Jump to content

Een SAMP Server maken en starten

Recommended Posts

Geplaatst:

SA:MP SERVER TUTORIAL

Welkom Welkom.

Als er al een tutorial zoals deze bestaat dan hoop ik dat moderators/admins actie kunnen ondernemen, of deze tutorial is beter.

---- Inhoudsopgave ----

1. SA:MP Server downloaden.

2. EXTRACTEN

3. Server configureren.

4. Server starten en testen.

5. Gamemodes en Filterscripts

6. PAWNO Basic scripten voor beginners.

1. SA:MP Server downloaden

Om een SA:MP Server te kunnen starten moet je eerst van de SA:MP site een pack downloaden met de benodigde spullen. Download deze pack hier.

--------------------

EXTRACTEN

Als de download klaar sellecteer je elk bestand ( of je drukt op CTRL + A ) en dan klik je op extract.

Het beste wat je kan doen is een map maken in Mijn Documenten genaamd "SAMP Server" en extract je alle file's daarin.

-------------------

Server configureren

Nu gaan we je server configureren, dus je server naam, admin password enz. bewerken.

Open server.cfg

sampserverconfig.th.png

Nu ga ik uitleggen wat alles betekent...

LANmode Spelen in een LAN netwerk, dit is niet belangrijk dus laat maar uit ( 0 )

rcon_password Je admin password, dit MOET je veranderen, dit is zeer belangrijk.

maxplayers de maximale aantal players dat je server kan toelaten ( maximaal 200 )

Port De poort van je server, standaard 7777

Hostname Dit is je servernaam

gamemodes Hier zometeen uitleg over.

filterscripts Hier zometeen uitleg over.

announce aankondigen, is om je server zichtbaar te maken, 0 = onichtbaar 1 = zichtbaar

query Dit laat je gewoon op 1 staan.

webURL Je WebURL voor je server, als je deze niet hebt laat je dit veld leeg staan.

Anticheat Spreekt voor zich, 0 = uit 1 = aan

Als tutorial heb ik de config zo gemaakt:

sampserverconfig.th.png

Nu sla je server.cfg op en sluit je kladblok.

---------------------------------------

Server starten en testen

We hebben de server geconfigureerd, nu zijn we klaar om de server te starten.

Open SAMP-Server.exe en laat dit open! Dit houd je server online. Als je deze executable file sluit, gaat je server ook offline.

Zo, je hebt SAMP-Server.exe aan. Open nu San Andreas Multiplayer.

Klik nu bij de TAB 'favorites' bovenaan op een oranje vinkje.

Voorbeeld:

sampserverconfig.th.png

Typ in "localhost" om je vrienden in je server te laten spelen moet je ze je IP geven of ze zoeken je server naam in de server list maar dan moeten ze tussen 1000 servers lopen browsen dus ik raad je aan om naar www.whatsmyip.org te gaan en je IP te ontdekken.

Je server is nu gemaakt.

---------------------------

Gamemodes en filterscripts

Nu krijg je uitleg over Gamemodes en Filterscripts

Gamemodes zijn verschillende spel mode's voor in je server.

Stel je voor, je hebt een gamemode genaamd race, hierbij heb je de script source ( race.pwn ) en de compiled source ( race.amx )

Je stopt de amx file in je gamemodes map en je opent je server.cfg, dan moet je het als volgt uitlaten zien om de gamemode "race" als 1e in je server te laten draaien.

Voorbeeld:

sampserverconfig.th.png

Je kan ook meerdere gamemodes zetten, dat doe je als volgt:

sampserverconfig.th.png

In je server heb je ook commands, als voorbeeld; De zwaartekracht ( gravity ) in je server veranderen,

Eerst log je als admin in met een password, deze password heb je in je server.cfg bij rcon password gemaakt.

In deze tutorial is dat test1. Dan log ik zo in: Ik druk op T om de chatbalk te openen, daarna typ ik in: /RCON login test1

Daarna krijg je een bericht dat je ingelogd bent als RCON.

Nu gaan we de gravity in je server veranderen, typ in: /RCON Gravity 0.005

Je gravity in je server is nu met 0.003 verlaagt, de standaart gravity is dus 0.008.

Maar niet spelen met gravity, want als je dit heel hoog doet dan krijg je irritante problemen, als je eigenwijs bent ontdek je deze problemen.

Voor een lijst om je server te controleren ga je naar deze ( vertaalde ) page.

-----------------------

PAWNO Basic scripten voor beginners

Als je deze tutorial nog moeilijk vind raad ik je aan om deze tutorial te lezen.

Geplaatst:

Eerlijk gezegd, vind ik dit een van de slechtste SA:MP tutorials ooit gemaakt. Jij zegt onder andere de volgende dingen:

Als er al een tutorial zoals deze bestaat dan hoop ik dat moderators/admins actie kunnen ondernemen, of deze tutorial is beter.

Zoekfunctie gebruiken. En dan ineens:

Als je deze tutorial nog moeilijk vind raad ik je aan om deze tutorial te lezen.

Huh? Als je weet dat dat topic er is, dan weet je toch ook dat dit topic 'bestaat'? Dat mag je mij dan wel even uitleggen :? Want in werkelijkheid vertel je hier hetzelfde al daar, alhoewel jij toch maar de helft daarvan verteld..

Dan:

Server starten en testen

...

Je server is nu gemaakt.

Never, never, never nooit. Je moet nog wel een port forwarden. Als je geen port forward, kunnen er geen andere mensen op jouw server. Het gaat hier om het forwarden van een 4 cijferige UDP poort.

En voor de uitleg van server.cfg. De helft mist :? Jij legt alleen maar uit wat jij weet, maar niet wat er nog meer in staat en/of nog eens handig kan zijn. Password en Plugins bijvoorbeeld.

Ook iets op:

EXTRACTEN

Als de download klaar sellecteer je elk bestand ( of je drukt op CTRL + A ) en dan klik je op extract.

Het beste wat je kan doen is een map maken in Mijn Documenten genaamd "SAMP Server" en extract je alle file's daarin.

Niet iedereen weet welke software je hiervoor nodig hebt. Voorbeelden zijn WinRAR, 7ZIP en WinZIP. WinZIP is helaas niet gratis. En dan hoef je het niet per se te doen zoals jij wilt, je kan ook gewoon rechtermuisknop > Extract to 'filename', en een nieuw mapje komt naast het RAR bestand te staan.

Nog iets:

Typ in "localhost"

Indien een persoon een andere poort heeft gekozen, zul je localhost:poort moeten invoeren, bijvoorbeeld localhost:8888. Dit maak je niet duidelijk aan beginners. Je maakt dus een soort valkuil.

Gaat lekker:

Maar niet spelen met gravity, want als je dit heel hoog doet dan krijg je irritante problemen, als je eigenwijs bent ontdek je deze problemen.

Problemen? Welke problemen? Dat als je 0.001 gravity hebt ingesteld, dat je 200 meter de lcuht in vliegt? Ja, daar kiest de persoon toch zelf voor? Even terugzetten naar 0.008 en alles is weer normaal...

LANmode Spelen in een LAN netwerk, dit is niet belangrijk dus laat maar uit ( 0 )

Huh nee? Dat is niet waar. Als je dit op 1 zet, word de synch van SA:MP beter. Weliswaar op de meeste momenten onmerkbaar.. Als je het op 1 zet word er ook meer gevraagd van je internetverbinding.

Als laatste laat je mensen niet weten wat nog meer mogelijkheden zijn voor het online zetten van je server. Zoals betaalde externe hosts. En je laat mensen niet weten hoeveel slots ze aankunnen als ze lokaal hosten.

Nee, ik vind dit beslist geen geslaagde tutorial. Sorry dat ik het zo moest afknappen, maar ik geef wel gelijk aan hoe je het kan verbeteren.

Geplaatst:

Ik kan niet meer zeggen dan remi-x al heeft gedaan.

Als je zelf al weinig ervaring met iets hebt of er weinig van afweet is het niet handig om een tutorial te maken voor beginners, ze raken hierdoor in de knoop, en geven het misschien op, terwijl de tutorial fout is en niet wat zij deden.

Cheers,

Sketch

Geplaatst:
Eerlijk gezegd, vind ik dit een van de slechtste SA:MP tutorials ooit gemaakt. Jij zegt onder andere de volgende dingen:

Zoekfunctie gebruiken. En dan ineens:

Huh? Als je weet dat dat topic er is, dan weet je toch ook dat dit topic 'bestaat'? Dat mag je mij dan wel even uitleggen :? Want in werkelijkheid vertel je hier hetzelfde al daar, alhoewel jij toch maar de helft daarvan verteld..

Dan:

Server starten en testen

...

Je server is nu gemaakt.

Never, never, never nooit. Je moet nog wel een port forwarden. Als je geen port forward, kunnen er geen andere mensen op jouw server. Het gaat hier om het forwarden van een 4 cijferige UDP poort.

En voor de uitleg van server.cfg. De helft mist :? Jij legt alleen maar uit wat jij weet, maar niet wat er nog meer in staat en/of nog eens handig kan zijn. Password en Plugins bijvoorbeeld.

Ook iets op:

EXTRACTEN

Niet iedereen weet welke software je hiervoor nodig hebt. Voorbeelden zijn WinRAR, 7ZIP en WinZIP. WinZIP is helaas niet gratis. En dan hoef je het niet per se te doen zoals jij wilt, je kan ook gewoon rechtermuisknop > Extract to 'filename', en een nieuw mapje komt naast het RAR bestand te staan.

Nog iets:

Typ in "localhost"

Indien een persoon een andere poort heeft gekozen, zul je localhost:poort moeten invoeren, bijvoorbeeld localhost:8888. Dit maak je niet duidelijk aan beginners. Je maakt dus een soort valkuil.

Gaat lekker:

Problemen? Welke problemen? Dat als je 0.001 gravity hebt ingesteld, dat je 200 meter de lcuht in vliegt? Ja, daar kiest de persoon toch zelf voor? Even terugzetten naar 0.008 en alles is weer normaal...

Huh nee? Dat is niet waar. Als je dit op 1 zet, word de synch van SA:MP beter. Weliswaar op de meeste momenten onmerkbaar.. Als je het op 1 zet word er ook meer gevraagd van je internetverbinding.

Als laatste laat je mensen niet weten wat nog meer mogelijkheden zijn voor het online zetten van je server. Zoals betaalde externe hosts. En je laat mensen niet weten hoeveel slots ze aankunnen als ze lokaal hosten.

Nee, ik vind dit beslist geen geslaagde tutorial. Sorry dat ik het zo moest afknappen, maar ik geef wel gelijk aan hoe je het kan verbeteren.

Maak zelf dan een fucking tutorial.

Ik deed m'n best lekker negatief commentaar zeg

Geplaatst: (bewerkt)
Maak zelf dan een fucking tutorial.

Ik deed m'n best lekker negatief commentaar zeg

Relax man, je zal toch echt tegen een beetje kritiek moeten kunnen, bovendien is het commentaar van Remi constructief. Hij zegt niet alleen "Deze tutorial is slecht", maar hij verteld ook wát er niet goed is en hoe je het kan verbeteren. Dus in feite is er niets aan te merken op zijn kritiek.

Bovendien moet ik hem gelijk geven. Deze tutorial voegt niets toe aan de al reeds bestaande tutorial die ik al geschreven heb.

We begrijpen dat je je best ervoor hebt gedaan, maar het is helaas niet voldoende.

I'm sorry.

Bewerkt: door =>Sandra<=
Geplaatst:

Tja, soms is je best doen niet genoeg. En soms is de waarheid hard. Maar je kan mijn post ook slim aanpakken, en je tut aanpassen. Dan kan ik mijn reactie waarschijnlijk ook wel veranderen ;)

En jij zegt dat ik anders een tut moet maken? Ik doe het zo hoor, maar volgens mij is Sandra's tutorial toch wel duidelijk?

ben het eens met Remi+a en sandra.

maar je hebt je best er op gedaan en als ik jouw was zou ik verbeteren wat remi+a zei

LEUK GEPROBEERD

Bewerkt: door Crusher!!
...Remi+a...

...remi+a...

...

:7

En @ GTASpirit, wat bedoel je daarmee? Banned...

@hieronder: Spammer :7

Bewerkt: door Remi-X
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Bovenin de SA:MP Browser (als je in je favorieten tabblad bent) zie je een oranje vinkje staan. Daar klik je op. Dan krijg je een tekstvakje voor je. Daar kan je een IP invoeren, of "Localhost" typen ;)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...