Jump to content

KNMI

Wesley

KNMI  

34 leden hebben gestemd

1. 1. Hoe denk jij over het KNMI?

• Zeer goed!
      3
    • Het bevalt mij prima
      18
    • Zeer bagger!
      13
  2. 2. Hoe denk je over de weersvoorspellingen van het KNMI?

• Zeer goed!
      4
    • Het bevalt mij prima
      17
    • Zeer bagger!
      13
  3. 3. Heb je vaak meegemaakt dat het KNMI er compleet naast zat qua voorspellingen?

• Ja, vaak!
      12
    • Ja, maar niet zovaak.
      16
    • Nooit.
      6

Recommended Posts

Gutenabend leute,

Ik heb maar eens besloten om hier toch maar eens een topic over te maken, ik ben namelijk heel erg benieuwd hoe jullie denken over het KNMI.

Ik erger mijzelf er namelijk kapot aan, telkens maakt het KNMI weer grote fouten. Zo wordt dat ook geuit in de Tweede Kamer. En over het algemeen ben ik het daar volledig mee eens. Het KNMI maakt gewoon TE VEEL fouten, denk aan "heftige" onweersbuien in de zomer. Er werd zeer zwaar weer verwacht in het noorden en er werd een landelijke weeralarm afgegeven ervoor. Nou, laat staan dat die bui Gelderland heeft bereikt.

Natuurlijk is het dan wel heel erg moeilijk om het weer te voorspellen zoiets vooral in Nederland. Maar zoals CDA-Tweede Kamerlid Joop Atsma zei: "Ze hebben de wijsheid in pacht, maar dat is niet uitgekomen", hij zei ook dat commerciële weerstations, zoals dat van Piet Paulusma het weer al van vroeg zagen aankomen, en dat geldt dan voor dit winter weer. Het leuke daarvan komt, het KNMI lachte erom, dat we sneeuw kregen, en dit soort temperaturen. Terwijl dit door een Duitse weerstation al ruim 3 tot 4 weken van te voren is voorspelt. In feite is het KNMI eigenlijk nutteloos. Ze weten er heel erg veel over, maar als ze het weer van de komende dagen niet eens fatsoenlijk kunnen voorspellen, dan weet ik het ook niet meer..

Hoe denken jullie erover??

Delen op andere websites

Ik vindt zelf dat hoe je jezelf uit je wel een punt maakt. Ikzelf daarin tegen kijk vaak op weer websites om informatie te verhalen. Ik ga hieruit ook vaak uit van mijn eigen intuïtie. Ik ben natuurlijk geen weer expert, maar als je op meerdere websites een beetje dezelfde verhalen hoort dan haalt het vaak wel de waarheid. Ik weet niet wat de KNMI heeft voorspelt voordat wij de sneeuw hadden. Toen ik zei dat Piet Paulesma veel sneeuw had voorspeelt moesten sommige mensen lachen en die zeiden dan ook dat het een dikke onzin uitkramer was. Hij heeft dit keer wel gelijk gekregen!

Delen op andere websites

Ik agree. Piet Paulisma classic gewoon for the win. Hij kon het tenminste goed voorspellen maar als je nu het weer hoort en ze zeggen dat het koud word, kun je al je korte broek bij wijze van spreken aantrekken. Ben dit trouwens ook al vaak tegengekomen. Op school, had gekeken en rekende op veel regen, en dan komt er geen druppel. Dan is dat kans 16%, regent het wel bakken...

Delen op andere websites

Het voorspellen van het weer is nou eenmaal een moeilijke zaak. We kunnen al een heleboel, maar in de toekomst kijken is zonder glazen bol nog steeds niet mogelijk (even een grapje tussendoor) Men kijkt naar hoe het weer zich gedraagt en wat in het verleden de gevolgen daarvan waren. En het is bekend: resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

er zijn zoveel weerinstanties die elk een iets ander bericht geven. je moet gewoon een beetje het gemiddelde nemen, en dan klopt het bijna altijd wel. Over het algemeen ben ik best tevreden over het KNMI, en dat heb ik ook in de poll al laten blijken. Ik vind het ook wel opvallend dat de poll overwegend positief is, terwijl de reacties vooral negatief zijn...

Delen op andere websites

Het voorspellen van het weer is nou eenmaal een moeilijke zaak. We kunnen al een heleboel, maar in de toekomst kijken is zonder glazen bol nog steeds niet mogelijk (even een grapje tussendoor) Men kijkt naar hoe het weer zich gedraagt en wat in het verleden de gevolgen daarvan waren. En het is bekend: resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

er zijn zoveel weerinstanties die elk een iets ander bericht geven. je moet gewoon een beetje het gemiddelde nemen, en dan klopt het bijna altijd wel. Over het algemeen ben ik best tevreden over het KNMI, en dat heb ik ook in de poll al laten blijken. Ik vind het ook wel opvallend dat de poll overwegend positief is, terwijl de reacties vooral negatief zijn...

Mwah het gaat meer om het punt dat zodra er actie begint te komen, dan gaat het KNMI in 9 van de 10 momenten gewoon keihard op hun bek, oftewel ze falen meestal zwaar met hun voorspellingen. Een landelijke weeralarm afgeven voor een onweersbui dat niks voorstelt is zeer zwaar overbodig.

Het KNMI faalde deze keer alweer trouwens, ze zeiden dat het eerst weer boven 0 graden gaat komen in het weekend en dat terwijl het hier toch bijna -15 is geweest. En zeer lokaal werd het bijna gewoon -20 graden. Het leuke er weer van is dat een aantal Duitse meteorologen dit weer al ruim van te voren hadden voorspelt en dat geldt ook voor al het andere winter weer in de afgelopen dagen. Terwijl het KNMI over deze dagen zeiden dat het weer BOVEN nul zou komen.

En natuurlijk is het héél erg moeilijk om het weer te voorspellen in Nederland. Maar een aantal Duitse meteorologen voorspellen dit gewoon ruim voor de tijd en het is nog nauwkeurig ook. Helaas kan ik dat van het KNMI niet zeggen. Tevens kan Piet Paulusma er ook wel wat van. Zijn verwachtingen zijn tenminste beter en nauwkeuriger dan die van het KNMI.

Ik ben dus zelf niet positief te spreken over het KNMI!

Delen op andere websites

Allereerst even een opmerking over de poll.. Een poll die de gedachte van het volk moet weergeven moet objectief zijn, in de laatste vraag van deze poll is de mening van de maker zover doorgedrongen dat je bijna geen positief antwoord meer kan geven. (Om maar te zwijgen over de ondertitel van het topic..) Tevens is de combinatie van de laatste vraag en het tweede antwoord nog al krom, daar waar vaak en niet zo vaak in 1 zin vallen. Maar goed, dat even terzijde. :puh:

Het weer voorspellen is, naast de technieken die ervoor bestaan, gewoon een beetje gokken. Je kunt nooit zeker zijn, dus je zal er vast wel een goed aantal keer naast zitten. De eerste weerinstantie die het nooit mis heeft gehad moet nog ontdekt worden. Het grootste probleem zit hem geloof ik in de weeralarmen? Toegegeven dat ze de vorige keer flink de mist in zijn gegaan, hebben ze eigenlijk niet veel andere keuzes. Neem als voorbeeld die onweersbui. Als dat wel had uitgelopen tot een behoorlijke storm, dan zou iedereen de KNMI erop aanspreken dat er geen weeralarm afgegeven is. Dat gebeurde niet, dus is iedereen boos dat er een waarschuwing afgegeven is. Je kunt beter teveel gewaarschuwd worden dan te weinig, want als je ongewaarschuwd bent en er gebeurd iets, dan ben je toch veel verder van huis dan in het tegenovergestelde geval.

Dat er andere instanties zijn die het huidige weer wel goed voorspeld maken zegt in principe vrij weinig. Dat ze het deze keer goed hadden wilt niet zeggen dat ze het altijd goed hebben. Dit keer zaten ze goed, dus is het een mooi voorbeeld om tegen het KNMI tegebruiken. Volgende keer zitten ze er net zo goed volledig naast, maar dan hoor je er verder niemand meer over. Maar goed, we zijn een zeikvolk. Dusja.. :puh:

Delen op andere websites

Het KNMI heeft gister avond rond 6 uur de 1e weeralarm afgegeven!

Zie het volgende bericht:

Opgesteld op donderdag 08 februari 2007 om 05.11 uur.

Bericht nummer: 3

ZWARE SNEEUW: GROTE OVERLAST

Om 7 LT gaat het van het zuidwesten uit sneeuwen en om 13 LT ligt de voorste begrenzing van de sneeuw op de lijn Haarlem-Enschede. Vanmiddag breidt de sneeuw zich nog wat verder naar het noorden uit. In het uiterste zuiden later ook een kleine kans op ijzel. De meeste sneeuw valt in het zuiden en midden van het land: ordegrootte 5-10 cm, lokaal misschien 10-15 cm. De problemen zullen pas vrijdag overdag grotendeels voorbij zijn.

Volgend bericht: 09.00 uur

Vrijdag zullen de problemen grotendeels voorbij zijn.

En volgens deskundigen zal de sneeuw in het zuiden al misschien in de na middag verdwijnen.

Oftewel, een kliederboel, aangezien het dan gaat smelten etc.

Ik woon in het hoge noorden, en de sneeuw wordt pas vanavond bij ons verwacht!

Toen was je nog wel blij met het weeralarm :$

Delen op andere websites

Het KNMI heeft gister avond rond 6 uur de 1e weeralarm afgegeven!

Zie het volgende bericht:

Opgesteld op donderdag 08 februari 2007 om 05.11 uur.

Bericht nummer: 3

ZWARE SNEEUW: GROTE OVERLAST

Om 7 LT gaat het van het zuidwesten uit sneeuwen en om 13 LT ligt de voorste begrenzing van de sneeuw op de lijn Haarlem-Enschede. Vanmiddag breidt de sneeuw zich nog wat verder naar het noorden uit. In het uiterste zuiden later ook een kleine kans op ijzel. De meeste sneeuw valt in het zuiden en midden van het land: ordegrootte 5-10 cm, lokaal misschien 10-15 cm. De problemen zullen pas vrijdag overdag grotendeels voorbij zijn.

Volgend bericht: 09.00 uur

Vrijdag zullen de problemen grotendeels voorbij zijn.

En volgens deskundigen zal de sneeuw in het zuiden al misschien in de na middag verdwijnen.

Oftewel, een kliederboel, aangezien het dan gaat smelten etc.

Ik woon in het hoge noorden, en de sneeuw wordt pas vanavond bij ons verwacht!

Toen was je nog wel blij met het weeralarm :$

Toen geloofde ik er nog in.. Maar in al die jaren er tussen bleek het toch steeds meer op een echte fail-bende te lijken. In bijna elk geval dat het KNMI een weeralarm gaf bleek het toch 'loos-alarm' te zijn. En dan kun je natuurlijk wel zeggen "Je kunt beter teveel gewaarschuwd worden dan te weinig", zoals Jowx zei. Maar als het in 9/10 gevallen geen nut heeft gehad, heeft het dan nog wel ooit zin om naar een weeralarm te luisteren?

Delen op andere websites

Hoe denken jullie erover??

Dat je zaagt :clown: .

Wat maakt het nu uit voor een jullie of het regent of niet, jullie komen thuis van school of werk en gaan thuis in je zetel zitten(om maar wat te zeggen). En ik zou blij zijn dat dat onweer er niet gekomen is :7 . En over dat weerstation in Duitsland, zo zijn er altijd wel weerstations die beweren dat het in de zomer zeer warm zal zijn of zeer koud of over de winter. En als ze dan een beetje geluk hebben komt het uit, waar je moet wel weten dat het 50-50 is, het is een goede warme zomer of het is een kwakelzomer, dusja voorspel het maar eens 0_0 .

Delen op andere websites

Wat maakt het nu uit voor een jullie of het regent of niet, jullie komen thuis van school of werk en gaan thuis in je zetel zitten(om maar wat te zeggen). En ik zou blij zijn dat dat onweer er niet gekomen is :7 .

Dus heftige commotie om niks vind jij blijkbaar prima? Er wordt een landelijke weeralarm afgegeven. Je moet waarschijnlijk veel dingen afzeggen wat je graag wou doen. En dan ineens blijkt het gewoon pure loos-alarm te zijn. De enigste zinvolle weeralarm dat ik heb meegemaakt was gisteren. En natuurlijk moet ik wel toegeven dat we niet mogen klagen wat het weer betreft want we hebben tenminste onderdak. Maar als je veel leuke dingen afzegt voor een weeralarm wat niet eens nodig bleek te zijn. En misschien vind jij onweer niet zo mooi maar er zijn wel mensen die het wel erg mooi vinden om te zien (o.a. ik). Als er dan een gigantische onweersbui wordt verwacht, dan stijgt mijn adrenaline meteen!

En over dat weerstation in Duitsland, zo zijn er altijd wel weerstations die beweren dat het in de zomer zeer warm zal zijn of zeer koud of over de winter. En als ze dan een beetje geluk hebben komt het uit, waar je moet wel weten dat het 50-50 is, het is een goede warme zomer of het is een kwakelzomer, dusja voorspel het maar eens 0_0 .

In de meeste gevallen dat ik naar Duitse weerberichten kijk klopt het ook nog wat ze zeggen. Een paar Duitse meteorologen hebben dit voorspelt ruim voor deze tijd. Ik vind het dan te gek voor woorden dat het KNMI er om gaat lachen. Terwijl ze even later ineens helemaal terug krabbelen met hun lachje en hun weersvoorspellingen. Daarom vind ik het dus o.a. ook een grote nichtenboel.

Delen op andere websites

Ik ben toch blij dat het KNMI er is hoor, beter 10 waarschuwingen dan helemaal geen waarschuwing.

Misschien is deze post wel een beetje erg kort door te bocht, maar zo denk ik toch over het KNMI, en je zult ook zien dat als ze een keertje geen waarschuwing geven dat heel Nederland weer in rep en roer is (inc. dit topic) omdat ze geen waarschuwing gaven.

Delen op andere websites

Ik ben toch blij dat het KNMI er is hoor, beter 10 waarschuwingen dan helemaal geen waarschuwing.

Misschien is deze post wel een beetje erg kort door te bocht, maar zo denk ik toch over het KNMI, en je zult ook zien dat als ze een keertje geen waarschuwing geven dat heel Nederland weer in rep en roer is (inc. dit topic) omdat ze geen waarschuwing gaven.

Natuurlijk heb ik ook liever een warning-system. Maar nogmaals: Als het in 9 van de 10 gevallen gewoon onnodig was, heeft het dan ooit nut om er nog naar te luisteren? Ik hoop in iedergeval dat hun nieuwe warningsystem beter gaat werken in de toekomst.

Delen op andere websites

Wat maakt het nu uit voor een jullie of het regent of niet, jullie komen thuis van school of werk en gaan thuis in je zetel zitten(om maar wat te zeggen). En ik zou blij zijn dat dat onweer er niet gekomen is :7 .

Dus heftige commotie om niks vind jij blijkbaar prima? Er wordt een landelijke weeralarm afgegeven. Je moet waarschijnlijk veel dingen afzeggen wat je graag wou doen. En dan ineens blijkt het gewoon pure loos-alarm te zijn. De enigste zinvolle weeralarm dat ik heb meegemaakt was gisteren. En natuurlijk moet ik wel toegeven dat we niet mogen klagen wat het weer betreft want we hebben tenminste onderdak. Maar als je veel leuke dingen afzegt voor een weeralarm wat niet eens nodig bleek te zijn. En misschien vind jij onweer niet zo mooi maar er zijn wel mensen die het wel erg mooi vinden om te zien (o.a. ik). Als er dan een gigantische onweersbui wordt verwacht, dan stijgt mijn adrenaline meteen!

En over dat weerstation in Duitsland, zo zijn er altijd wel weerstations die beweren dat het in de zomer zeer warm zal zijn of zeer koud of over de winter. En als ze dan een beetje geluk hebben komt het uit, waar je moet wel weten dat het 50-50 is, het is een goede warme zomer of het is een kwakelzomer, dusja voorspel het maar eens 0_0 .

In de meeste gevallen dat ik naar Duitse weerberichten kijk klopt het ook nog wat ze zeggen. Een paar Duitse meteorologen hebben dit voorspelt ruim voor deze tijd. Ik vind het dan te gek voor woorden dat het KNMI er om gaat lachen. Terwijl ze even later ineens helemaal terug krabbelen met hun lachje en hun weersvoorspellingen. Daarom vind ik het dus o.a. ook een grote nichtenboel.

Voor een groot land zoals Duitsland is dat niet moeilijk, als ze zeggen het gaat regen zal het warschijnlijk wel ergens regenen. En hoeveel meteorologen zijn er wel niet, er zijn er altijd wel die voorspellingen gaan doen voor over een half jaar, maar ik zie daar echt het nut niet van in laat staan dan het al juist is. Over 2 jaar hadden we een echte kwakelzomer met regen en wind enzo zoals we er wel meerdere hebben hier, en toen waren er ook Duitse meteorologen die zijden dat we in onze gebieden steeds zulke zomers gaan krijgen door de opwarming van de aarde. En dit jaar kregen we opeens een prachtige zomer :sigaar: . Ik bedoel hiermee dat je zulke verre voorspellingen dus steeds met een koreltje zout moet nemen. Soms zijn je juist maar zeker niet altijd.

Maar over het KNMI ga ik me niet uitspreken bij ons (Belgie) noemt dat het KMI, en ik vind dat het KMI wel goed werk levert.

En nee, ik deel die mening van jou inderdaad niet dat onweer mooi is 0_0 , integendeel er is dan altijd wel ergens waterschade ofzo.

Bewerkt: door Tomeken
Delen op andere websites

Voor een groot land zoals Duitsland is dat niet moeilijk, als ze zeggen het gaat regen zal het warschijnlijk wel ergens regenen. En hoeveel meteorologen zijn er wel niet, er zijn er altijd wel die voorspellingen gaan doen voor over een half jaar, maar ik zie daar echt het nut niet van in laat staan dan het al juist is. Over 2 jaar hadden we een echte kwakelzomer met regen en wind enzo zoals we er wel meerdere hebben hier, en toen waren er ook Duitse meteorologen die zijden dat we in onze gebieden steeds zulke zomers gaan krijgen door de opwarming van de aarde. En dit jaar kregen we opeens een prachtige zomer :sigaar: . Ik bedoel hiermee dat je zulke verre voorspellingen dus steeds met een koreltje zout moet nemen. Soms zijn je juist maar zeker niet altijd.

Maar over het KNMI ga ik me niet uitspreken bij ons (Belgie) noemt dat het KMI, en ik vind dat het KMI wel goed werk levert.

En nee, ik deel die mening van jou inderdaad niet dat onweer mooi is 0_0 , integendeel er is dan altijd wel ergens waterschade ofzo.

Omdat Duitsland juist zo groot is, is het juist moeilijker, ze moeten een groter gebied in de gaten houden en de wind in een grotere cirkel en de weer van een verdere afstand, daarnaast heeft Duitsland bergen die onvoorspelbaar kunnen zijn wat betreft weer.

En als de Duitsers zeggen dat er sneeuw gaat vallen en de KNMI zegt van niet en dat het een droge week gaat worden, en er dan een dik pak sneeuw valt, sorry, maar dan klopt er echt iets niet bij KNMI.

En ik weet niet welke weerbericht jullie in België krijgen, maar bij ons Nederlanders is het normaal dat we een landkaart zien, met op 5(als ik me goed bedacht) plekken hoe warm het daar word, en dan nog eens welke weersomstandigheden.

Misschien dat de weerbericht in België is van 'ja, het word 15 graden in België en het gaat regenen en daarmee basta', lijkt mij niet maar zo praat je nu wel.

Bewerkt: door Zakura
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...