Jump to content

Chmod voor nieuwe bestanden

Recommended Posts

Geplaatst:

Goeiemorgen!

Ik heb een probleempje met een site: Als ik onder 'apache' (in mijn geval met php-bestanden) een bestand aanmaak (geüploade foto), dan wordt deze gechmod met 660, en dat is niet echt handig aangezien deze door een fotogallerij geval niet gelezen kan worden. Standaard worden bestanden met 644 gechmod, maar nu dus niet! Weet iemand wat ik daaraan kan doen?

Ohja, host=starthosting

bvd,

RoL0

Geplaatst:

Is het niet makkelijker om met een FTP programma (filezilla etc) de foto up te loaden?

Dan kun je gelijk het bestand chmodden.

Geplaatst:

Je upload de foto via je website of ftp?

Als het via je website is, en het is een PHP script, edit de upload pagina en laat hem automatisch het bestand chmodden.

Hier een linkje: http://us2.php.net/manual/en/function.chmod.php

Als je upload via ftp zou het al meteen 644 moeten zijn, als dit niet zo is kijk dan of je dat kan instellen in je ftp programma (auto-chmod).

Mvg,

Tim.

Geplaatst: (bewerkt)

ftp is geen optie, het gaat erom dat bestanden/mappen aangemaakt met php chmod 644 (bestanden) en 755 (mappen) moeten zijn, en niet 660, dan kan 'public' namelijk niet lezen, en de flash gallery lees hem dan ook niet.

Waarom geen ftp? Nou, het is een site van iemand anders, ik heb de site online gezet enzo, zodat zij makkelijk foto's kunnen uploaden en tekst kunnen aanpassen. Hiervoor gebruik ik joomla 1.5.14 (waag het om te zeggen dat joomla prut is... het is wel degelijk veilig als je het maar goed gebruikt...) samen met Expose 4.6.3 alpha3c. Daarbij zit een flash-uploader voor de foto's.

Als ik met php een bestand aanmaak met fwrite() enzo, dan chmod ie hem ook op 660.. dus er klopt gewoon iets niet.. Maar het rare is dat als ik een component upload (en 'installeer') dan is deze wel goed gechmod en bruikbaar, en ik gebruik de ftp-laag niet!

EDIT: Het werkt nu, ik heb alle php scripts onderzocht en nadat een map wordt aangemaakt of een bestand wordt aangemaakt chmod($bestand, 0644); gebruikt. Ze worden dus naar 644 gechmod, en dat werkt wel. Iedereen in ieder geval bedankt voor jullie hulp

RoL0

Bewerkt: door RoL0

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...