Jump to content

SSD's wat vinden wij ervan?


QinX

Wat denk jij van SSDs?  

16 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat denk jij van SSDs?

    • Te snel voor mij
      0
    • Nog altijd niet snel genoeg
      0
    • Te duur
      10
    • Te weinig opslag
      2
    • Geen van bovenstaande omdat, geef onder je reactie
      0
    • Perfect omdat *voer app in* nog eerder te laten starten
      4


Recommended Posts

Windows start op mijn PC echt veel sneller op. Maar als Windows eenmaal geladen is gelijk 3 vensters die opkomen. Dat is wel sneller. Slaapstand gebruik ik nooit, dus daar kan ik niet over oordelen. En dat spel heb ik ook niet, maar start echt super snel op. ^_^

Ja ik vindt zelf ook dat Windows 7 niet snel is. Hoewel ik denk dat XP en Vista veel sneller zal zijn.

Heb jij dan nog een request voor een spel?

7 is even snel als xp en veel sneller dan vista hoor, benchmarks...

Oh ja een een benchmark heeft alles te maken met een PC die aan het booten is. Feit is Windows 7 is groter als Vista en Vista is weer groter als XP als OS zijnde. Dat de gameprestaties verschillen heeft niets te maken met hoe snel een OS boot.

Link to comment
Delen op andere websites

7 is even snel als xp en veel sneller dan vista hoor, benchmarks...

XP is sneller dan 7 hoor, benchmarks..

Overigens; kan iemand me ff uitleg geven over harde schijven? Ik snap er niet zoveel van, behalve dat die SSD supersnel, superduur, en superweinig ruimte heeft.

Link to comment
Delen op andere websites

7 is even snel als xp en veel sneller dan vista hoor, benchmarks...

XP is sneller dan 7 hoor, benchmarks..

Overigens; kan iemand me ff uitleg geven over harde schijven? Ik snap er niet zoveel van, behalve dat die SSD supersnel, superduur, en superweinig ruimte heeft.

Wat wil je weten over HDDs?

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, ik hoor hier vaak dingen over IDE en SATA enzo, ik snap het verschil eigenlijk niet goed. xD

IDE of ook wel PATA genoemd is het systeem met van die dikke platte kabels en die heeft de laagste snelheid, volgens mij maximaal rond de 100mb of iets dergelijks. Dan heb je SATA, waarbij de doorvoersnelheden rond maximaal 300MB liggen en die schijven zijn meestal een stuk sneller.

Bij hardeschijven (SSD's kan je geen hardeschijven meer noemen in principe) wordt er gebruik gemaakt van platters (schijven, zeg maar) die beschreven worden. Bij SSD's worden er geheugenchips gebruikt, net als bij bijvoorbeeld RAM geheugen (het zijn natuurlijk andere soorten chips en zo, maar het principe is hetzelfde).

Link to comment
Delen op andere websites

dat zou kunnen ja, maar dan nog is het voor mij te duur.

Verder is het ook niet eens zo nodig, met SATAII kan je HDD nog snel genoeg schrijven en lezen, dus wat dat betreft onnodig.

Als jij iets onnodig vind oké, een ander ziet het weer anders. Ga dan niet proberen anderen te overtuigen

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, ik hoor hier vaak dingen over IDE en SATA enzo, ik snap het verschil eigenlijk niet goed. xD

IDE of ook wel PATA genoemd is het systeem met van die dikke platte kabels en die heeft de laagste snelheid, volgens mij maximaal rond de 100mb of iets dergelijks. Dan heb je SATA, waarbij de doorvoersnelheden rond maximaal 300MB liggen en die schijven zijn meestal een stuk sneller.

Bij hardeschijven (SSD's kan je geen hardeschijven meer noemen in principe) wordt er gebruik gemaakt van platters (schijven, zeg maar) die beschreven worden. Bij SSD's worden er geheugenchips gebruikt, net als bij bijvoorbeeld RAM geheugen (het zijn natuurlijk andere soorten chips en zo, maar het principe is hetzelfde).

In principe een goede uitleg maar eigenlijk vergeet het belangrijkste naar mijn mening + je info is niet helemaal correct. En dat is dat IDE ook wel PATA genoemd Parallel is geschakeld. Je kunt dus 2 apparaten aansluiten op 1 PATA aansluiting op je moederbord. Het nadeel is dat in het geval van hardeschijven is dat als je van de ene naar de andere schijf gaat kopieren je heb je een zware bottleneck PATA heeft maximaal 133 MB/s transfersnelheid up EN down. Dus als je gaat lezen en schrijven tegelijk gaat dit maar met 133MB/s maximaal. Een groot nadeel dus als je meerdere schijven in 1 systeem wilt hebben.

SATA is de Serieele versie hiervan hij zijn er nu 3:

SATA 1(Max 150MBps per connector)

SATA 2(Max 300MBps per connector)

SATA 3(Max 600MBps per connector)

SATA 2 is nu op elk bord standaard te vinden en is lange tijd ruim voldoende geweest omdat gewone HDDs (Hard Disk Drives) niet aan deze snelheden kwamen, dit komt omdat de hierboven genoemde platters niet genoeg datadichtheid hebben en omdat de koppen fysiek niet sneller kunnen draaien. Maar met de komst van SSDs(Solid State Drives) Heb je geen last van een te kleine datadichtheid of te langzame koppen. Alle data kan direct worden gelezen en geschreven omdat hij naar flashgeheugen wordt geschreven.

Om even duidelijk te maken wat een SSD precies inhoud.

Flashgeheugen op zichtzelf is erg traag. Kijk maar eens naar je USB stick die haalt ook lage snelheden. Maar het idee achter SSDs was. Wat als we nu meerdere trage Flashchips nemen en deze laten aansturen door een controller(een beheer unit) zodat deze al het geheugen tegelijk kan aanspreken hierdoor kun je in theorie een oneindige grote schijf maken met een absurd hoge snelheid. En dat zijn ze nu eigenlijk aan het ontwikkelen. Zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk chips aan sturen.

Nog vragen?

Link to comment
Delen op andere websites

@Qinx: geweldige aanvulling, dat had ik zelf niet kunnen doen aangezien ik zelf niet over genoeg kennis beschik om het zo uit te kunnen leggen... Maar je blijft constant leren bij computers en nu weet ik in ieder geval weer een stuk meer over HDD's en SSD's. :)

Link to comment
Delen op andere websites

@Qinx: geweldige aanvulling, dat had ik zelf niet kunnen doen aangezien ik zelf niet over genoeg kennis beschik om het zo uit te kunnen leggen... Maar je blijft constant leren bij computers en nu weet ik in ieder geval weer een stuk meer over HDD's en SSD's. :)

Graag gedaan. Ben blij dat mensen van mij kunnen leren op het gebied van hardware.

edit:

Ik haal bij de WPI test van Windows trouwens een 7,9 met mijn SSDs :D

Bewerkt: door QinX
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...