Jump to content

Nieuwe geluidskaart?

Recommended Posts

Geplaatst:

Ik zit te twijfelen om mijn onboard geluidskaart te vervangen door een losse geluidskaart, maar maakt dit echt uit qua kwaliteit enzo? Of kan het bijvoorbeeld alleen harder? Ik heb nu een Asus M3N-HT Deluxe HDMI moederbord met een ingebouwde ADI AD1988B (klik) geluidskaart. Of is deze al goed genoeg van zichzelf? Ik ben er opzich tevreden over, ik vroeg me alleen af of de kwaliteit NOG beter kan, vooral bij 'normale' volumes, en dus niet die max volumes. Ik heb immers buren en ouders, dus zo vaak zet ik hem niet op z'n max ;)

Mocht ik deze dan vervangen, dan het liefst door een Creative geluidskaart (goede dingen over gehoord), maar welke? Er is zo'n enorm aanbod (klik) dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Alleen decibel en signal-to-noise ratio weet ik een beetje van, maar moet ik op nog meer dingen letten?

De geluidset die er op word aangesloten is een Logitech Z-2300.

Alvast bedankt :cya:

Geplaatst:
Ik zit te twijfelen om mijn onboard geluidskaart te vervangen door een losse geluidskaart, maar maakt dit echt uit qua kwaliteit enzo? Of kan het bijvoorbeeld alleen harder? Ik heb nu een Asus M3N-HT Deluxe HDMI moederbord met een ingebouwde ADI AD1988B (klik) geluidskaart. Of is deze al goed genoeg van zichzelf? Ik ben er opzich tevreden over, ik vroeg me alleen af of de kwaliteit NOG beter kan, vooral bij 'normale' volumes, en dus niet die max volumes. Ik heb immers buren en ouders, dus zo vaak zet ik hem niet op z'n max ;)

Mocht ik deze dan vervangen, dan het liefst door een Creative geluidskaart (goede dingen over gehoord), maar welke? Er is zo'n enorm aanbod (klik) dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Alleen decibel en signal-to-noise ratio weet ik een beetje van, maar moet ik op nog meer dingen letten?

De geluidset die er op word aangesloten is een Logitech Z-2300.

Alvast bedankt :cya:

In principe is voor de meeste mensen een onboard kaartje goed genoeg, uiteraard kan geluid altijd beter, maar ik verwacht niet dat jij een heel groot verschil gaat merken qua kwaliteit.

Geplaatst:

Kan altijd beter en scherper natuurlijk, leuk instapkaartje is bijvoorbeeld de creative x-fi music, alhoewel die volgens mij amper of niet nog te koop is. iig voor een x-fi gaan, en NIET voor de xtreme audio gaan, die gebruikt de echte X-Fi chip niet, gewoon een nep kaartje dus eigenlijk. X-Fi gamer kan een optie zijn, maar de x-fi music gebruikt hogere kwaliteit onderdelen en heeft wat meer opties dan de X-Fi gamer.

Voor de rest is het maar net wat je ervoor uit wilt geven. Onboard geluid is tegenwoordig ook voldoende voor de normale gebruiker, het is aan jou of je meer wilt.

Geplaatst:

Das ook lomp dan, voor de kaarten van xtreme audio zetten ze wel vrolijk X-Fi neer! Marketingstrucje? Ik begreep trouwens idd ook dat ze bij die gamers-edities dingen uitschakelen enzo, dus daar wou ik sowieso niet voor gaan. Ik heb zitten rondkijken, en kwam de X-Fi Titanium tegen. Voordeel hiervan is datie THX gecertificeert is, net zoals m'n geluidsetje :Y

Alleen daar zijn ook weer 10 versies van!? Een paar heb ik al afgestreept (die zijn 130+ ofzo, dat vind ik te ver gaan), en dan hou ik de Titanium Bulk en de Titanium PCI Express over (zie www.zercom.nl). Maar bulk houd toch alleen maar in dat je niet de officieele boekjes + doos erbij krijgt? Scheelt me toch alweer snel 20e ^_^

Is het trouwens ook een beetje makkelijk te installeren? Gewoon in het moederbord schuiven en een driver eroverheen slingeren?

@ Limbolander: Ik zie dat jij je onboard geluidskaart ook hebt vervangen door een Creative versie. Hoor je een groot verschil in de kwaliteit en bevalt die? Ik heb hem nog gezocht, maar niet gevonden, mag ik vragen hoe duur die was?

Geplaatst:

je moet je onboard soundcard uitzetten in de BIOS maar dat is best makkelijk, dit om problemen te voorkomen.

Voor de rest idd erinsteken en drivers installeren ( cd's die je bij hardware krijgt zijn toch altijd zo outdated als de pest ) dus dat heb je niet nodig inderdaad, gewoon voor de BULK gaan.

Ik ben origineel voor de creative audigy SE gegaan, 20 euro kaartje, toen bleek dus dat die SE ongeveer hetzelfde is als de x-fi xtreme audio, doet beide heel veel softwarematig, heb dus gecrackte drivers gevonden op het internet en heb nu dus in feite een xtreme audio ^^. Het klinkt zeker al een stuk beter dan de standaard onboard geluid ( realtek HD ), natuurlijk is dat alleen merkbaar bij een goede headset/boxen, maar als die van jou THX gecertificeerd zijn, kun je er vanuit gaan dat ze goed zat zijn.

Geplaatst:

Ik had die Audigy SE toevallig bij mijn allereerste computer ^_^ Ik wist niet dat dat zo makkelijk was te upgraden d.m.v. wat software?

Ik heb nog even zitten twijfelen of ik uiteindelijk wel een nieuwe geluidskaart zou halen, maar meestal als ik iets in m'n kop heb is dat er pas uit als ik het heb :7 Bedankt voor de hulp iig en als ik er niet uitkom met de installatie geef ik dit topic wel een bumpje :cya:

Geplaatst:

Ja in dit geval wel, aangezien die chips gewoon niet zo sterk zijn en dus heel veel softwarematig doen, oftewel de processor doet gewoon veel rekenwerk om jou beter geluid te bezorgen. Maar het werkt iig wel.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...