Jump to content

Nieuwe hardeschijf: Partitioneren & Multiboot instellen

Recommended Posts

Geplaatst:

Ik heb een externe HDD van 500 gig, en daar verdwijnt zomaar even 35 Gigabyte aan stuurprogramma's en weet ik wat nog allemaal. :blauw: Dus ik denk niet dat hij 24 gig meer gaat hebben.

Geplaatst:
Flitskikker geeft alleen maar een snelle indicatie aan voor diegene die niet weten wat een terabyte is. Verder sluit ik me bij Limbolander aan: leuk om te weten, maar niet echt van groot belang en al helemaal niet nuttig in dit topic.

Ontopic maar weer, want Flitskikker heeft nog altijd een vraag open staan.

Ik heb een externe HDD van 500 gig, en daar verdwijnt zomaar even 35 Gigabyte aan stuurprogramma's en weet ik wat nog allemaal. :blauw: Dus ik denk niet dat hij 24 gig meer gaat hebben.

;)

@ flitskikker, dat lijkt me wel inderdaad.

Geplaatst:
Waarom maak je die ene partitie in FAT32? Bij mijn weten was NTFS toch veel beter?

Wisselpartitie voor bestanden Windows/Mac

Lezen.

Geplaatst: (bewerkt)

Ik kan lezen hoor, maar waarom kan die partitie dan geen NTFS zijn? Ik snap het niet..:?

@ hieronder: Aaahnzoo. :)

Bewerkt: door MegaPilot
Geplaatst:

Inmiddels is het nu gelukt. De Mac partitie en wisselpartitie heb ik maar even achterwege gelaten, omdat ik die niet in het bootmenu kan krijgen.

Dat je nooit 1 TB of 500 GB etc krijgt, wist ik al. Voor de geïnteresseerden: De 1TB hardeschijf is 931,51 GB.

De indeling nu:

C: Windows 7 - 100 GB (97,6 GB)

D: Windows XP - 50 GB (48,8 GB)

E: Data - Rest (785 GB)

Ik heb nu een dualboot met XP en 7. Misschien dat ik later de Data-partitie verklein en toch probeer Mac te installeren.

Bedankt voor alle hulp! :)

@MegaPilot: Mac ondersteunt geen schrijven naar NTFS.

Mvg,

Flitskikker

Geplaatst: (bewerkt)

Je kan 4 primaire partities op een harde schijf zetten. Een logische partitie is eigenlijk een soort workaround om meer dan 4 partities aan te maken. Ik zou dus 3 primaire en 1 logische partitie maken. Zet de besturingssystemen elk op een primaire partitie. Vervolgens kan je de logsiche partitie ook nog indelen. In jouw geval dus 2 aanmaken binnen de logische partitie.

Voor het opstartmenu zijn er 2 mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is om Windows 7 dit te laten beheren. De 2e optie is om een Linux boot loader te installeren, en vanuit daar de besturingssytemen toe te voegen.

Als je voor de Windows 7 optie gaat, dan kan je het beste met Acronis Disk Director een bootable disk maken. Nadat je alles hebt geinstalleerd, kan je met die bootdisk de Win7 partitie actief maken. Dan start ie Windows 7 automatisch op, en kan je via een BCD editor het menu aanpassen.

@MegaPilot: Mac ondersteunt geen schrijven naar NTFS.

Jawel, dmv van MacFuse en de NTFS plugin voor MacFuse. Staat ergens op Appletips.nl

Bewerkt: door RHochstenbach

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...