Jump to content

Geen beeldsignaal bij opstarten

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

----

↓ONDERAAN↓

EDIT:Het schijnt een beruchte fout te zijn in de ATI drivers, die vooral de HD4870X2 treft. Toevallig heb ik tijdens het installeren van mn nieuwe hardware óók mn videokaartdrivers geupdate. Het gaat om een BSoD veroorzaakt door de file "atikmpag.sys".

----

Hey!

Ik heb een klein probleempje met mijn computer: Als ik mijn computer opstart, en het beeldscherm niet heb aangezet voordat windows laad (groene balkje als Vista start), dan komt er geen signaal binnen op mijn beeldscherm. (staat de monitor op 'stand-by, lampje knippert) Als ik vervolgens de DVI loshaal en opnieuw aansluit komt er wel beeld.

Als ik gewoon tijdens de POST mijn monitor aanzet is er niets aan de hand, en bij slaapstand/stand-by gaat het altijd goed.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Ik kan er mee leven, maar het is gewoon een beetje raar

(Ik weet trouwens niet of dit bij hardware of software moet, aangezien ik de oorzaak niet weet!)

Bewerkt: door RoL0
heb je net nieuwe hardware in je pc gestopt?

Nee, pc is van mei, en hij doet het sinds ik windows opnieuw heb geïnstalleerd.

Ik had het toch beter bij software kunnen zetten denk ik..

EDIT: Jeej! Nummertje 200 :D

Drivers van je videokaart up-to-date?

Yup

Blijkt 3 dagen geleden een nieuwe versie uitgekomen te zijn, ik ga die even proberen

Geplaatst:

Had hetzelfde probleem, alleen dan was de resolutie zo groot gezet dat de VRAM het niet meer houden. Een andere monitor er aangehangen en het veranderd, zo was het opgelost voor een maand, want toen crash'te de PC ;)

Had hetzelfde probleem, alleen dan was de resolutie zo groot gezet dat de VRAM het niet meer houden. Een andere monitor er aangehangen en het veranderd, zo was het opgelost voor een maand, want toen crash'te de PC ;)

Nou, volgens mij kan mn 4870X2 die 26" op 1920X1200 echt wel aan. Het probleem is er ook alleen als ik de monitor te laat aanzet+sinds windows er opnieuw opstaat.

EDIT: Geüpdate en volgens mij is het nu goed, ik denk dat ik een vinkje verkeerd had staan (heb standaardinstellingen teruggezet)

• 1 year later...

Een enorme bump, maar eigenlijk is dit het vervolg van hetzelfde probleem. Anderhalf jaar heeft mn computer perfect gewerkt, alleen komt er nu een soortgelijk probleem terug.

Het is net iets anders: Als ik mijn computer opstart, geeft mijn monitor aan dat er geen signaal is. Als de PC een tijdje aanblijft (zonder monitor) sluit de computer ineens af (BSOD achtig) Ik heb het 'tijdstip' van het starten van de monitor (ik dacht aan het probleem hierboven beschreven) al gevarieerd: voor aanzetten pc, direct na aanzetten, ongeveer tijdens POST, ongeveer tijdens expressgate (kan ik zien doordat het LCD schermpje van mn G15 oplicht), en meestal werkt het dan weer. Als windows start krijg ik wel een melding (die je ook na een BSOD krijgt) met de informatie dat de ATI display driver is gecrashed.

Het rare is, dat dit niet altijd gebeurt, soms moet ik het een paar keer proberen, andere keren werkt de monitor meteen. Net wilde de pc al helemaal niet opstarten. Na 5 keer heb ik mijn monitor op een andere DVI poort met een DVI-VGA adapter en VGA kabel aangesloten. Er verschenen rare strepen op het scherm, en de POST gaf een aantal foutmeldingen. (RAID scherm kwam langs, en hij gaf aan dat bijde HDD's niet goed opstartten). Ik dacht dat het wel eens zou kunnen komen door het steeds opnieuw opstarten: UITGEZET, (power)stekker losgehaald, aan/uitknop tijdje ingedrukt, opnieuw aangesloten en opnieuw geprobeerd. Resultaat: nog steeds strepen, maar hij haalde het tot aan het aanmeldscherm van windows! (toen zette ik hem maar uit)

DVI kabel rechtstreeks geprobeerd (zoals normaal) en de pc starte gewoon op!

Ik ben nu druk bezig met het updaten van de drivers (ze werkten wel altijd, een ik had een aardig recente versie) en ik hoop dat het zo beter werkt, maar misschien is het wel iets anders.

De PC doet namelijk zo raar sinds ik allemaal nieuwe (externe) hardware heb. Het gaat om 2 MIDI controllers en een FireWire geluidskaart:

-T.C. Electronic Desktop Konnekt 6 (FireWire aangesloten)

-Korg nanoPAD (USB aangesloten)

-Behringer BCF2000 (B-control fader) (USB aangesloten)

Reeds aangesloten externe hardware:

-YAMAHA PSR-3000

-Logitech G5 (muis)

-Logitech G15 (toetsenbord)

-2X KRK RP6G2 (op TC Konnekt aangesloten)

-Wireless Remote (RF) ontvanger (voor afstandsbediening)

Rapport van Robin's computer

Uitgevoerd op 12-12-2010, 14:26:55

[table=border] computer.gifComputer|Fabrikant:|System manufacturer

|Computermodel:|System Product Name

|Computernaam:|PC-ROBIN (in werkgroep BR24)

|Systeemtype:|x64 (64-bits) systeem

empty.gif

motherboard.gifMoederbord|Fabrikant:|ASUSTeK Computer INC.

|Model:|P6T DELUXE V2

|BIOS Fabrikant:|American Megatrends Inc.

|BIOS Model:|BIOS Date: 03/08/10 11:45:19 Ver: 08.00.15, versie 1003

|Aansluitingen:|PCIEX4_1 (Vrij), PCIEX16_1 (Gebruikt), PCI1 (Vrij), PCI2 (Gebruikt), PCIEX16_2 (Vrij), PCIEX16_3 (Vrij)

|Poorten:|PS/2 Keyboard (Toetsenbord), USB12 (USB), USB34 (USB), USB56 (USB), USB78 (USB), IE1394_1 (FireWire), ESATA (8251 Compatibel), LAN1 (Netwerk), LAN2 (Netwerk), AUDIO (Audio), Audio Line Out1 (Audio), Audio Line Out2 (Audio), Audio Line Out3 (Audio), Audio Line Out4 (Audio), Audio Line Out5 (Audio), Audio Line Out6 (Audio), SATA1 (8251 Compatibel), SATA2 (8251 Compatibel), SATA3 (8251 Compatibel), SATA4 (8251 Compatibel), SATA5 (8251 Compatibel), SATA6 (8251 Compatibel), SAS1 (8251 Compatibel), SAS2 (8251 Compatibel), PRI_EIDE (8251 Compatibel), FLOPPY (Geen), USB910 (USB), USB1112 (USB), USB1314 (USB), IE1394_2 (FireWire), CD (Audio), AAFP (Audio), CPU_FAN (Geen), PWR_FAN (Geen), CHA_FAN1 (Geen), CHA_FAN2 (Geen), CHA_FAN3 (Geen), SPDIF_OUT (Audio), FP_AUDIO (Audio)

empty.gif

processor.gifProcessor|Model:|Intel® Core i7 CPU 920 @ 2.67GHz (Octa Core)

|Kloksnelheid:|2668 MHz

|Socket & Cache(s):|LGA1366, 1024 KB L2 Cache, 8192 KB L3 Cache

empty.gif

memory.gifGeheugen|Grootte:|6134 MB RAM

|Type(s):|2048 MB RAM (DDR3-1066 PC3-8500 533 MHz, DIMM), 2048 MB RAM (DDR3-1066 PC3-8500 533 MHz, DIMM), 2048 MB RAM (DDR3-1066 PC3-8500 533 MHz, DIMM)

empty.gif

harddisk.gifHardeschijf|Bestandstype(s):|NTFS (C:), NTFS (D:), NTFS (E:), NTFS (F:)

|Grootte:|1397,27 GB (146,48 GB (C:) + 537,11 GB (D:) + 683,59 GB (E:) + 30,08 GB (F:) )

|Vrije ruimte:|388,98 GB (31,46 GB (C:) + 111,87 GB (D:) + 244,92 GB (E:) + 0,74 GB (F:) )

empty.gif

drives.gifStations|Type(s):|C: Lokale vaste schijf, D: Lokale vaste schijf, E: Lokale vaste schijf, F: Lokale vaste schijf, G: Onbekend, H: Onbekend, I: Verwisselbare schijf, J: Verwisselbare schijf, K: Verwisselbare schijf, L: Verwisselbare schijf

|Model(len):|C: Volume0 SCSI, D: Generic USB SD Reader USB Device USB, E: Generic USB CF Reader USB Device USB, F: Generic USB SM Reader USB Device USB, G: HL-DT-ST DVD-RAM GH22NS30, H: ELBY CLONEDRIVE SCSI CdRom Device, I: Onbekend, J: Onbekend, K: Onbekend, L: Onbekend

empty.gif

soundcard.gifGeluidskaart|Fabrikant:|ATI Technologies Inc.

|Model:|ATI High Definition Audio Device

empty.gif

videocard.gifVideokaart|Model:|ATI Radeon HD 4870 X2

|Beeldprocessor:|ATI display adapter CrossFire Secondary (0x9441)

|Geheugengrootte:|1024 MB VRAM

|Stuurprogramma:|aticfx64.dll,aticfx64.dll,aticfx64.dll,aticfx32,aticfx32,aticfx32,atiumd64.dll,atidxx64.dll,atidxx64.dll,atiumdag,atidxx32,atidxx32,atiumdva,atiumd6a.cap,atitmm64.dll, versie 8.14.01.6160

empty.gif

display.gifBeeldscherm|Fabrikant:|Samsung

|Model:|SyncMaster 2693HM/2693HX(Digital)

|Schermresolutie:|1920x1200 (Breedbeeld 16:10 WUXGA)

|Kleurdiepte:|32-bits

|Frequentie:|59 Hz

empty.gif

mouse.gifMuis|Fabrikant:|Microsoft

|Model:|HID-compliant muis

|Aantal knoppen:|2

|Aansluiting:|USB

empty.gif

keyboard.gifToetsenbord|Model:|HID-toetsenbordapparaat

|Type:|Uitgebreid (101 of 102 toetsen)

|Functietoetsen:|12

empty.gif

networkcard.gifNetwerkkaart|Model(len):|Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (Ethernet 802.3), VMware Virtual Ethernet Adapter for VMnet1 (), VMware Virtual Ethernet Adapter for VMnet8 ()

|Adressen:|IP: 192.168.1.70, MAC: 00:24:8C:94:70:4C, DHCP:

empty.gif

directx.gifDirectX|Versie:|10.1

empty.gif

operatingsystem.gifBesturingssysteem|Naam:|Microsoft® Windows Vista™ Ultimate

|Versie:|6.0.6002

|Service Pack:|Service Pack 2 [/table]

Waar het ook misschien aan zou kunnen liggen, is dat de geluidskaart te veel van de voeding vraagt. Deze heeft namelijk ook een aparte voeding, zou het daar aan kunnen liggen? (er zijn verder geen FireWire apparaten aangesloten).

Wat dus ook heel goed mogelijk is dat één van de nieuwe drivers (voor alle nieuwe hardware) een conflict veroorzaakt.

Ik post zosnel mogelijk als het weer goed werkt, maar ik zou natuurlijk graag de oorzaak willen weten. Als je zelf ook zoiets hebt, of een vermoeden hebt wat het kan zijn, graag antwoord ;)

Alvast bedankt,

RoL0

EDIT: Het schijnt een beruchte fout te zijn in de ATI drivers, die vooral de HD4870X2 treft. Toevallig heb ik tijdens het installeren van mn nieuwe hardware óók mn videokaartdrivers geupdate. Het gaat om een BSoD veroorzaakt door de file "atikmpag.sys".

Geplaatst:

Misschien is je videokaart wel aan het overlijden. Heb je een onboard VGA aansluiting? Probeer het daar eens mee. ;)

Nope, geen onboard videokaart.

Dat overlijden lijkt me eigenlijk ook een beetje raar, aangezien gamen nog helemaal goed gaat. Het gaat alleen om het opstarten!

BTW, bedankt voor je snelle reactie ;)

Geplaatst:

Met nieuwe videokaartdrivers lijkt hij het nu weer goed te doen, ben benieuwd of het helemaal is opgelost..

In ieder geval bedankt,

RoL0

Geplaatst:

Als je HDD's al fouten geven en de rest, zou ik haast aan je moederbord gaan denken.

Daarnaast, raad ik je nooit aan om een beeldscherm aan of af te koppelen als je pc aanstaat, zo kun je kortsluiting veroorzaken.

En zo kun je dus je videokaart en/of je scherm frituren, en ja, dat heb ik zelf helaas al een keer meegemaakt(videokaart).

Als je HDD's al fouten geven en de rest, zou ik haast aan je moederbord gaan denken.

Daarnaast, raad ik je nooit aan om een beeldscherm aan of af te koppelen als je pc aanstaat, zo kun je kortsluiting veroorzaken.

En zo kun je dus je videokaart en/of je scherm frituren, en ja, dat heb ik zelf helaas al een keer meegemaakt(videokaart).

Bedankt voor je reactie.

Ik trek ook nooit aan kabels als de pc aanstaan (post aangepast :engel: ), maar die HDD error kwam omdat ik te snel mn pc opnieuw opstart. Anyway, al een aantal dagen geen problemen meer :engel:

• 3 weken later...

Al bijna een maand geen problemen gehad, nu kom ik thuis van school en doet hij het weer! Beeldscherm geeft geen signaal. Ook met VGA kabel geen signaal! Computer start op, HDD ledje brand even, maar gaat al snel uit (ook helemaal stil) Lampjes op muis en toetsenbord gaan wel net als normaal aan en uit. (aan bij ExpressGate, uit in BIOS en aan wanneer Windows start) Vervolgens gebeurt er helemaal niets. Geen beeld, geen HDD activiteit. Het wordt steeds vreemder! Vanmorgen nog gewoon gebruikt zonder problemen. (Gisteren zelfs nog even games gespeeld!)

(edit vanaf de desbetreffende pc :)) Ik heb nu wat langer gewacht, en de PC kwam uiteindelijk tot (waarschijnlijk) het laden van Windows (aan de geluiden en toetsenbord/muisverlichting te zien). Daarna weer een BSOD (ik kreeg net in Windows een melding, zie quote onderaan), en vervolgens startte de pc weer normaal op. Volgens mij moet ik hem, als het weer foutgaat, gewoon even een BSOD laten maken door te wachten en is het dan opgelost.

Dat wetende lijkt het me een fout in de drivers, maar hoe zou dat ineens komen? (even voor de duidelijkheid, het is dus een geheel ander probleem dan in de eerste posts van 2009) Misschien 'stoort' de audio-interface? (want sinds ik die heb gaat het fout) Deze wordt niet heel veel gebruikt en heeft geen perfecte drivers.

Iemand een idee wat ik eraan kan doen?

RoL0

BSOD melding na opnieuw opstarten:

Probleemhandtekening:

Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen

Versie van besturingssysteem: 6.0.6002.2.2.0.256.1

Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:

BCCode: 116

BCP1: FFFFFA800ACDC010

BCP2: FFFFFA6003C10FB8

BCP3: 0000000000000000

BCP4: 0000000000000002

OS Version: 6_0_6002

Service Pack: 2_0

Product: 256_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:

C:\Windows\Minidump\Mini010411-02.dmp

C:\Users\Robin\AppData\Local\Temp\WER-87220-0.sysdata.xml

C:\Users\Robin\AppData\Local\Temp\WER5724.tmp.version.txt

Lees onze privacyverklaring:

http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=50163&clcid=0x0413

WER-87220-0.sysdata.xml

Windows NT Version 6.0 Build: 6002 Service Pack 2

Product (0x1): Windows Vista Ultimate

Edition: Ultimate

BuildString: 6002.18267.amd64fre.vistasp2_gdr.100608-0458

Flavor: Multiprocessor Free

Architecture: X64

LCID: 1043

Na klikken op 'Probleem oplossen'

Een probleem met uw ATI Graphics Driver oplossen

ATI Graphics Driver werkt niet meer naar behoren.

Een stuurprogramma-update zorgt er mogelijk voor dat het probleem niet opnieuw optreedt wanneer een dergelijke update beschikbaar is.

Er zijn verschillende manieren waarop u updates voor stuurprogramma''s kunt zoeken en installeren. Het is echter raadzaam om dit aan Windows over te laten. Volg in eerste instantie de hierna weergegeven stap, waarin de procedure wordt beschreven. Als er hierbij geen stuurprogramma-update wordt gevonden waarmee het probleem kan worden opgelost, kunt u proberen om de overige stappen uit te voeren in de volgorde waarin deze zijn beschreven.

Download en installeer een bijgewerkte versie van ATI Graphics Driver vanaf een van deze locaties:

Microsoft Update

http://ati.amd.com/support/driver.html

Neem contact op met de computerfabrikant als er geen bijgewerkt stuurprogramma voor ATI Graphics Driver beschikbaar is.

Neem contact op met ATI Graphics Driver voor ondersteuning voor de nieuwste versie van http://ati.amd.com/support/driver.html.

Wat is een stuurprogramma?

Een stuurprogramma is software waardoor uw computer met hardware of apparaten kan communiceren. Zonder stuurprogramma''s werkt de hardware niet die u op uw computer aansluit, bijvoorbeeld een videokaart of een webcam.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...