- Reacties 47
- Bezichtigingen 25.5k
- Created
- Laatste reactie
Top Posters In This Topic
-
Beagle 11 posts
-
_Night-Men_ 4 posts
-
joeri1994 3 posts
-
Love_Magic 3 posts
Featured Replies
Recent actief 0
- Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
Hoe installeer ik deze mod?
Ik zie vaak mensen vragen hoe je deze, of die mod installeert; Ik maak nu een grote guide voor elk type in het algemeen. Vragen over het installeren van een mod kan hier geplaatst worden.
Kijk in ELK geval in de readme van een mod, hier staat bijna altijd in hoe je de mod installeert!
1. Voordat je begint...
Voordat je begint met mods installeren, heb je het volgende nodig:
Winrar of 7-Zip: Met een van deze programma's kan je archieven zoals .rar of .zip uitpakken. Dit is noodzakelijk, want in deze pakketjes zitten alle bestanden die je nodig hebt om je spel te modificeren.
IMG Tool: Met dit programma kan je bepaalde GTA archieven aanpassen, zodat je je nieuwe bestanden erin kan zetten. Er zijn ook andere IMG Editors, maar deze is erg veel gebruikt.
Zorg ook dat je een backup maakt voor de bestanden die je gaat veranderen.
2. Determineren: wat voor mod heb ik?
Niet elke mod is hetzelfde; daarom gelden de regels voor de installatie bij elke mod anders.
Een main.scm mod heeft vaak een, twee of 3 van de volgende bestanden:
Als het pakket een van deze bestanden bevat, is het een main script modificatie. Deze vervangen het volledige script van San Andreas, je zal een new game moeten starten en de standaard missie's zitten er niet meer in.
Een Cleo3 script bevat meestal een van deze bestanden:
Soms zitten er ook nog andere bestanden bij, zoals .wav of .mp3. Kijk alle mappen door, soms zitten een aantal bestanden in andere mappen. Als het pakket een van deze bestanden bevat, is het een cleo3 script mod. De CLEO3 bibliotheek is een extensie van het script, waarbij je geen new game hoeft te starten. Dit is erg handig voor kleine toevoegingen aan het spel.
Een MPACK bevat meestal deze bestanden:
Voor meer informatie over MPACKS kan je hier kijken.
Een Data mod: Hier zijn niet zoveel mods van, maar hier vallen nieuwe bestanden zoals een nieuwe handling voor een auto, andere popcycle, of aanpassingen aan een auto d.m.v een bestandje.
Een Map mod: Hier onder vallen alle mods die een nieuwe map toevoegen/vervangen van het spel. Bijvoorbeeld: een stunt eiland in de zee, of nieuwe geplaatste objecten op het vliegveld. Een map mod bevat meestal een van deze bestanden:
Een Model of texture mod: Deze mods vervangen 1 of meerdere bestanden, of zo bijvoorbeeld een auto een ander model te geven, of een gebouw een andere textuur geven. Hier bestaan de meeste van.
3. De installatie
Zorg dat je altijd een backup maakt van je bestanden!
Een main.scm modificatie installeren.
1. Pak het volledige archief uit in een map waar je het gauw kan vinden, bijvoorbeeld in temp op je bureaublad.
2. Kopieer het bestand main.scm naar de map Rockstar Games\San Andreas\data\script en overschrijf het bestaande bestand.
Eventueel: Kopieer het bestand script.img naar de map Rockstar Games\San Andreas\data\script en overschrijf het bestaande bestand.
Eventueel: Kopieer het bestand american.gxt naar de map Rockstar Games\San Andreas\text en overschrijf het bestaande bestand.
Een cleo3 modificatie installeren.
1. Pak het volledige archief uit in een map waar je het gauw kan vinden, bijvoorbeeld in temp op je bureaublad.
2. Download en installeer de CLEO3 Bibliotheek. Maak een map "CLEO" aan in je San Andreas map.
3. Kopieer het bestand wat eindigt op .cs naar de map Rockstar Games\San Andreas\CLEO.
Eventueel: Maak een map aan "CLEO_TEXT" in de map "CLEO". Kopieer het bestand wat eindigt op .fxt naar de map Rockstar Games\San Andreas\CLEO\CLEO_TEXT. Download van links de GXTHook en kopieer het bestand "GXTHook.cleo" naar de map "CLEO".
Een MPACK modificatie installeren.
1. Pak het volledige archief uit in een map waar je het gauw kan vinden, bijvoorbeeld in temp op je bureaublad.
2. Kopieer de map "MPACK" naar Mijn documenten\GTA San Andreas User Files. Als de map al bestaat door een andere MPACK mod, kopieer je de inhoud van de map "MPACK" in de bestaande map.
Als je de volgende melding krijgt: "Bestand of map bestaat al" of iets dergelijks, moet je het volgende doen:
Je kijkt in de MPACK map in GTA San Andreas User Files. Mijn voorbeeld is dat er 2 MPACK's in staan, genaamd:
En je nieuwe MPACK die je wilt installeren, heet "MPACK1". Je moet dan het volgende doen:
Je vernoemt de "MPACK1" naar bijvoorbeeld "MPACK3". De nummers zijn zogenaamde 'slots', je hebt 8 slots waar je MPACKs in kan doen.
Nu open je de map (die je net vernoemd hebt), en open je met kladblok het bestand mpack.dat. Het eerste getal is weer het 'slot'. Deze moet je ook vernoemen, in mijn geval naar "3" (zonder haakjes). Nu sla 'm op, en je bent klaar. Voor meer informatie, hier
Een data modificatie installeren.
1. Pak het volledige archief uit in een map waar je het gauw kan vinden, bijvoorbeeld in temp op je bureaublad. Bekijk welke bestanden er gemod worden. Meestal staan ze in de map San Andreas\data.
2. Kopieer de gemodde bestanden naar de juiste map (meestal San Andreas\data).
Een map modificatie installeren.
1. Pak het volledige archief uit in een map waar je het gauw kan vinden, bijvoorbeeld in temp op je bureaublad.
2. Zet het bestand gta.dat in de map Rockstar Games\San Andreas\data.
3. Kijk in de readme waar de overige bestanden moeten. Zorg dat je ze precies op dat pad, in de goede map zet of je San Andreas crasht!
Een model of texture modificatie installeren.
1. Pak het volledige archief uit in een map waar je het gauw kan vinden, bijvoorbeeld in temp op je bureaublad. Verandert deze mod kleding, of iets anders?
2. Start IMG Tool op. Ga naar file -> Open. Als je kleding verandert, open je het bestand in Rockstar Games\San Andreas\models\player.img. Anders open je Rockstar Games\San Andreas\models\gta3.img.
4. Ga naar edit -> find en typ de naam van een bestand die vervangen moet worden. Bijvoorbeeld: comet.dff, of comet.txd.
5. Als je de juiste hebt te pakken, ga je naar edit -> replace en zoek je de gemodde versie op.
6. Doe dit ook voor het eventueel andere bestand(en).
Rebuild archive is niet nodig, aangezien je alleen de functie replace hebt gebruikt, en het dan niet hoeft.
Als je niet snapt hoe je een bepaalde mod installeert, vraag het hier. Zorg wel dat je duidelijke informatie meegeeft, zodat ik je het best kan helpen. We zouden het graag zo zien:
En niet zo:
Op het bovenstaande bericht ga ik dan ook niet op in. Als je commentaar of opmerkingen heb, hoor ik het graag
Bewerkt: door Beagle