

Zolang de structuur van het script redelijk stabiel is wijzig ik niets.

het is stabiel ja... totdat iemand jouw script kopieert en er nog een form onder of zelfs in gaat plaatsen. werkt niet he? ;)

je moet je verplaatsen in iemand die het wil leren: hij denkt 'oh hij sluit <form> niet af, dus dat hoeft dan ook niet'. en dan werkt het opeens niet meer als hij het uitprobeert met nog wat andere dingen erbij.

- in je php-bestand sluit je <head>, <body> en <html> niet af (je moet wel het goede voorbeeld geven he ;) )

Nee, je geeft het foute voorbeeld echt zelf hoor. Sinds ik PHP boeken van Janet Valade (20 jaar programmeerervaring) ging lezen werd mij steeds op de vingers getikt dat je ze pas moest afsluiten wanneer je het HTML-deel wou eindigen.

inderdaad, dat klopt. dus, waarom doe je dat dan niet?

ik heb het over je php-script he, niet je html. die is goed

- officieel mogen <input>'s niet direct in een <form>, er moet nog een element tussen (<form><div><input></div></form>), maar dat zal ik maar door de vingers zien :puh:.

Sjezus, wanneer ga jij eens bij de IETF werken? (geen belediging hoor)

wat is dat nou weer? niet echt relevant lijkt me he?

Je wilt mensen natuurlijk niet de verkeerde dingen leren he ;) .

Bert Koenders wel :puh:

maar jij niet ;)

Bewerkt: door marcootje
Link to comment
Delen op andere websites

je moet je verplaatsen in iemand die het wil leren: hij denkt 'oh hij sluit <form> niet af, dus dat hoeft dan ook niet'. en dan werkt het opeens niet meer als hij het uitprobeert met nog wat andere dingen erbij.

Wie valideert met W3C kan er achter komen. Maarrr, ik kijk het even na allereerst ik het verander.

inderdaad, dat klopt. dus, waarom doe je dat dan niet?

ik heb het over je php-script he, niet je html. die is goed

D.o.n.e

wat is dat nou weer? niet echt relevant lijkt me he?

The Internet Engineering Task Force (IETF)

maar jij niet ;)

lolz

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...