Jump to content

Vrouwen aan de top

Mania-92

Recommended Posts

Met kinderopvang bedoel ik een heel breed begrip. Dat kan ook betekenen dat je een oppas thuis hebt, of wat dan ook. En het was maar een voorbeeld. Het kan ook dat het bedrijf iets krijgt om het ongemak te compenseren. Niet meer dan wat de mannen voor de zaak betekenen, uiteraard, maar als compensatie voor het zoeken naar een (tijdelijke) vervanger, of wat dan ook. Het ging om het idee.

Maar hoezo zou een werkgever de extra moeite nemen om een vervanger voor een zwangere vrouw te zoeken terwijl het hele probleem omzeilt kan worden door gewoon een man aan te nemen? Zelfs al zou de werkgever compensatie krijgen, dan is het nog meer gedoe dan een man die gewoon blijft zitten.

Diezelfde "lamme theorieën" kunnen er anders wel voor zorgen dat jouw mama thuis is en dat jij niet naar de overblijf hoeft, dus zo lam zijn ze niet, Mania. 8) Dat is iets wat je wel moet gaan inzien. Ik heb het vermoeden dat jij graag ertegenin wil gaan, maar met een degelijke oplossing kom je ook niet. Doe dat eens?

Kijk, ik geloof best dat het statistisch gezien prima werkt. Maar ik zie er gewoon geen heil in. Ik zie het als onnodig extra werk, of die gedachte nou gegrond is of niet, zo zie ik het gewoon.

Je kunt het vergelijken met roken, het is slecht voor je, en de meerderheid van de bevolking weet dat. Maar toch zijn er mensen die roken.

Delen op andere websites

• Reacties 39
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Mania-92

9

• Dutchy3010

7

• Jacky-2007

4

• Amfetamientje

3

Aangenomen, zo mag je er uiteraard tegenover staan. Maar wat voor oplossing draag je zelf aan?

Nou ik zie zelf niet eens een probleem. Er zit een stijgende lijn in het aantal topvrouwen, en er is geen indicatie dat deze stijgende lijn stagneert. Dus ook zonder overheids ingrijpen groeit het aantal topvrouwen, laten we die ontwikkeling nou eens gewoon afwachten.

Delen op andere websites

Maar hoezo zou een werkgever de extra moeite nemen om een vervanger voor een zwangere vrouw te zoeken terwijl het hele probleem omzeilt kan worden door gewoon een man aan te nemen? Zelfs al zou de werkgever compensatie krijgen, dan is het nog meer gedoe dan een man die gewoon blijft zitten.

Dat is heel on-economisch gedacht. Als je compensatie krijgt om een betere kandidaat in te nemen, waardoor de nadelen van de betere kandidaat wegvallen, dan moet je dat gewoon aannemen. Je moet namelijk niet kijken vanuit wat de directie "teveel moeite" vindt, maar je moet kijken vanuit het bedrijf. Als de waarde van de ene investering hoger is dan de waarde van de andere, moet je die ene nemen. En in die waarde zit zowel de "moeite" (de tijd), als de voor- en nadelen van alles. Als dit allemaal hoger is bij de vrouw dan bij de man, dan moet je die aannemen. Juist die moeite en de tijd die het kost moet gecompenseerd worden. Dan wint de werkgever door de vrouw in dienst te nemen, maar natuurlijk alleen als de vrouw betere kwaliteiten heeft dan de man. Precies wat we willen.

In hoeverre dit uitvoerbaar is, valt natuurlijk nog over te twisten. Lijkt me geen eenvoudige klus voor de overheid. Maar dat je zegt dat het extra moeite kost en daarom niet kan, is echt onzin. Want het gaat er niet om wat de bedrijfsleider teveel moeite vindt, het gaat erom wat het beste is voor het bedrijf. En dat is de vrouw wanneer die betere kwaliteiten heeft dan de man, en de nadelen van het geslacht worden gecompenseerd.

Delen op andere websites

Dat is heel on-economisch gedacht. Als je compensatie krijgt om een betere kandidaat in te nemen, waardoor de nadelen van de betere kandidaat wegvallen, dan moet je dat gewoon aannemen. Je moet namelijk niet kijken vanuit wat de directie "teveel moeite" vindt, maar je moet kijken vanuit het bedrijf. Als de waarde van de ene investering hoger is dan de waarde van de andere, moet je die ene nemen. En in die waarde zit zowel de "moeite" (de tijd), als de voor- en nadelen van alles. Als dit allemaal hoger is bij de vrouw dan bij de man, dan moet je die aannemen. Juist die moeite en de tijd die het kost moet gecompenseerd worden. Dan wint de werkgever door de vrouw in dienst te nemen, maar natuurlijk alleen als de vrouw betere kwaliteiten heeft dan de man. Precies wat we willen.

In hoeverre dit uitvoerbaar is, valt natuurlijk nog over te twisten. Lijkt me geen eenvoudige klus voor de overheid. Maar dat je zegt dat het extra moeite kost en daarom niet kan, is echt onzin. Want het gaat er niet om wat de bedrijfsleider teveel moeite vindt, het gaat erom wat het beste is voor het bedrijf. En dat is de vrouw wanneer die betere kwaliteiten heeft dan de man, en de nadelen van het geslacht worden gecompenseerd.

Maar denk je nou echt serieus dat wanneer er 2 kandidaten zijn, een man en een significant veel betere vrouw, dat een directeur dan toch voor de man kiest? Ik geloof er niets van.

Delen op andere websites

Dat stond laatst nog in de krant. Dat werkgevers wel degelijk onderscheid maken tussen een man en een vrouw. Vaak word dan de vrouw[/b[ gekozen, door hun knappe uiterlijk :cab: . Als de vrouw echter niet mooi/foeilelijk zou zijn, kiest men de man. Dit gebeurd nog steeds, alleen bijlange na niet zo vaak als vroeger.

Delen op andere websites

• 2 weken later...
  • 1 maand later...

The story continues...

Ook Defensie wil meer vrouwen aan de top

DEN HAAG - Het ministerie van Defensie wil meer vrouwen in de top van de organisatie krijgen. Om dat te bereiken, worden elk jaar twee vrouwen opgeleid voor een topfunctie.

Over twee jaar moet 3 procent van de vrouwelijke militairen de rang van kolonel of hoger hebben.

Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) zette donderdag zijn handtekening onder een verklaring van een werkgroep die werkgevers ervan probeert over te halen meer vrouwen aan te stellen op hoge functies.

Ongeveer honderd andere organisaties uit de publieke sector en het bedrijfsleven hadden de verklaring al ondertekend. Oud-minister Sybilla Dekker leidt de werkgroep, de zogeheten Taskforce Talent aan de Top.

Ruim 65 jaar geleden kwamen de eerste vrouwen bij de krijgsmacht.

Klik

Zoals ik al vaker duidelijk heb proberen te maken, ben ik voorstander van meer "vrouwen aan de top", maar niet met een quotum. Dit is ook weer min of meer een quotum. En zéker bij iets als Defensie, vind ik dat de beste aan de top moeten. Niet dat vrouwen altijd slechter zijn, maar oplossen met een quotum kan imo niet.

Delen op andere websites

The story continues...

Ook Defensie wil meer vrouwen aan de top

DEN HAAG - Het ministerie van Defensie wil meer vrouwen in de top van de organisatie krijgen. Om dat te bereiken, worden elk jaar twee vrouwen opgeleid voor een topfunctie.

Over twee jaar moet 3 procent van de vrouwelijke militairen de rang van kolonel of hoger hebben.

Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) zette donderdag zijn handtekening onder een verklaring van een werkgroep die werkgevers ervan probeert over te halen meer vrouwen aan te stellen op hoge functies.

Ongeveer honderd andere organisaties uit de publieke sector en het bedrijfsleven hadden de verklaring al ondertekend. Oud-minister Sybilla Dekker leidt de werkgroep, de zogeheten Taskforce Talent aan de Top.

Ruim 65 jaar geleden kwamen de eerste vrouwen bij de krijgsmacht.

Klik

Zoals ik al vaker duidelijk heb proberen te maken, ben ik voorstander van meer "vrouwen aan de top", maar niet met een quotum. Dit is ook weer min of meer een quotum. En zéker bij iets als Defensie, vind ik dat de beste aan de top moeten. Niet dat vrouwen altijd slechter zijn, maar oplossen met een quotum kan imo niet.

Ik vind het wel grappig "de taskforce talent aan de top". :bonk: Het is gewoon 'de taskforce wij zijn discriminerende feministen'.. Ik las laats ook dat ze in een gemeente (ik geloof Amsterdam) 27% aan allochtone ambtenaren moesten hebben. :bonk: Wij Nederlanders moeten eens naar dat meldpunt discriminatie stappen.

Delen op andere websites

Die quotums noemen ze ook wel 'positieve discriminatie'. Discriminatie tegen gaan met discriminatie. Yeah right. Het is gewoon absurd dat mensen beoordeeld worden op hun geslacht en niet op wat ze kunnen/ervaring etc. Zo maakt de overheid juist onderscheid tussen mensen. Ik zie echt niet in wat ze hier mee op willen schieten. Je maakt het zo volgens mij alleen maar ergens met een quotum.

Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...