Jump to content

Wie heeft er al iets illegaal gedownload?


Dakendak

Heb jij al eens iets illegaal gedownload ?  

201 leden hebben gestemd

  1. 1. Heb jij al eens iets illegaal gedownload ?

    • Ja
      192
    • Nee
      10
  2. 2. Van welke soort dan al wel ?

    • Niets (omdat je wel 1 antwoord moet kiezen, denk ik
      10
    • Muziek
      172
    • Games
      160
    • Videos
      141
    • Programma's
      158
    • Ebooks
      23


Recommended Posts

  • Reacties 212
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • MegaPilot

    7

  • Dakendak

    6

  • Zombiespeed

    6

  • SpacyColours

    6

Ik heb Microsoft Office en Adobe Photoshop nodig voor school, en ik zit in de bijstand dus ik ga tegen m'n geweten in en download die dingen.

Studentenlicentie wellicht een optie?

Nou... onze financiële situatie is ietsje erger.

Afgelopen zondag waren mijn twee neefjes jarig. Mijn moeder en ik hebben ze gezamenlijk een cadeau gegeven. Voor allebei €2,50 voor hun spaarpot, en een reep chocola. Nu denk je "tjee wat gierig", maar ik voel mij echt vreselijk hiervoor. Ik zou ze zó graag meer willen geven. Maar we hebben het niet.

Kijk, ik weet wat het is om in relatieve armoede te leven. Ik leef in een rijke buurt en ging naar een rijke basisschool. Als ik bij mijn vriendjes/vriendinnetjes thuis kwam, keek ik mijn ogen uit. Want ik had thuis geen douche, geen wasmachine, geen verwarming, geen internet, geen mobieltje, geen auto... en als ik bij klasgenootjes kwam hadden zij elke week een nieuw computerspel, terwijl ik allang blij was als mijn enige Sinterklaas-cadeautje een computerspel was zeg maar, die dan gebrekkig werkte op mijn ol-skool pc.

Dit ligt níet aan mijn moeder, want zij doet ontzettend haar best met banen vinden en zo, en ze had een aantal jaar geleden een hele goede, en toen verscheen de economische crisis... alles weer kwijt.

En weet je wat, ik heb lekker meer plezier in mijn jeugd gehad dan al mijn klasgenootjes bij elkaar, dat weet ik zeker. Ik ben nooit jaloers geweest op materialisme. Mijn moeder voelt zich schuldig omdat zij zo weinig geld voor ons heeft. Maar wij willen dat ook helemaal niet.

Ik heb altijd een afkeer gehad voor illegaal downloaden. Ik heb het een paar keer gedaan, maar ik voelde me heel schuldig als ik het deed, dus deed ik het liever niet. Maar nu... ik had Photoshop en Office al twee weken geleden moeten hebben... mijn hele klas heeft het gedownload... ik heb het geld er niet voor en tegen de tijd dat ik genoeg heb gespaard kan ik m'n opleiding weer opnieuw beginnen... wat denken jullie? Ik weet niet of het heel erg is. Ik wil het niet goedpraten. Illegaal downloaden is niet goed, ook al is het voor een goed doel. Maar ik móet wel. Het spijt me.

(Sorry, beetje offtopic, maar ik moest dit een keertje kwijt)

Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

Al die acteurs en programmamakers zijn al veel te rijk. De regering pluimt ons al genoeg!

Dat zijn "argumenten" die kant noch wal slaan. Coca-Cola heeft ook jaarlijks een gigantische winst, mag je dat dan ook stelen? Daarnaast heeft de regering hier niks mee te maken.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat zijn "argumenten" die kant noch wal slaan. Coca-Cola heeft ook jaarlijks een gigantische winst, mag je dat dan ook stelen? Daarnaast heeft de regering hier niks mee te maken.

De regering pluimt ons met belastingen en met een veel te hoge taks op olie, daardoor hebben wij geen groot overschot aan geld om DVD's en dergelijke programma's 'zomaar' te kopen. Windows en al die acteurs zwemmen in het geld, dus ik zie niet in hoe erg zij lijden onder het illigaal downloaden.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat zijn "argumenten" die kant noch wal slaan. Coca-Cola heeft ook jaarlijks een gigantische winst, mag je dat dan ook stelen? Daarnaast heeft de regering hier niks mee te maken.

De regering pluimt ons met belastingen en met een veel te hoge taks op olie, daardoor hebben wij geen groot overschot aan geld om DVD's en dergelijke programma's 'zomaar' te kopen. Windows en al die acteurs zwemmen in het geld, dus ik zie niet in hoe erg zij lijden onder het illigaal downloaden.

Durf jij dan ook de plaatselijke Staples binnen te lopen en een laptop te jatten onder het mom van "Ze verdienen toch wel genoeg?"

Link to comment
Delen op andere websites

De regering pluimt ons met belastingen en met een veel te hoge taks op olie, daardoor hebben wij geen groot overschot aan geld om DVD's en dergelijke programma's 'zomaar' te kopen.

Dat is niet het probleem van de software onwtikkelaars, platenmaatschappijen etc. Daarnaast, niemand verplicht jou om het bovenstaande te kopen.

Windows en al die acteurs zwemmen in het geld, dus ik zie niet in hoe erg zij lijden onder het illigaal downloaden.

Als iedereen zo dacht zouden ze uiteindelijk geen geld overhouden.

Link to comment
Delen op andere websites

Durf jij dan ook de plaatselijke Staples binnen te lopen en een laptop te jatten onder het mom van "Ze verdienen toch wel genoeg?"

Neen, simpelweg omdat dat niet zo gemakkelijk is als downloaden.

Dat is niet het probleem van de software onwtikkelaars, platenmaatschappijen etc. Daarnaast, niemand verplicht jou om het bovenstaande te kopen.

Jawel, door iets wat 'school' genoemd wordt.

Als iedereen zo dacht zouden ze uiteindelijk geen geld overhouden.

Maar niet iedereen denkt zo. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Neen, simpelweg omdat dat niet zo gemakkelijk is als downloaden.

Irrelevant aan de morele kwestie.

Jawel, door iets wat 'school' genoemd wordt.

Op de middelbare school kan een school jou niet verplichten een laptop of software pakketten aan te schaffen. Dat je daarna verder gaat leren/studeren is je eigen keuze. En dan nog, genoeg scholen/opleidingen/studies waarvoor je het bovenstaande niet hoeft te kopen. O ja, dan is er ook nog die rottige overheid die je ineens studiefinanciering, tegemoetkoming VO-18+ etc. geeft. :-(

Maar niet iedereen denkt zo. :)

Wat rechtvaardigt jou dan om wel zo te denken?

Bewerkt: door Teh_Ninja
Link to comment
Delen op andere websites

@ MegaPilot: Ik probeer het virtuele alleen even naar realiteit te verplaatsen.

Stel, jij downloadt illegaal een spel dat oorspronkelijk 60 euro kost. Dat vind jij prima. Maar als we er nou vanuit gaan dat je dat spel uit de Free Record Shop jat? Als ik dan je argumenten vertaal naar de werkelijkheid kom je dus zo voor de rechter te staan:

Rechter: "Waarom heb jij dat spel gejat?"

MegaPilot: "Ik ben al mijn geld kwijt aan hoge olie-taks van de overheid. Dus hoef ik voor dit spel niet meer te betalen."

Rechter: "Maar software-ontwikkelaars hebben toch niets te maken met de overheid?"

MegaPilot: "Maar ze zwemmen in het geld. Dus mogen wij met z'n allen het spel gratis hebben, want zij merken daar totaal niets van."

Rechter: "Maar niemand verplicht jou toch om dat spel te kopen?"

MegaPilot: "Oh jawel, mijn school verplicht het mij."

Rechter: "Bovendien, als iedereen maar spellen gaat jatten, houden die ontwikkelaars geen geld meer over."

MegaPilot: "Geen zorgen. Niet iedereen denkt zoals ik. Sommige mensen betalen wel netjes in de winkel. Dus hoef ik het lekker niet te doen."

Link to comment
Delen op andere websites

Voor school is Office dus wel verplicht, anders kan je thuis je oefeningen niet maken. Totaal geen overbodige luxe. Het blijft, zoals Spacey het al zo mooi illustreert, wel een vorm van stelen. Maar stelen van de rijken, is dat dan zo erg? Ik vind van niet. Robin Hood zag er trouwens ook geen graten in!

Link to comment
Delen op andere websites

Voor school is Office dus wel verplicht, anders kan je thuis je oefeningen niet maken.

OLC, mediatheek of hoe ze het op jouw school ook maar noemen. Thuis office is in principe nergens voor nodig. Heb zelfs nog jaren met klasgenoten in de klas gezeten die geen computer/internet hadden.

Maar stelen van de rijken, is dat dan zo erg? Ik vind van niet.

Of jou nou steelt van een zwerver of van Carlos Slim, in beiden gevallen is het even erg. Beide malen maak je jezelf iets eigen wat niet van jezelf is.

Link to comment
Delen op andere websites

Robin Hood leefde vroegâh in een tijdperk waar er grote verschillen waren in sociale klassen, dus ook grote verschillen tussen rijkdom en armoede. In de legende stal Robin Hood van de rijken en verdeelde de buit over de armen, die van dat geld moesten (over)leven. Bovendien was de politiek daar een stuk minder eerlijk dan tegenwoordig.

Nu zitten wij, in het rijke en eerlijke Nederland, heel makkelijk van alles illegaal te downloaden van het internet op onze luie stoel. Paar keer klikken, even wachten, en het is binnen. Puur voor entertainment, meestal. Puur voor ons genot. Ondertussen besteden we ons echte geld aan kleding, mobieltjes, bier en wat dan ook.

In tegenstelling tot Robin Hood, zijn wij niet arm. Wij gebruiken gewoon lekker de smoes "Ontwikkelaars zijn rijke stinkerds, en wij hebben geen geld voor spellen."

Wat dacht je van "Jammer dan, dan maar geen spel nemen?" Het is toch bullshit dat je zomaar alles kan jatten waar je geen geld voor hebt (of niet voor wilt uitgeven)? Als je het zo erg vindt dat die ontwikkelaars te veel geld hebben, én je wil niet betalen voor het spel. Dan speel je dat spel gewoon niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...