Jump to content

[tut] PortForwarding [tut]


Morph1

Recommended Posts

[tut] Portforwarding [tut]

hallo. ik wil jullie leren hoe je je porten moet forwarden. ofterwijl openzetten. omdat ik enkele tutorials zie die wel zeggen hoe je een eigen server moet maken, maar niet hoe je hem goed online moet zetten.

==========inhoud==========

1. Router of Modem

2. Standard GateWay

3. de pagina van je router.

4. je poort openzetten.

1. Router of Modem.

ten eerste is het belangrijk om te weten of je een Router of een Modem heb.

als je thuis maar 1 computer heb heb je zeer waarscheinlijk een Modem.

als je meerdere computers thuis heb heb je waarschijnlijk een Router.

je kan je server ook op hamachi laten draaien maar dat raad ik je sterk af, omdat je server dan waarschijnlijk geen mensen krijgt, als je toch van plan bent je server op hamachi te doen stuur me dan maar een PB.

Ik heb een Modem

dus jij heb een Modem. dan heb je geluk en hoef je deze tutorial niet te gebruiken. iedereen kan al op je server!

Ik heb een Router

jij heb dus een Router. dan zit je hier goed. Volg deze tutorial en je server staat online.

dit MOET je lezen

als je je poorten van je computer openzet is het mogelijk om vanaf andere computers jou computer binnen te komen. dan kunnen er dus virussen en andere troep zoals links naar sites die je misschien helemaal niet leuk vind. vraag het dus eerst aan je ouders als je jonger bent dan 16 of je poorten van je computer open mag zetten.

2. je standard gateway

om op de pagina van je Router te komen moet je achter je standard gateway komen. dat is de poort die is verbonden met het internet. hoe kom je daarachter. druk op start linksonderin je taakbalk (waarmee je ook je computer uitschakeld). druk dan op uitvoeren. nu krijg je zo'n schermpje :

8b541e553ff4ea4.jpg

en daar typ je zoals er al staat CMD. dan krijg je ongeveer dit :

1243233780-720.png

als je dingen niet krijg moet je me maar even een pb sturen.

nu je dit schermpje heb typ je bij dat schermpje "IPconfig" zonder""

dan krijg je zoiets :

cmd-ipconfig.GIF

je kan ook meerdere LAN verbindingen op je computer hebben die worden dan weergegeven als Lan 1, Lan 2 enz. tenzij je ze een eigen naam heb gegeven.

als je meerdere lan verbindingen in het schermpje heb moet je degene zoeken waarbij er een nummer achter je standard gateway staat. en als je er maar 1 heb, dan neem je die. schrijf je standardgateway nummer op of als je goed bent in onthouden, onthoud hem dan.

3. De Pagina Van Je Router.

nu je je standard gateway weet start je een internet browser op. dan typ je in de adresbalk je standard gateway nummer. gewoon met puntjes ertussen en alles.

nu moet je waarschijnlijk een gebruikersnaam en een wachtwoord invoeren. voer die in als je hem weet. als niemand van je gezin het wachtwoord weet is het waarschijnlijk gebruikersnaam : admin en het wachtwoord ook : admin. nu kom je op de pagina van je router. waarschijnlijk hebben veel van jullie "linksys" en dat ziet er zo uit.

router2.jpg

bovenin zie je een balk waarbij nu setup blauw gekleurt is. vier plekken daarachter staat "application & gaming". klik daarop. nu krijg je zoiets :

Linksys-Port-Forwarding.JPG

4. je poorten open zetten

waarschijnlijk zonder die dingen en alles op nul. dan vul je bij application een naam in, bijvoorbeeld "samp server"

dan doe je bij start de port waarop je je server wilt hebben. bij een standard samp server is dat 7777, dat zou ik ook maar aanhouden. bij end (daarnaast dus) vul je ook 7777 in. bij protocol laat je hem op both. en bij IP adress zou ik er voor de makkelijkheid 1 van maken. en het vakje enable vink je aan. daarna ga je boven in de smalle blauwe balk naar DMZ en daar vink je het vakje enable aan, en maak je van de 0 die daar dan staat een 1.

als het goed is kan je dan ergens op save klikken. als je dat heb gedaan sluit je je internet browser.

nu staan je poorten open en is je server online.

veel plezier ermee.

ik stel me niet aansprakelijk aan enige schade aan je computer door je poorten open te zetten. je was gewaarschuwd!

Bewerkt: door Morph1
Link to comment
Delen op andere websites

Dit verschilt per router, dus je kunt moeilijk een tuturial maken tenzij je van elk bekent merk een paar type routers in huis hebt liggen :7

Als je tutorials voor je eigen router zoekt kun je die op portforward.com vinden

jah maar ik heb ook bij vrienden gemerkt dat ze allemaal linksys hadden. en anders is het bij andere ongeveer hetzelfde. alleen bij sommige moet je bij NAPT ofzo zoeken

Link to comment
Delen op andere websites

hoe vind je dit:

ik heb twee routers, een van speedtouch en een van linksys,

van linksys is voor draadloos, waar mijn pc aan zit, en de linksys zet weer aangesloten op de speedtouch dus de speedtouch is eigelijk de standaart router, maar ik kan niet inloggen op de router, wachtwoord vergeten :S.

en als ik het op de linksys werkt het natuurlijk niet omdat de speedtouch het dan blokkeert!

ik zou de linksys als standaart kunnen aansluiten, maar ik denk dat ik dan problemer krijg met de andere in dit huis xD

Link to comment
Delen op andere websites

hoe vind je dit:

ik heb twee routers, een van speedtouch en een van linksys,

van linksys is voor draadloos, waar mijn pc aan zit, en de linksys zet weer aangesloten op de speedtouch dus de speedtouch is eigelijk de standaart router, maar ik kan niet inloggen op de router, wachtwoord vergeten :S.

en als ik het op de linksys werkt het natuurlijk niet omdat de speedtouch het dan blokkeert!

ik zou de linksys als standaart kunnen aansluiten, maar ik denk dat ik dan problemer krijg met de andere in dit huis xD

Kan je je PC niet op de SpeedTouch zetten dan als dat ook een router is.

Link to comment
Delen op andere websites

TOEVOEGING:

providers/gebruikersnaam/wachtwoord/router/wijzigbaar

Tele2 user user Standaardrouter ja

Kpn admin admin Sitecom ja

UPC upc admin 50/80/120 mb/s router ja

GNL klantnmmr klantnmmr GNL router (Glasvezel nederland) nee

ziggo admin admin Standaard router ja

XS4ALL klantID klantID Standaard/uitgebrijde XS4ALL router nee

Telfort user user Standaard router

Link to comment
Delen op andere websites

TOEVOEGING:

providers/gebruikersnaam/wachtwoord/router/wijzigbaar

Tele2 user user Standaardrouter ja

Kpn admin admin Sitecom ja

UPC upc admin 50/80/120 mb/s router ja

GNL klantnmmr klantnmmr GNL router (Glasvezel nederland) nee

ziggo admin admin Standaard router ja

XS4ALL klantID klantID Standaard/uitgebrijde XS4ALL router nee

Telfort user user Standaard router

KPN heeft ook de volgende

Kpn Geen Geen SpeedTouch 780(KPN experiabox blauw) ja(dit is toch of de pport weizigbaar is)

En er is een blauwe en grijze experiabox ofzo ik weet verschil niet... de boven genoemde is de blauwe.

Edit: de grijze

KPN onbekent admin Siemens SX551/SX552(KPN experiabox grijs) onbekent

Bewerkt: door jorD1
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...