Jump to content

jimi hendrix


GwnHugo

Recommended Posts

rockroll_026_jimi_hendrix.jpg

JIMI HENDRIX

Ik heb even de zoekmachine gebruikt en ik kon geen topic vinden over Jimi Hendrix, dus heb ik hem zelf aangemaakt.

James Marshall (Jimi) Hendrix (Seattle, 27 november 1942 – Londen, 18 september 1970) was een invloedrijke Amerikaanse gitarist. Hij werd bekend door zijn virtuoze, flamboyante gitaarspel. Hij bracht een revolutie in het gitaarspelen teweeg door het gebruik van nieuwe akkoorden, feedback en vernieuwende opnametechnieken. Zijn stijl is een samensmelting van rock, blues en jazz.

Hendrix' stijl was uniek, en ondanks zijn hectische toerschema en perfectionisme in het opnemen van nummers, heeft hij meer dan 300 onuitgebrachte nummers nagelaten. Muzikaal gezien tilde Hendrix volgens velen het elektrische gitaarspel naar een veel hoger niveau, en door zijn gebruik en combinatie van onder andere feedback, distortion en wahwahpedalen is de populariteit van deze effecten en technieken na Hendrix' dood veel groter geworden. Hij haalde het uiterste uit zijn gitaar, meestal een Fender Stratocaster (die hij daarmee definitief op de kaart zette), en combineerde die op allerhande manieren met zijn versterker(s) (meestal Marshall).

De invloed van Hendrix is tot op de dag van vandaag terug te vinden in moderne muziek. Artiesten als Queen, Lenny Kravitz, Popa Chubby, Steve Vai, Yngwie J. Malmsteen, Prince, Billy Gibbons, Jeff Beck, Stevie Ray Vaughan, John Frusciante, Mike McCready, John Mayer, Wolfmother, Eric Johnson en Walter Trout zijn door hem beïnvloed.

Na het ontslag trok Jimi als begeleidend gitarist door de Verenigde Staten, waar hij met vele soul- en bluesgroepen optrad, waaronder veel bekende namen als B.B. King, Little Richard, Jackie Wilson, Bo Diddley en The Isley Brothers. Als beroepsmuzikant oefende Hendrix gemiddeld 6-8 uur per dag, een gewoonte, die hij tot aan zijn dood vol zou houden. In Greenwich Village in New York, waar Hendrix optrad als gitarist-zanger met zijn band Jimmy James and the Blue Flames, werd hij ontdekt door Chas Chandler (toen de basgitarist van de Engelse groep The Animals), die hem zag spelen in het plaatselijk bekende "Café Wah". Na enkele keren met hem te hebben gesproken, en tientallen keren te hebben gejamd, vroeg hij hem mee te gaan naar Engeland, om daar zijn muziekcarrière van de grond te krijgen.

In Engeland vormde hij een groep onder de naam "The Jimi Hendrix Experience". Het was een groep met een paar vluchtig bij elkaar gezochte muzikanten, maar die later een sterk trio bleek te zijn. Hendrix zong zelf en speelde uiteraard gitaar, en hij werd daarbij ritmisch ondersteund door Noel Redding, basgitaar en gitaar, en Mitch Mitchell op drums. Noel Redding was van oorsprong helemaal geen bassist, en Mitch Mitchell kwam uit een heel ander hoekje van de muziekindustrie, namelijk de jazz.

Eenmaal gevormd, trad de band op in kleine cafeetjes in Engeland. Door Hendrix' flamboyante verschijning, zijn gitaartechniek en extravagante optredens werden ze al snel populairder, maar echte faam bleef uit. Met de cover "Hey Joe", opgenomen in 1966 (het lied is vermoedelijk geschreven in 1960), kwam Jimi Hendrix op nummer 6 in de Britse hitparade. De B-kant van de single was "Stone Free", geschreven door Hendrix zelf. Nadat hun eerste album, Are You Experienced? in 1967 was uitgebracht, kwam het succes. The Jimi Hendrix Experience werd zowat in één klap beroemd in Engeland. Hun singles werden veel op radio gedraaid, en de band werd regelmatig uitgenodigd voor tv-opnames van populaire muziekprogramma's. Naarmate de tijd verstreek begon de rest van Europa ook steeds meer lucht te krijgen van "The Experience". Al snel toerden Hendrix en zijn band door veel landen in Europa, waaronder Nederland, Duitsland en Noorwegen.

Hoewel Hendrix in Engeland successen boekte en zijn faam zich verspreidde, was hij nog weinig bekend in de VS. Het eerste optreden in de VS op het Monterey International Pop Festival op 18 juni 1967 bracht daar verandering in; The Jimi Hendrix Experience sloeg in als een bom en Jimi kreeg de status from rumour to legend. Op dit optreden stak hij ook zijn gitaar in brand, iets wat hij overigens maar driemaal deed. De in brand gestoken gitaar sloeg hij vervolgens stuk op de grond. Andere gimmicks die hij ook al in Engeland gebruikte waren het spelen met zijn tanden en met de gitaar achter zijn rug.

Vanwege een onhandig platencontract moesten er twee platen worden gemaakt in 1967. Het tweede album "Axis Bold as Love" kwam uit eind 1967. Hierin is veelvuldig gebruik gemaakt van nieuwe gitaar- en studiotechnieken, waarmee Hendrix tot op de dag van vandaag nog geassocieerd wordt. Op deze plaat staat de klassieker "Little Wing" en nummers als "Spanish Castle Magic", "If 6 was 9" en "As Bold as Love".

Het derde album van de band, Electric Ladyland (1968), wordt door critici beschouwd als het beste werk in zijn carrière. Het werd ook het best verkochte album dat Hendrix ooit maakte, en het bevat tijdloze klassiekers zoals de cover van Bob Dylan All Along The Watchtower en Voodoo Child (Slight Return). De beroemde hoesfoto van Electric Ladyland, waarop 19 naakte vrouwen te zien zijn, werd geheel tegen de wil van Hendrix in gebruikt. Hendrix zelf had voor deze plaat de voorkeur voor een hoesfoto waarop hij met Redding en Mitchell te midden van een aantal klauterende kinderen op een kunstwerk zat.

bron

Albums:

Are you experienced

Axis: Bold as love

Smash Hits

Electric Ladyland

Band of Gypsys

The Who & Jimi Hendrix

Experience

Star portrait

The cry of love

Crash landing

Cornerstones 1967-1970

The ultimate experience

Blues

Woodstock

Experience Hendrix: The best of Jimi Hendrix

The Jimi Hendrix experience

Naar mijn mening is jimi hendrix de beste gitarist aller tijden. Dus in dit topic kunnen jullie praten over jimi hendrix en wat jullie van hem vinden.

gewoon,

hugo

Bewerkt: door GwnHugo
Link to comment
Delen op andere websites

Hendrix is een van mijn favoriete artietsten, al dan niet omdat hij gewoon geniaal gitaar kan spelen. Maar ook de stijl van z'n liedjes staat mij wel aan, als je van het betere gitaarwerk houd zijn de nummers van Jimi heerlijk om naar te luisteren.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat mag wel zo zijn, maar ik ken hem dus niet :puh:. En velen betekend niet dat hij officieel ook zo is he.

Nee, maar officieel de beste muzikant kan sowieso niet. Maar door het ''Rolling Stone Magazine(heeft niks met de band te maken)'' is hij bestempeld als beste gitarist aller tijden. En ik ben een gigantisch Jimi Hendrix fan. Zijn skills, hoe hij schrijft, de ziel en de show die hij geeft, (bijna) bovenmenselijk. Ook zijn improvisatie als hij live speelt en het gebruik van feedback _O_ .

Link to comment
Delen op andere websites

Jimi Hendrix _O_

Mooi topic Hugo :tu:

Ik vind hem nog altijd de beste gitarist die ooit geleefd heeft, het is de uitvinder van de distortion ^_^ .

Zonder hem hadden we ook geen metal, eigenlijk heeft Jimi Hendrix het moderne gitaar spel uitgevonden.

Link to comment
Delen op andere websites

Jimi Hendrix _O_

Mooi topic Hugo :tu:

Ik vind hem nog altijd de beste gitarist die ooit geleefd heeft, het is de uitvinder van de distortion ^_^ .

Zonder hem hadden we ook geen metal, eigenlijk heeft Jimi Hendrix het moderne gitaar spel uitgevonden.

Ik durf dat niet met 100% zekerheid te zeggen, maar hij is wel een van de grondleggers van distortion.

Maar hij heeft wel het moderne gitaar spel uitgevonden ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

Dat mag wel zo zijn, maar ik ken hem dus niet :puh:. En velen betekend niet dat hij officieel ook zo is he.

Nee, maar officieel de beste muzikant kan sowieso niet. Maar door het ''Rolling Stone Magazine(heeft niks met de band te maken)'' is hij bestempeld als beste gitarist aller tijden. En ik ben een gigantisch Jimi Hendrix fan. Zijn skills, hoe hij schrijft, de ziel en de show die hij geeft, (bijna) bovenmenselijk. Ook zijn improvisatie als hij live speelt en het gebruik van feedback _O_ .

komt denk ik door de drugs :sigaar:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind little wing zijn beste nummer

_O_ , geweldige uitvoering in de Royal Albert Hall, ik denk zijn beste versie van Little Wing. Stevie Ray Vaughan heeft het ook eens gecoverd, geweldige cover maar lang niet zo veel ziel als de Jimi Hendrix versie, en daarom ook lang niet zo goed.

Dit vind ik ook een geweldig nummer.

Link to comment
Delen op andere websites

Jimi Hendrix heeft ook john frusciante geinpireerd. Ik vind hem ook een van de beste gitaristen. John's skills zijn dan wel niet zo goed als de van jimi, maar hij is minstens zo creatief.

In dit interview vertelt hij over jimi hendrix:

Hier kan je duidelijk de inspiratie van jimi hendrix horen:

gewoon,

hugo

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...