Jump to content

[TUTORIAL]Windows 7 USB installeren


ikt

Recommended Posts

Goedemiddag dames en heren. Na zeer lang proberen is het eindelijk toch gelukt: Een tut die wel werkt!

http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from-usb-drive-detailed-100-working-guide/

Dit is de bron. Maar ik vertaal het zaakje even zodat minder goed engels sprekende mensen het kunnen doen. Dit alles werkt met Windows Vista en Windows 7.

Waarom willen we eigenlijk vanaf een USB booten?

Nou, een USB is zeer handig om te booten voor een netbook die geen DVD drives heeft. Het is ook sneller als je de site mag geloven.

Ingrediënten

Minimaal een USB stick met 4GB. (3GB voldoet ook volgens mij, maar die verkopen ze jammer genoeg niet :puh:)

Windows Vista of 7 installatiedisk

DVD drive

Handig om te hebben als je wilt installeren: PC met de mogelijkheid om van een USB te booten.

Stap 1!

Stop je USB stick in je computer en verplaats alle bestanden naar een veilige plek.

Stap 2!

Open het commandoprompt met administratorrechten. Dat doe je door in Vista/7 in het startmenu 'cmd' te typen en rechtermuisknop te drukken om vervolgens 'Als administrator uitvoeren' te kiezen. In XP heb je dacht ik sowieso al administratorrechten als je over een administratoraccount beschikt.

Stap 3!

Nu moet je iets weten over je USB drive. Om dit te doen type je DISKPART in. Als het goed is krijg je dit tevoorschijn getovert:

3188204502_60d4d29916.jpg

Nu type je 'LIST DISK' in.

Je USB stick staat ertussen met SCHF (of DISK, ligt aan je Windows versie, maar beide commands voldoen). Vergelijk je grootte met die van je USB stick (Een 4GB USB stick heeft een grootte van ongeveer 4000MB, dus dat is het ding dat je wilt hebben!). En schrijf ergens op welke dat is. (Bij mij dus DISK 4.

Stap 4!

Nu gaan we lekker commands intypen. Vervang X met je eigen USB stick ID.

Type deze commands een voor een in. (Een leeg stukje (enter) is gewoon op enter drukken)

SELECT DISK X

CLEAN

CREATE PARTITION PRIMARY

SELECT PARTITION 1

ACTIVE

FORMAT FS=NTFS (Dit kan iets langer duren dan de voorgaande commando's)

ASSIGN

EXIT

Sluit het CMD ding nog NIET af! We hebben hem nog nodig. :clown:

115.jpg

Stap 5!

Stop nu je Windows Vista/7 DVD in je computer. Open 'Deze Computer' om te kijken welke driveletter je DVD én USB hebben. Ik zal voor DVD 'D' en voor USB 'H' gebruiken.

Stap 6!

D: (D staat voor de DVD driveletter)

CD BOOT

Stap 7!

Nu gaan we de USB bootbaar maken. Klinkt moeilijk, is simpel. Type gewoon

BOOTSECT.EXE/NT60 H:

in. (H is je USB drive) (bootsect.exe/nt60 aan elkaar, H: los)

Alles ziet er ongeveer zo uit:

14.jpg

Stap 8!

Kopieer nu alles wat op de DVD staat naar je USB stick.

Stap 9!

KLAAR! Gefeliciteerd, je hebt een USB stick met Windows 7 of Vista die bootbaar is.

Als je wilt gaan installeren moet de doelcomputer wel op de USB kunnen booten. Ga hiervoor als het nodig is naar de BIOS om alles te confugureren.

En nu heb ik RSI opgelopen. Woet.

Bewerkt: door ikt
Link to comment
Delen op andere websites

erg leuk allemaal, maar je hebt een dvd drive nodig om het uit te voeren en raad wat er aan het begin vertelt word?

Nou, een USB is zeer handig om te booten voor een netbook die geen DVD drives heeft.

verder een mooie tut!

Link to comment
Delen op andere websites

erg leuk allemaal, maar je hebt een dvd drive nodig om het uit te voeren en raad wat er aan het begin vertelt word?

Nou, een USB is zeer handig om te booten voor een netbook die geen DVD drives heeft.

verder een mooie tut!

Duh, je moet dit uitvoeren op een computer die wel een dvd heeft om zo ook je netbook te kunnen upgraden naar 7. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Mooie tut:Y

Maar deze tut is voor als je het wilt instellen in Windows XP

Misschien ook handig om te laten zien hoe het in Vista gaat. Want in Vista gaat het veel makkelijker, daar gaat het via het schijfbeheer.

Maar voor de rest:tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Mooie tut:Y

Maar deze tut is voor als je het wilt instellen in Windows XP

Misschien ook handig om te laten zien hoe het in Vista gaat. Want in Vista gaat het veel makkelijker, daar gaat het via het schijfbeheer.

Maar voor de rest:tu:

? :)

Ik heb deze tut gewoon gedaan op Windows 7, en ik neem aan dat Vista ook hetzelfde gaat. :)

(Het werkt dus, ik heb hier ergens een USB stick liggen met een bootbare Windows 7 install. Er is trouwens niet veel plek meer over. :puh:)

Bewerkt: door ikt
Link to comment
Delen op andere websites

? :)

Ik heb deze tut gewoon gedaan op Windows 7, en ik neem aan dat Vista ook hetzelfde gaat. :)

(Het werkt dus, ik heb hier ergens een USB stick liggen met een bootbare Windows 7 install. Er is trouwens niet veel plek meer over. :puh:)

Op vista zal het ook wel op die manier kunnen, maar het kan in vista veel makkelijker via schijfbeheer (te vinden via computerbeheer > schijfbeheer)

Je kan in schijfbeheer gewoon via een grafische interface met een paar muisklikken hetzelfde doen, lijkt me iets makkelijker:

computerbeheer.png

Dit is dan computerbeheer in windows 7 maar het is precies hetzelfde als in vista

Bewerkt: door BC7
Link to comment
Delen op andere websites

maar hoe wil je dan de bootsector schrijven via daar crazy.gif daar zie ik nu net geen optie voor...

verder is dit een handige tut, is het ook mogelijk voor oudere windows instalatie's?

Dat is het enige dat je dan via cmd moet doen, maar voor de rest is het toch sneller:Y
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...