Jump to content

Meteorenregen op komst!


GTA Haas

Recommended Posts

  • Reacties 116
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • PowerPats

    18

  • Rinaldootje

    9

  • Wesley

    8

  • Zaahed

    6

Ik heb even opgezocht, op de nacht van 17 naar 18 november moet het weer showtime zijn. Dat komt vooral omdat de maan dan niet zichtbaar is, dus als je dan een perfect donker plekje zoekt waar je ook niet naar lantaarnpalen kijkt of andere lichtgevende dingen, dan zit je goed. Natuurlijk moet het ook perfect helder weer zijn, geen wolkjes aan de lucht. Dan zit je helemaal goed.

By the way, blijf geen 10 min staan, maar gewoon ruim een half uur, dan zie je echt veel meer aangezien je ogen moeten wennen. Geduld mag beloond worden :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb even opgezocht, op de nacht van 17 naar 18 november moet het weer showtime zijn. Dat komt vooral omdat de maan dan niet zichtbaar is, dus als je dan een perfect donker plekje zoekt waar je ook niet naar lantaarnpalen kijkt of andere lichtgevende dingen, dan zit je goed. Natuurlijk moet het ook perfect helder weer zijn, geen wolkjes aan de lucht. Dan zit je helemaal goed.

By the way, blijf geen 10 min staan, maar gewoon ruim een half uur, dan zie je echt veel meer aangezien je ogen moeten wennen. Geduld mag beloond worden :)

Dankje voor de info :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb even opgezocht, op de nacht van 17 naar 18 november moet het weer showtime zijn. Dat komt vooral omdat de maan dan niet zichtbaar is, dus als je dan een perfect donker plekje zoekt waar je ook niet naar lantaarnpalen kijkt of andere lichtgevende dingen, dan zit je goed. Natuurlijk moet het ook perfect helder weer zijn, geen wolkjes aan de lucht. Dan zit je helemaal goed.

By the way, blijf geen 10 min staan, maar gewoon ruim een half uur, dan zie je echt veel meer aangezien je ogen moeten wennen. Geduld mag beloond worden :)

Dankje voor de info :)

Hier ga ik zeker naar kijken! :tu: Bedankt voor de indo Wesley!

Bewerkt: door FireFighter
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

Op 17 november 2009 om 22:40 in de avond zal er een spectaculaire Meteorieten (Leoniden) Regen zijn.

Wie gaat er kijken?

Ik zal het deze keer zeker niet willen missen. Alleen nu hopen dat het weer een beetje beter is dan de Perisieiden regen van vorige keer.

Bron http://allesoversterrenkunde.nl/nieuws/2831-In-2009-mogelijk-weer-Leoniden-spektakel.html

Sterrenkundigen van NASA en het California Institute of Technology voorspellen dat er op 17 november 2009 rond 22.40 uur Nederlandse tijd een spectaculaire meteorenregen zichtbaar zal zijn. Het gaat om de zogeheten Leoniden-zwerm, die ook in 1999 en 2001 een groot aantal zeer heldere meteoren ('vallende sterren') produceerde. De stof- en gruisdeeltjes in de zwerm zijn afkomstig van komeet Tempel-Tuttle, die in het verleden verschillende stofslierten de ruimte in heeft geblazen. Twee weken geleden, op 17 november 2008, bewoog de aarde door zo'n stofspoor dat al uit 1466 dateert; gedurende een paar uur werden ongeveer honderd meteoren per uur waargenomen. Jeremie Vaubaillon van Caltech had deze meteorenpiek tot op een uur nauwkeurig voorspeld. Volgens zijn berekeningen beweegt de aarde volgend jaar opnieuw door hetzelfde stofspoor, maar dan veel dichter langs het centrale deel. Naar verwachting zullen er op 17 november 2009 gedurende enkele uren minstens vijfhonderd 'vallende sterren' per uur zichtbaar zijn.
Link to comment
Delen op andere websites

Twee weken geleden, op 17 november 2008,

Dit is dus een wat ouder bericht. Is de datum en tijd nog steeds hetzelfde?

Als je naar die link gaat staat er 2009..

dus het klopt wel

Het kan misschien aan mij liggen, maar als ik op de link klik krijg ik toch duidelijk te zien dat het van December 2008 komt. Dus: is dit nog actueel?

Maar ik denk toch niet dat ik er veel van zal kunnen zien, zal wel weer te bewolkt zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

als ik op de link klik krijg ik toch duidelijk te zien dat het van December 2008 komt. Dus: is dit nog actueel?

Het bericht komt uit december 2008, maar de voorspelling is voor 17 november 2009 en klopt nog steeds. Deze meteorenzwerm komt iedere november langs, dus men is ruim van te voren in staat uit te rekenen wanneer de volgende regen zal zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...