Jump to content

Bits 'n Bytes


marcootje

Recommended Posts

Bits 'n Bytes

Bestandgrootten en down-/uploadsnelheden

Omdat ik wat onduidelijkheid zag over het verschil in bestandsgrootten en -overdracht, dacht ik, ik post er maar even een onderwerp over.

Bestandgrootten

De meeste mensen kennen het nog van vroeger uit; 1 kB = 1024 Bytes. Vele gebruiken deze regel ook nog, vooral omdat de meeste software daar nog gewoonweg mee werkt. Toch is het sinds 1998 al officieel veranderd: 1 kB = 1000 Bytes, want de 'k' van kilo betekent gewoon 1000, niet 1024.

Wat nu als je toch de 1024-verhoudingen wilt gebruiken?

Naam

Voor de 1024-verhoudingen zijn nieuwe voorvoegsels bedacht, zoals 'kibi' in plaats van 'kilo'. De regel gaat dan zo: je neemt de 1000-voorvoegsel (bijv. mega), en neemt daarvan de eerste 2 letters ('me'). Hier plak je 'bi' achter: mebi. Zo krijg je dus kilo-kibi, mega-mebi, giga-gibi, etc.

Afkorting

De afkortingen kun je als volgt afleiden (really simple): je neemt een afkorting voor de 1000-verhouding (bijv. MB), en zet daar tussen een i, waardoor je MiB krijgt voor de 1024-verhouding.

Down-/Uploadsnelheden

Stel je hebt een mp3-bestand van 4 MB. Je gaat het bestand uploaden, waarbij opeens staat dat het bestand 32 Mb groot is! Hoe kan dat? Kijk simpelweg naar het verschil tussen MB en Mb ;) .

Bits en Bytes

Een bestand bestaat uit allemaal 1'tjes en 0'tjes, zoals je misschien wel weet. Als je 1 zo'n getal hebt, is dat 1 bit. (Voorbeeld: 1010 is 4 bits).

Anderzijds bestaat een bestand uit allemaal letters. 1 zo'n letter (een a bijvoorbeeld) is 1 byte. Hoe staan bits en bytes dan in verbinding?

Op de meeste moderne computers, bestaat 1 byte uit 8 bits, bijvoorbeeld 01100001. Dit is dan 1 letter (de letter 'a'). Elke letter heeft zijn eigen binaire code (binair = tweetallig = 1'tjes en 0'tjes). Zo is 01100010 een 'b'.

Het verschil

Een text-bestand (.txt of iets dergelijks) bestaat uit allerlei letters. Je besturingssysteem geeft het aantal bytes aan dat in het bestand zit, oftewel het aantal letters in het bestand. Dit is een vrij logische keuze toch?

Maar wat zeggen de internet-providers? 'Wat wij versturen doen we niet in pakketjes van 8, we doen het gewoon naar wat wij verzenden.'. Zij geven dus wat ze daadwerkelijk verzenden aan 0'tjes en 1'tjes. Ook vrij logisch toch?

Je moet hier dus erg mee uitkijken. Als je een bestand van 100 MB wilt downloaden met een 10 Mbps verbinding, duurt dat dus niet 10 seconden, maar 100/ (10/8) = 80 seconden! Ook als je een reclame ziet op televisie, denk niet zomaar 'maar dat is veel!', in werkelijkheid is het meestal 8x minder ;) .

En dat maakt samen

Tot slot nog even 1000 kB omrekenen: 1000 kB = 1024 KiB = 8192 Kib = 8000 kb.

;)

Trouwens...

[1 oktober 2009]

In windows worden nog steeds de 1024-verhoudingen gebruikt. Dat op zich is niet zo erg, maar ze doen het verkeerd: ze gebruiken de afkortingen van de 1000-verhoudingen (kB, MB, GB). Hiermee moet je dus oppassen als je iets precies wilt uitrekenen! (Door Donald F. Duck)

[17 oktober 2009]

Als een bestand 20.000 tekens heeft, betekent dat niet dat hij ook 20.000 bytes groot is. Er zitten bijvoorbeeld ook nog newlines (enters) in het bestand. Elke newline neemt in windows 2 bytes in beslag. Een bestand met 20.000 bytes op 100 regels neemt dus 20.000 bytes + 100 regels * 2 bytes/regel = 20.200 bytes in beslag. Deze newlines behoren tot een groep onzichtbare karakters. In sommige text-editors zit een optie 'alle karakters weergeven', daarmee kun je deze onzichtbare karakters ook weer laten geven.

Meer info:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Byte

http://nl.wikipedia.org/wiki/Veelvouden_van_bytes

Bewerkt: door marcootje
Link to comment
Delen op andere websites

Zeer goeie beschrijving :tu: :tu:

Nadat je dit hebt gelezen, zal je ook niet meer voor de gek gehouden worden door providers die je 2Mb/s aanbieden voor een laag bedrag. Veel mensen denken dat de data dan met 2 MegaBYTES per seconde doorgevoerd wordt, terwij dit eigenlijk maar met 256 KiloBYTES (2048 delen door 8 ) wordt gedaan, omdat ze bits bedoelen i.p.v. bytes.

Bewerkt: door RHochstenbach
Link to comment
Delen op andere websites

Goede omschrijving, alleen zou ik er nog bij zetten dat Windows nog steeds met 1024-veelvouden werkt en die gewoon aangeeft als kB, MB, GB. Als ik bijv. het bestand componentpeds.img van GTA IV open met Eigenschappen krijg ik bij grootte:

610 MB (640.057.344 bytes)

640.057.344 / 1024 / 1024 = 610,40625.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...