Jump to content

Vrouwen aan de top

Mania-92

Recommended Posts

Degene die hier discrimineren, zijn degene die mensen aannemen. Die nemen vrouwen niet aan, vanwege andere omstandigheden dan alleen de capaciteiten. Ik studeer nu, en ben gewoon bang voor de toekomst. Dat ik als vrouw niet aan een baan kan komen, terwijl ik even goed of zelfs beter ben dan de mannelijke kandidaat. Ik vind dus zeker wel dat er iets moet gebeuren, alleen een quotum pakt vaak de verkeerde bedrijven aan.

Geloof je dat nou echt? Ik geloof er geen worst van.

Hoe verklaar je dan dat van de topfuncties maar 6% vrouw is? Zijn vrouwen zoveel dommer dan mannen? Zijn er zoveel meer mannen die naar de universiteit gaan dan vrouwen? Nee. In ieder geval niet 6% vs 94%. Wie wordt er dan gediscrimineerd? ;)

Ik snap niet waar je je druk over maakt. Vrouwen krijgen al steeds meer hogere functies dan vroeger. Honderd jaar geleden waren er nog helemaal geen vrouwen met hoge functies in welk bedrijf dan ook. Dat is nu al een stuk veranderd en dat gaat waarschijnlijk nog meer veranderen. Dus het wordt voor vrouwen al steeds makkelijker om een bepaalde functie te krijgen. Natuurlijk slaat het nergens op dat als een vrouw beter is dan een man, de man dan de functie krijgt, maar er zullen toch wel weer redenen voor zijn. Als een vrouw zwanger wordt bijvoorbeeld, dan zie je die een paar maanden niet meer terug. Veel vrouwen die willen nadat ze kinderen hebben ook minder gaan werken. Dat kunnen dan weer redenen zijn om dan toch een man te kiezen voor een functie.

Het is veel erger dat vrouwen minder betaalt krijgen voor dezelfde functie als mannen. Misschien moet daar eerst aandacht aan besteed worden.

Delen op andere websites

• Reacties 39
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Mania-92

9

• Dutchy3010

7

• Jacky-2007

4

• Amfetamientje

3

Degene die hier discrimineren, zijn degene die mensen aannemen. Die nemen vrouwen niet aan, vanwege andere omstandigheden dan alleen de capaciteiten. Ik studeer nu, en ben gewoon bang voor de toekomst. Dat ik als vrouw niet aan een baan kan komen, terwijl ik even goed of zelfs beter ben dan de mannelijke kandidaat. Ik vind dus zeker wel dat er iets moet gebeuren, alleen een quotum pakt vaak de verkeerde bedrijven aan.

Geloof je dat nou echt? Ik geloof er geen worst van.

Hoe verklaar je dan dat van de topfuncties maar 6% vrouw is? Zijn vrouwen zoveel dommer dan mannen? Zijn er zoveel meer mannen die naar de universiteit gaan dan vrouwen? Nee. In ieder geval niet 6% vs 94%. Wie wordt er dan gediscrimineerd? ;)

• Het aantal vrouwen dat werkt is al kleiner
  • Veel vrouwen werken part-time
  • Veel vrouwen hebben de ambitie niet om een topfunctie te bereiken
  • Veel vrouwen zitten liever thuis bij de kinderen dan dat ze hard werken voor een topfunctie

Delen op andere websites

[*]Veel vrouwen hebben de ambitie niet om een topfunctie te bereiken

[*]Veel vrouwen zitten liever thuis bij de kinderen dan dat ze hard werken voor een topfunctie

Nu klopt dit beeld nog wel een beetje maar de aankomende generatie zal hier grote verandering in brengen.

Daarom vind ik ook dat ze het lekker moeten laten lopen zoals het al gaat.

Delen op andere websites

Wij worden afgerekend op het vrouw zijn, wij worden afgerekend omdat we -misschien- en -in de toekomst- een kind zouden -kunnen- krijgen, en meer van dat soort dingen. Dus ik zou vanwege mijn geslacht misschien achtergesteld worden op een man die minder capaciteiten heeft. Is dat eerlijk? Ook niet. Dát is discriminatie. Op deze manier probeert de overheid dit nadeel weg te werken.

Het is discriminatie, íedereen moet kunnen solliciteren bij het bedrijf dat hij/zij leuk vind. Of hij nou man of vrouw, blank of zwart is. Nu gaat de politiek (en o.a. KPN) zeggen: Oke, wij willen meer vrouwen aan de top dús we gaan mannen weigeren. Betekenis van discriminatie: 'het maken van onderscheid'.

Wordt hier nu onderscheid gemaakt? Ja.

Er is een klein groepje vrouwen, die geschikt zijn voor een hoge functie. Dat groepje vrouwen blijft over van de vrouwen die Mania al weg had gestreept, o.a. omdat ze kinderen hebben, de capaciteit niet etc. De laatste jaren stijgt het aantal vrouwen in hogere functie's al, maar je moet niet verwachten dat vrouwen direct overal aan de top staan. Tuurlijk kan een vrouw de economie aansturen, tuurlijk kan ze aan de top bij Shell komen. Maar dit is maar een select groepje vrouwen. Het is net als een filter bij bepaalde overheidsinstellingen; (Landmacht, AIVD e.d.) je moet door de test komen, je moet hoger op groeien, je moet laten zien dat je het kunt.

En het is opmerkelijk dat je het geen discriminatie vind.

Even alles op een rijtje, met een soortgelijke situatie;

- Beperkt aantal vrouwen willen hogere functie's

- Politiek wilt hier wat aan doen

- Politiek stelt een regeling in

- Alleen vrouwen mogen (tijdelijk) solliciteren bij bepaalde bedrijven, voor een hoge functie

- Mannen worden buiten gesloten

- Politiek maakt onderscheid tussen geslacht

- 'het maken van onderscheid' is discriminatie

- Beperkt aantal allochtonen willen hogere functie's

- Bepaalde bedrijven (met gekleurde baas/zonder gekleurde baas) wilt hier wat aan doen

- Bepaalde bedrijven doen hier wat aan

- Alleen donkere mensen mogen (tijdelijk) solliciteren bij bepaalde bedrijven, voor een hoge functie

- Blanken worden buiten gesloten

- Bepaalde bedrijven maken onderscheid tussen blank of zwart

- 'het maken van onderscheid' is discriminatie

Ga me dus niet vertellen dat het normaal is wat hier gebeurd, want het is en blijft discriminatie.

Wel ben ik van mening dat er (als er intresse is bij de vrouwen), wat meer vrouwen aan de top mogen komen. Maar dit ligt aan hun eigen capaciteiten. Voor 2 vrouwen die topfunctie's kunnen bekleden, zijn er (bijv.) 20 zakelijke mannen, die vaak beter zijn en zakelijker.

Elk bedrijf gaat voor de beste, dat kun je hun niet kwalijk nemen.

@Hieronder, voor de duidelijkheid; ik ben tegen dat mannen geweigerd worden omdat vrouwen in de minderheid zijn.

Oftewel; ik vind het discriminatie dat vrouwen worden voorgetrokken, alleen maar omdat de aantallen verschillen. Elke vrouw kan solliciteren, maar blijkbaar hebben de mannen een betere CV. Als je écht goed bent als vrouw, en je verslaat de mannen qua CV, dan wordt je heus waar aangenomen.

Bewerkt: door Grove St.
Delen op andere websites

Discriminatie is het onderscheid maken tussen 2 gelijke gevallen op basis van, even simpel gezegd, verschillen die er niet toe doen.

Als een werkgever als verklaring zou geven dat hij/zij liever geen vrouw in dienst heeft vanwege de kans op zwangerschap is dit geen discriminatie.

Dit maakt namelijk wel degelijk een verschil.

Stel dat een werkgever de keuze zou maken om een vrouw niet aan te nemen puur om het feit dat zij een vrouw is DAN pas spreekt men over discriminatie.

Bewerkt: door Amfetamientje
Delen op andere websites

waar ze nu voor gaan zorgen is dat ze niet meer naar de kwaliteiten gaan kijken,en zorgen dat er vrouwen bovenaan zitten :N

En dit is trouwens pas pure discriminatie ook:"jij bent een man,mag niet he..." (niet afkappen,tis maar voorbeeld)

Ze moeten gewoon laten als het nu is,de vrouwen komen echt wel aan de beurt,alleen als hun kwaliteiten bij de functie liggen... (ik wil niet zeggen dat vrouwen slechter zijn hoor) Maar soms zie je wel dat ze het niet durven ofzow...

Delen op andere websites

Ik heb niets tegen vrouwen aan de top, zo lang ze maar geschikt zijn voor die functie en dat ook kunnen bewijzen. Als er discriminatie vanuit de overheid voor nodig is om vrouwen aan de top te krijgen, kunnen ze dus uit zichzelf onvoldoende de indruk maken dat ze geschikt zijn om een plaats aan de top te krijgen.

Delen op andere websites

Voordat ik verder ga met deze discussie, wil ik eerst wat bronnen zien van jullie om je argumenten te ondersteunen. Heb namelijk nog geen wetenschappelijke bronnen gezien voor jullie standpunten. Daarom vraag ik bij deze voor bronnen dat er zo'n ongelooflijk groot verschil is tussen mannen en vrouwen bij:

- Aantal werkende vrouwen/mannen.

- Dat vrouwen minder hoog opgeleid zijn.

- Dat mannen veel "zakelijker en beter" zijn.

- Dat vrouwen veel "niet durven"

- Dat veel vrouwen niet de ambitie hebben om een topfunctie te krijgen (relatief tot de mannen, bedoel ik dan)

- Etcetera.

Volgens mij hoor ik tot nu toe alleen maar argumenten die gebaseerd zijn op gevoel, op verkeerde bronnen, op meningen van anderen of zonder dat er relatief wordt gekeken t.o.v. mannen. Kijk, ik snap best dat sommige van deze wel degelijk waar zijn, maar niet in verhouding 94 vs 6%. Overtuig mij maar met keihard wetenschappelijk bewijs voor zo'n onevenredig groot verschil.

Delen op andere websites

Ik sluit mij aan bij Dutchy, gebaseerd op mijn eigen (toch al vrij riante) ervaring op de bedrijfsvloer. Ik zie in mijn dagelijkse werk herhaaldelijk dat de kwaliteit in sommige functies bij lange na niet gehaald wordt door een man, waar een vrouw diezelfde kwaliteit wél zou kunnen realiseren. Ook wanneer deze vrouw zelfs onder-geclassificeerd is voor die bewuste functie. Anderzijds zijn er bij ons ook vrij veel vrouwen die beter in een andere functie hadden gepast, dus wat dat betreft..

Het bedrijf waar ik momenteel werkzaam ben, heeft een behoorlijk evenwichtige verdeling als je puur kijkt naar het aantal mannen vs. vrouwen. Hekel punt, zoals net al gezegd, is dat nogal eens iemand niet op de juiste plek zit. :cab:

Verder ben ik het wél eens met de topicstarter dat je een dergelijke verandering niet moet forceren vanuit de overheid, dat is onzin. Zinvol zou zijn om bedrijven te motiveren om wat kritischer naar hun eigen processen en functieprofielen te kijken, en dan vooral ook wat frequenter. Daarmee zou al veel opgelost kunnen worden. Beetje vergelijkbaar met de huidige "Wat kan gedefineerd worden als zwaar werk in 2009?"-discussie waarvan hetzelfde Den Haag het nodig acht om aandacht aan te besteden; Dit soort zaken zijn altijd in beweging.

Wat ik zou aanraden aan de overheid is om alle bedrijven een LEAN of Kaizen methode aan te raden, en vervolgens de juiste aanpassingen te doen zodat het goed passend is voor het bedrijf in kwestie. Aan die werkwijzen zou eventueel een keurmerk vergelijkbaar met ISO kunnen worden gekoppeld. (Of eigenlijk zit het al geïmplementeerd is de ISO certificering, aangezien deze ook kijkt naar toekomstgerichte sturing) Men zou moeten kijken naar de juiste kop op de juiste stoel, en niet zozeer naar het juiste model wat onder die kop zit.. :N

Mijn punt is dat puur afdwingen op cijfers niet voldoende is, en niet de juiste aanpak. Anderzijds wel weer heel typerend voor het huidige Den Haag..

Afzetten dat linkse tuig. :tu: *knipoog*

Delen op andere websites

Voordat ik verder ga met deze discussie, wil ik eerst wat bronnen zien van jullie om je argumenten te ondersteunen. Heb namelijk nog geen wetenschappelijke bronnen gezien voor jullie standpunten. Daarom vraag ik bij deze voor bronnen dat er zo'n ongelooflijk groot verschil is tussen mannen en vrouwen bij:

- Aantal werkende vrouwen/mannen.

- Dat vrouwen minder hoog opgeleid zijn.

- Dat mannen veel "zakelijker en beter" zijn.

- Dat vrouwen veel "niet durven"

- Dat veel vrouwen niet de ambitie hebben om een topfunctie te krijgen (relatief tot de mannen, bedoel ik dan)

- Etcetera.

Volgens mij hoor ik tot nu toe alleen maar argumenten die gebaseerd zijn op gevoel, op verkeerde bronnen, op meningen van anderen of zonder dat er relatief wordt gekeken t.o.v. mannen. Kijk, ik snap best dat sommige van deze wel degelijk waar zijn, maar niet in verhouding 94 vs 6%. Overtuig mij maar met keihard wetenschappelijk bewijs voor zo'n onevenredig groot verschil.

Naja goed, stel nou eens dat je gelijk hebt. Dat vind ik niet meer laten we dat nou gewoon stellen. Dan mag het niet zo zijn dat er een quotum komt voor vrouwen in topfuncties, dat is selecteren op geslacht en dat is gewoon discriminatie. Dat moet je als overheid niet willen, als vrouw niet willen, als bedrijfsleven niet willen en als maatschappij niet willen. Al worden vrouwen ongelooflijk gediscrimineerd, dat mag niet beantwoord worden met nog meer discriminatie.

Kijk, ik snap best dat sommige van deze wel degelijk waar zijn, maar niet in verhouding 94 vs 6%.

Naja goed als we gaan mierenneuken, dan wil ik ook wetenschappelijk bewijs zien voor jou cijfers.. :cab:

Wat ik zou aanraden aan de overheid is om alle bedrijven een LEAN of Kaizen methode aan te raden, en vervolgens de juiste aanpassingen te doen zodat het goed passend is voor het bedrijf in kwestie. Aan die werkwijzen zou eventueel een keurmerk vergelijkbaar met ISO kunnen worden gekoppeld. (Of eigenlijk zit het al geïmplementeerd is de ISO certificering, aangezien deze ook kijkt naar toekomstgerichte sturing) Men zou moeten kijken naar de juiste kop op de juiste stoel, en niet zozeer naar het juiste model wat onder die kop zit.. :N

Wat bedoel je precies? Dat er een keurmerk komt hoeveel vrouwen er in de top zitten?

Bewerkt: door Mania-92
Delen op andere websites

Heb je wel onder de link gekeken en goed gelezen? Er zijn naast de twee genoemde, nog tal van andere management strategieën die het kritisch kijken naar actuele relevantie van functie-eisen et cetera. Met dergelijke methoden kan dezelfde functie binnen een bedrijf, afhankelijk van diverse factoren, zowel direct als indirect, binnen een jaar tijd, misschien wel de eerste drie maanden beter gevuld worden door een vrouwspersoon, en daarna door een manspersoon, of vice versa. (ook nog eens afhankelijk van de sollicitanten uiteraard..)

Het nadeel alleen is dat bij bedrijven vaak functieprofielen op hogere posities dusdanig geïsoleerd zijn, dat een naaste collega deze functie voor geen mogelijkheid tijdelijk zou kunnen overnemen, puur omdat er te weinig raakvlakken zijn. Een vergelijking met de werkwijze van de Amerikaanse strijdkrachten, waar iedere officier de taak van zijn leidinggevende kan invullen is dus niet te maken. Snel schakelen tussen functies is er nu eenmaal niet bij in het Nederlandse bedrijfsleven is er nauwelijks bij.

Bij ons in het bedrijf schakelen we bijvoorbeeld afhankelijk van een klant-profiel een mannelijke of vrouwelijke accountmanager in, waardoor we goed kunnen inspelen op de expertises die een klant op dat moment vraagt of kan gebruiken bij het beslissen alvorens een offerte te tekenen. Klinkt wellicht gek, maar het werkt wel. De klanttevredenheid is sinds deze methode behoorlijk gestegen.

Een ander voorbeeld, afhankelijk van de sfeer op een kantoor-afdeling bijvoorbeeld kan in een bepaalde periode een vrouwelijke manager meer uit de mensen halen op de werkvloer, en een andere periode is een man hiervoor beter geschikt. Hierin zou dus snel geschakeld moeten kunnen worden.

Delen op andere websites

Naja goed, stel nou eens dat je gelijk hebt. Dat vind ik niet meer laten we dat nou gewoon stellen. Dan mag het niet zo zijn dat er een quotum komt voor vrouwen in topfuncties, dat is selecteren op geslacht en dat is gewoon discriminatie. Dat moet je als overheid niet willen, als vrouw niet willen, als bedrijfsleven niet willen en als maatschappij niet willen. Al worden vrouwen ongelooflijk gediscrimineerd, dat mag niet beantwoord worden met nog meer discriminatie.

Als je mijn meningen eerder dit topic goed had doorgelezen, had je gezien dat ik absoluut tegen dit quotum ben. Het heeft niet het gewenste effect, en er zullen ook genoeg keren zijn dat mannen zich beter voor de baan kwalificeren dan vrouwen. In mijn ogen moet er wel wat gedaan worden aan de discriminatie van vrouwen in het bedrijfsleven. Niet door zo'n quotum, maar door andere dingen die wel het gewenste effect hebben. Bijvoorbeeld door bepaalde subsidies te geven voor kinderopvang, zodat de kinderopvang beter geregeld is... Of andere dingen. Dan bedoel ik niet subsidiëren tussen de vrouwen en het bedrijf, want dan worden de mannen benadeeld, maar op zo'n manier subsidiëren dat degene die beslissen over die topfuncties minder of geen risico/nadeel hebben op basis van geslacht. Als de overheid dat doet, zal het nog wel een tijd duren voor het werkelijk 50-50 is, maar dan zetten we in ieder geval een stap in de goede richting. Dus wat de overheid moet doen is niet zo'n quotum gebruiken, maar door indirecte maatregelen ervoor zorgen dat de nadelen van een vrouw, waar een man geen last van heeft, verminderen.

Delen op andere websites

Heb je wel onder de link gekeken en goed gelezen? Er zijn naast de twee genoemde, nog tal van andere management strategieën die het kritisch kijken naar actuele relevantie van functie-eisen et cetera. Met dergelijke methoden kan dezelfde functie binnen een bedrijf, afhankelijk van diverse factoren, zowel direct als indirect, binnen een jaar tijd, misschien wel de eerste drie maanden beter gevuld worden door een vrouwspersoon, en daarna door een manspersoon, of vice versa. (ook nog eens afhankelijk van de sollicitanten uiteraard..)

Het nadeel alleen is dat bij bedrijven vaak functieprofielen op hogere posities dusdanig geïsoleerd zijn, dat een naaste collega deze functie voor geen mogelijkheid tijdelijk zou kunnen overnemen, puur omdat er te weinig raakvlakken zijn. Een vergelijking met de werkwijze van de Amerikaanse strijdkrachten, waar iedere officier de taak van zijn leidinggevende kan invullen is dus niet te maken. Snel schakelen tussen functies is er nu eenmaal niet bij in het Nederlandse bedrijfsleven is er nauwelijks bij.

Bij ons in het bedrijf schakelen we bijvoorbeeld afhankelijk van een klant-profiel een mannelijke of vrouwelijke accountmanager in, waardoor we goed kunnen inspelen op de expertises die een klant op dat moment vraagt of kan gebruiken bij het beslissen alvorens een offerte te tekenen. Klinkt wellicht gek, maar het werkt wel. De klanttevredenheid is sinds deze methode behoorlijk gestegen.

Een ander voorbeeld, afhankelijk van de sfeer op een kantoor-afdeling bijvoorbeeld kan in een bepaalde periode een vrouwelijke manager meer uit de mensen halen op de werkvloer, en een andere periode is een man hiervoor beter geschikt. Hierin zou dus snel geschakeld moeten kunnen worden.

Van die lamme theorieën, daar heb ik altijd zo'n hekel aan. Van die pseudo-wetenschappen waar je niets mee kan. Je moet als directeur gewoon doen wat je het beste lijkt voor je bedrijf, niet altijd van die bizar moeilijke constructies. Als ik ooit leidinggevende ben, wat ik niet erg aannemelijk acht maargoed, dan neem ik gewoon voor elke functie de meest geschikte kandidaat, niet moeilijk doen

Als je mijn meningen eerder dit topic goed had doorgelezen, had je gezien dat ik absoluut tegen dit quotum ben. Het heeft niet het gewenste effect, en er zullen ook genoeg keren zijn dat mannen zich beter voor de baan kwalificeren dan vrouwen. In mijn ogen moet er wel wat gedaan worden aan de discriminatie van vrouwen in het bedrijfsleven. Niet door zo'n quotum, maar door andere dingen die wel het gewenste effect hebben. Bijvoorbeeld door bepaalde subsidies te geven voor kinderopvang, zodat de kinderopvang beter geregeld is... Of andere dingen. Dan bedoel ik niet subsidiëren tussen de vrouwen en het bedrijf, want dan worden de mannen benadeeld, maar op zo'n manier subsidiëren dat degene die beslissen over die topfuncties minder of geen risico/nadeel hebben op basis van geslacht. Als de overheid dat doet, zal het nog wel een tijd duren voor het werkelijk 50-50 is, maar dan zetten we in ieder geval een stap in de goede richting. Dus wat de overheid moet doen is niet zo'n quotum gebruiken, maar door indirecte maatregelen ervoor zorgen dat de nadelen van een vrouw, waar een man geen last van heeft, verminderen.

Kinderopvang.. Daar kunnen we maar beter helemaal mee kappen. Ik weet nog wel dat ik er altijd een bloedhekel aan had, dat overblijven op school. Ik wou gewoon lekker naar huis, spelen met m'n speelgoed en doen waar ik zin in had. Ik vind het maar treurig, van die gezinnen waarin de kinderen elke dag van de week van 's ochtends vroeg 7 tot 's avonds laat 8 ergens in de kinderopvang worden gedumpt.

Delen op andere websites

Met kinderopvang bedoel ik een heel breed begrip. Dat kan ook betekenen dat je een oppas thuis hebt, of wat dan ook. En het was maar een voorbeeld. Het kan ook dat het bedrijf iets krijgt om het ongemak te compenseren. Niet meer dan wat de mannen voor de zaak betekenen, uiteraard, maar als compensatie voor het zoeken naar een (tijdelijke) vervanger, of wat dan ook. Het ging om het idee.

Delen op andere websites

Van die lamme theorieën, daar heb ik altijd zo'n hekel aan. Van die pseudo-wetenschappen waar je niets mee kan. Je moet als directeur gewoon doen wat je het beste lijkt voor je bedrijf, niet altijd van die bizar moeilijke constructies. Als ik ooit leidinggevende ben, wat ik niet erg aannemelijk acht maar goed, dan neem ik gewoon voor elke functie de meest geschikte kandidaat, niet moeilijk doen

Diezelfde "lamme theorieën" kunnen er anders wel voor zorgen dat jouw mama thuis is en dat jij niet naar de overblijf hoeft, dus zo lam zijn ze niet, Mania. 8) Dat is iets wat je wel moet gaan inzien. Ik heb het vermoeden dat jij graag ertegenin wil gaan, maar met een degelijke oplossing kom je ook niet. Doe dat eens?

Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...