Jump to content

Lek tussen band en velg van scooter ( beschadigde velg?)


Snowdog

Recommended Posts

Hallo,

Ik ging vorige week donderdag eens voor het eerst proberen op een scootertje te rijden, ik pakte die van mijn ma, ik had mijn snelheid op een bocht toch ietsje te laag ingeschat en ik vloog de bocht uit ( achterrem deed het niet en ik remde in de bocht met mijn voorrem waardoor me voorwiel blokkeerde& het was nat dus ik gleed erg makkelijk naar de zijkant), ik schampte een klein houten of plastic paaltje ( weet het niet meer, een laag zwak paaltje iig) en eindigde op mijn zijkant in een grasveld.

Op het eerste gezicht was er niks stuk behalve dat het stuur wel erg krom stond, dit heb ik gedeeltelijk teruggeduwd en de dag erna met vrienden weer helemaal recht gezet.

Ga ik zaterdag weer een stukje rijden, voelt het rijden wel erg hobbelig/onregelmatig en het stuur zwaar, blijkt dat me voorband plat is...

Nou blijkt, dat er lucht tussen de velg en band ontsnapt van de voorband op 1 bepaald punt, is dit omdat de band misschien niet goed meer ligt of is de velg daar beschadigd, er zit wel een klein ( heel klein) deukje op de rand maar die zou niks out moeten maken, maar is het mogelijk dat er wat dieper binnen in de velg iets beschadigd is geraakt?

Zowel, hoeveel denken jullie dat een nieuwe of ''nieuwe'' gebruikte velg kost voor het voorwiel ?

Het gaat om een hyosung rush 50cc scooter, op de velg staat j10 x 2.15 dot en op de band staat 10x3.5...

Heeft iemand enig idee wat dit grapje me gaat kosten, hoeveel kost een nieuwe ( gebruikte?) velg en de arbeid om een wiel te verwisselen ( wil het ook zelf proberen, maar ik heb sowiezo ook nog een nieuwe band nodig en dat kan ik zelf niet, dus sowiezo kosten voor het opzetten van een band erbij)... En kan het niet toevallig aan de band zelf of op de manier waarop de band er op zit liggen ?

Bewerkt: door Snowdog
Link to comment
Delen op andere websites

mijn pa had ook zon soort probleem nieuwe band (45,-) opgezet,

Het van het zwaar sturen weet ik geen oplssing van,

Yamaha FS1 FTW!

Het zwaar sturen is door de platte band :puh:...

Weet je zeker dat een nieuwe band het probleem oplost, ik wil niet straks 45 € uitgeven aan een scooter die 3 jaar geleden voor 200€ was gekocht en dat het probleem blijft ?

Want het lekt echt op 1 bepaald punt tussen de velg en band weg...

Weet je moeder dit al?

Ja, ze wilde er op naar haar werk dus ik moest het wel vertellen :puh:. Daarom wil ik het ook zo snel mogelijk fixen, ik kan zelf ook altijd de auto pakken dus voor mij heeft het geen haast :puh:.

Bewerkt: door Snowdog
Link to comment
Delen op andere websites

Rijden met een platte band stuurt sowieso al zwaarder, maar is je voorvork nog recht?

Op het scharnierpunt zeg maar, zitten 2 lagers, als de voorvork dus wat krom is, of er staat spanning op, kan dat ook wel het zware sturen veroorzaken.

Een voorwiel wisselen is niet veel werk, kwestie van 2 boutjes losdraaien. (Ik weet niet hoe het daar zit met de remschijf en remklauw?)

Als je spatbord in de weg zit, die ook even weghalen.

Als je 'dieper' in de velg wilt kijken, zal je band eraf moeten, dus het hele voorwiel.

Bandjes zijn rond de 50 euro dacht ik, binnenband weet ik niet zo gauw (als die erin zit tenminste).

Voor een evt. leuk 2e hands velgje zou ik marktplaats even afspeuren, ben je voor een paar tientjes ook wel klaar denk ik.

Link to comment
Delen op andere websites

Een voorwiel wisselen is niet veel werk, kwestie van 2 boutjes losdraaien. (Ik weet niet hoe het daar zit met de remschijf en remklauw?)

Als je spatbord in de weg zit, die ook even weghalen.

Als je 'dieper' in de velg wilt kijken, zal je band eraf moeten, dus het hele voorwiel.

Bandjes zijn rond de 50 euro dacht ik, binnenband weet ik niet zo gauw (als die erin zit tenminste).

Voor een evt. leuk 2e hands velgje zou ik marktplaats even afspeuren, ben je voor een paar tientjes ook wel klaar denk ik.

Ja dat begrijp ik, alleen ik heb geen idee waar ik zo'n velg kan vinden mocht ie beschadigd zijn, het enige wat ik weet is dat er j10 x 2.15 DOT op mijn velg staat en mijn band zegt 10 x 3.5... Jammer dat er geen scootersloperijen zijn net zoals voor auto's, dan is het ten minste simpel om vervangende onderdelen te krijgen...

Het wiel er af krijgen is idd niet al te veel werk, 2 boutjes voor het wiel en 2 voor de remklauw er af halen ( heb zelf een tijdje terug nieuwe blokjes er op gezet).

Het is tubeless dus geen binnenband :). Ik heb op marktplaats gereageerd op een advertentie van iemand die vele velgen over heeft maar ik kan niet echt zo snel op afmetingen zoeken daarzo.

Link to comment
Delen op andere websites

Voor zover ik (nog) weet, zijn het allemaal standaart maten.

Als jij bij je lokale scooterboer om een voorband voor dat type scooter vraagt, weet ik bijna zeker dat je netjes de juiste band meekrijgt.

Meet anders even de maat van je velg op (in inches, ik weet niet meer hoe groot die dingen waren), dan heeft hij daar ook wel een passend bandje voor.

En de velgmaat kun je dan weer gelijk gebruiken om een 2ehands velgje te scoren.

Neem anders, indien mogenlijk, je oude velg mee, om te kijken en te vergelijken.

En anders, als laatste redmiddel, ram het oude wiel er in z'n geheel uit, en ga ermee naar je scooterboer, en vraag om precies zo'n band. :7 Of, koop op MP ofzo, een velg inclusief band.

Link to comment
Delen op andere websites

owla owla, je gaat toch geen zotte kosten doen zeker :7

de lucht uit de band laten, tussen de band en velg wat tech7 en band oppompen met weinig druk. (enkel indien de velg beschadigd is) ik heb dit namelijk voor gehad ook :puh:

en als de velg niet bechadigd is gewoon terug wat vet tussen de band en velg smeren en dan de band oppompen. en dat kost je niks :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Aangezien je zegt dat het 10x3.5, denk ik dat de velg grootte 10inch is, en de breedte 3,5 inch, wat opzicht een vrij logische verklaring kan zijn, alleen weet ik niet of de loopvlak 3.5 inch is, of de afstand tussen de randen.

Daarnaast denk ik dat je band is gaan scheuren, en daardoor niet meer 100% erop ligt, en zo zijn lucht weglaat.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...