Jump to content

KNMI

Wesley

KNMI  

34 leden hebben gestemd

1. 1. Hoe denk jij over het KNMI?

• Zeer goed!
      3
    • Het bevalt mij prima
      18
    • Zeer bagger!
      13
  2. 2. Hoe denk je over de weersvoorspellingen van het KNMI?

• Zeer goed!
      4
    • Het bevalt mij prima
      17
    • Zeer bagger!
      13
  3. 3. Heb je vaak meegemaakt dat het KNMI er compleet naast zat qua voorspellingen?

• Ja, vaak!
      12
    • Ja, maar niet zovaak.
      16
    • Nooit.
      6

Recommended Posts

Ik heb opzich niets tegen het KNMI, voorspellingen zijn nou eenmaal lastig..

Hoe wou je het dan, dat ze 10 minuten van de voren nog snel een alarm afgeven, net zoals in Amerika?? ;)

In Duitsland is het wel degelijk makkelijker te voorspellen ondanks de grootte van het land

Dit omdat Duitsland toch al een ander klimaat heeft wat minder extreem is dan Nederland

Iedereen weet bijvoorbeeld dat er in bepaalde delen sneeuw valt en in andere delen weer regen, dat is vaak elk jaar zo

Nederland verschilt gewoon te erg per dag met het weer, dat maakt het lastig om het weer te voorspellen

Delen op andere websites

Leuk dat mensen denken dat ik praat over het weer in Duitsland. Dat is dus niet het geval, ik praat dus over het weer in Nederland. En dan ook de voorspellingen voor dit land. Natuurlijk is het moeilijk om te voorspellen, maar als een aantal Duitsers dit weer al weken geleden hebben voorspelt en het KNMI voorspelt 3 dagen van de voren hele andere weersverwachtingen, en de Duitsers krijgen gelijk, dan is er iets goed mis bij het KNMI.

Het weer voorspellen is, naast de technieken die ervoor bestaan, gewoon een beetje gokken. Je kunt nooit zeker zijn, dus je zal er vast wel een goed aantal keer naast zitten. De eerste weerinstantie die het nooit mis heeft gehad moet nog ontdekt worden.

....................

Dat er andere instanties zijn die het huidige weer wel goed voorspeld maken zegt in principe vrij weinig. Dat ze het deze keer goed hadden wilt niet zeggen dat ze het altijd goed hebben. Dit keer zaten ze goed, dus is het een mooi voorbeeld om tegen het KNMI tegebruiken. Volgende keer zitten ze er net zo goed volledig naast, maar dan hoor je er verder niemand meer over.

Uiteraard is het moeilijk, zoals ik in mijn zinnen hierboven al zei, een aantal Duitsers hebben dit een groot aantal weken van te voren al voorspelt. Kun je in ieder geval nagaan hoe nauwkeurig ze er in de buurt zaten. En ik zie vaker dat ze erg nauwkeurig zijn wat hun weatherforecast betreft. Als het KNMI daar hard om lacht dan vind ik dat echt een zware minpunt van het KNMI.

Maar goed, we zijn een zeikvolk. Dusja.. :puh:

:bier:

Delen op andere websites

Wat je aan verwachtingen hoort op radio en tv is niet KNMI, want het KNMI is niet, en mag niet, commercieel zijn. Dus je weet nooit precies waar de verwachtingen vandaan komen. Bijvoorbeeld de verwachtingen van RTL4 komen van Meteoconsult de verwachtingen van de NOS komen van het nieuwe Weerplaza voorheen Weather News international (WNI) dan heb je nog Weeronline van Gerrit Hiemstra en dan heb je nog de regionale weerproviders van Ed Aldus (regio Rijmond) Jan visser (Noord-Holland) Piet Paulusma (Noord-Nederland) Jos Broeke (Zeeland) en vele andere. Kortom iedereen maakt iets andere berichten maar alle informatie komt uiteindelijk van drie grote weer computers een Europese een Amerikaanse en een Duitse die leveren de basis informatie. Tegenwoordig word het weeralarm samen met de andere commerciële weerbureau's samengesteld. Het is een waarschuwing voor de samenleving je kan dus maar beter waarschuwen dan niet waarschuwen. Want daardoor zijn al vele ongelukken voorkomen. Er gaan bijvoorbeeld veel minder mensen de weg op. En omdat er zoveel weer bureau's zijn krijgt het KNMI het alleen recht van het weeralarm, maar de anderen worden er wel in gekend. Dus het wordt wel allemaal met elkaar besproken wat betreft het weeralarm tegenwoordig, dus je kan niet de schuld alleen op het KNMI afschuiven. Ik weet dit van mijn vader die op Schiphol voor het KNMI werkt. Het KNMI mag, want dat is internationaal bepaalt, specifiek de luchtvaart van alle weergegevens voorzien net als alle andere nationale weerbureau's.

Natuurlijk heb ik ook liever een warning-system. Maar nogmaals: Als het in 9 van de 10 gevallen gewoon onnodig was, heeft het dan ooit nut om er nog naar te luisteren? Ik hoop in iedergeval dat hun nieuwe warningsystem beter gaat werken in de toekomst.

Dat klopt niet wat je zegt. Het was hooguit 4 van de 30 gevallen niet helemaal terecht, voor het hele land.

Het KNMI maakt trouwens wel een algemene verwachting niet bestemd voor het grote publiek vanwege de vakinhoudelijke taal (bijvoorbeeld op teletekst pagina 707). Het is bestemd voor de andere weerproviders en dat bericht noemen ze de Guidance, op internet te vinden.

Hierboven mij, dat verschil is slechts enkele graden, hier regent het al de hele ochtend ;) Want ik wel erg jammer vind op 1ste kerstdag :(

Delen op andere websites

Wat je aan verwachtingen hoort op radio en tv is niet KNMI, want het KNMI is niet, en mag niet, commercieel zijn. Dus je weet nooit precies waar de verwachtingen vandaan komen. Bijvoorbeeld de verwachtingen van RTL4 komen van Meteoconsult de verwachtingen van de NOS komen van het nieuwe Weerplaza voorheen Weather News international (WNI) dan heb je nog Weeronline van Gerrit Hiemstra en dan heb je nog de regionale weerproviders van Ed Aldus (regio Rijmond) Jan visser (Noord-Holland) Piet Paulusma (Noord-Nederland) Jos Broeke (Zeeland) en vele andere. Kortom iedereen maakt iets andere berichten maar alle informatie komt uiteindelijk van drie grote weer computers een Europese een Amerikaanse en een Duitse die leveren de basis informatie.

Dat wist ik ook, maar ik heb het in dit geval toch specifiek over het KNMI want die zijn verantwoordelijk voor o.a. dat weeralarm systeem. Anders zou het kabinet het KNMI er ook niet op wijzen dat ze te vaak fout zijn gegaan.

Tegenwoordig word het weeralarm samen met de andere commerciële weerbureau's samengesteld. Het is een waarschuwing voor de samenleving je kan dus maar beter waarschuwen dan niet waarschuwen. Want daardoor zijn al vele ongelukken voorkomen. Er gaan bijvoorbeeld veel minder mensen de weg op. En omdat er zoveel weer bureau's zijn krijgt het KNMI het alleen recht van het weeralarm, maar de anderen worden er wel in gekend. Dus het wordt wel allemaal met elkaar besproken wat betreft het weeralarm tegenwoordig, dus je kan niet de schuld alleen op het KNMI afschuiven.

Er is sinds een aantal dagen terug inderdaad een speciale team samengesteld door al het kritiek wat er heletijd kwam van burgers en het kabinet. En ik hoop ook heel erg dat ze nu wel eens beter omgaan met die weeralarmen.

Dat klopt niet wat je zegt. Het was hooguit 4 van de 30 gevallen niet helemaal terecht, voor het hele land.

Pardon me maar de enigste keer dat die weer alarm voor mijn regio enige nut had, dat was vorige week met die heftige neerslag en gladheid e.d. Voor de rest heeft het nooit enige nut voor mij gehad of de regio waar ik in woon. Waarom zouden de mensen hier in deze regio er naar luisteren als het toch geen nut heeft. Als ik tegen mensen zeg: "Goh het KNMI heeft een weeralarm afgegeven.." dan krijg ik reacties terug: "Dus? We krijgen hier toch niks." Maarja ik hoop dat die nieuwe systeem beter zijn werk gaat doen.

Whaha, ze hadden het weer alweer verkeerd voorspelt

Gister zeiden ze 'regen en ijzel'

Nou, hier sneeuwt het gewoon als een malle, en als je op Sneeuwradar kijkt krijgt het hele land het wel :*D

Hierboven mij, dat verschil is slechts enkele graden, hier regent het al de hele ochtend ;) Want ik wel erg jammer vind op 1ste kerstdag :(

Een aantal graden verschil is niet zo erg of dat er geen sneeuw valt, maar regen. Dat zijn allemaal dingetjes waar ik niet zo moeilijk om doe. Maar wat ik in mijn vorige posts aangaf, daar doe ik wel wat moeilijker over wat het KNMI betreft. Het kwam bij mij zelfs over dat het KNMI het beter moest weten dan de anderen, terwijl die anderen toch gelijk kregen. En dat heb ik wel eens vaker gemerkt.

Delen op andere websites

Dat wist ik ook, maar ik heb het in dit geval toch specifiek over het KNMI want die zijn verantwoordelijk voor o.a. dat weeralarm systeem. Anders zou het kabinet het KNMI er ook niet op wijzen dat ze te vaak fout zijn gegaan.

Het was niet het kabinet dat reageerde, maar vooral één persoon, meneer Atsma van het CDA omdat zoals jij dat ook beleefde, het in zijn regio wel meeviel, en hij een alarm niet nodig vond.

Pardon me maar de enigste keer dat die weer alarm voor mijn regio enige nut had, dat was vorige week met die heftige neerslag en gladheid e.d. Voor de rest heeft het nooit enige nut voor mij gehad of de regio waar ik in woon. Waarom zouden de mensen hier in deze regio er naar luisteren als het toch geen nut heeft. Als ik tegen mensen zeg: "Goh het KNMI heeft een weeralarm afgegeven.." dan krijg ik reacties terug: "Dus? We krijgen hier toch niks." Maarja ik hoop dat die nieuwe systeem beter zijn werk gaat doen.

Dat is dan behoorlijk egoïstisch :O want voor een heleboel anderen heeft het wel nut gehad. Een weeralarm wordt pas afgegeven als het te verwachte weer aan een aantal criteria voldoet. Nederland is te klein om ook nog in regio´s te gaan denken. In Frankrijk is het wel geregionaliseerd maar daar is een regio al groter dan Nederland...

Delen op andere websites

Dat is dan behoorlijk egoïstisch :O want voor een heleboel anderen heeft het wel nut gehad. Een weeralarm wordt pas afgegeven als het te verwachte weer aan een aantal criteria voldoet. Nederland is te klein om ook nog in regio´s te gaan denken. In Frankrijk is het wel geregionaliseerd maar daar is een regio al groter dan Nederland...

Al is het egoïstisch, het is gewoon niet leuk om heel wat dingen af te zeggen omdat er een gigantische onweersbui zou komen en dat het KNMI daar een weeralarm voorgeven. En als het inderdaad nut heeft gehad voor anderen dan ben ik daar ook erg blij om. Maar Nederland kan beter gewoon ook in regio's werken zodat het toch wel nut heeft voor alle mensen waar bijvoorbeeld die onweersbui ook echt komt. Maar als er een onweersbui vanuit België naar Nederland trekt, en halverwege Nederland lost de boel op, dan heeft het voor het noorden van Nederland totaal geen nut gehad dus. En daar mogen ze wat mij betreft specifieker in zijn. Tevens heb ik nog niet alles gelezen wat veranderd is en wat ze misschien nog gaan veranderen, maar ik hoop tenminste dat wat ik net zei er wel inzit.

Delen op andere websites

Al is het egoïstisch, het is gewoon niet leuk om heel wat dingen af te zeggen omdat er een gigantische onweersbui zou komen en dat het KNMI daar een weeralarm voorgeven. En als het inderdaad nut heeft gehad voor anderen dan ben ik daar ook erg blij om. Maar Nederland kan beter gewoon ook in regio's werken zodat het toch wel nut heeft voor alle mensen waar bijvoorbeeld die onweersbui ook echt komt. Maar als er een onweersbui vanuit België naar Nederland trekt, en halverwege Nederland lost de boel op, dan heeft het voor het noorden van Nederland totaal geen nut gehad dus. En daar mogen ze wat mij betreft specifieker in zijn. Tevens heb ik nog niet alles gelezen wat veranderd is en wat ze misschien nog gaan veranderen, maar ik hoop tenminste dat wat ik net zei er wel inzit.

Je moet het zien als een waarschuwing en daarmee moet iedereen maar zien wat hij/zij ermee doet. Voorbal buien hebben een korte levensduur, ze kunnen activeren of oplossen. Dan zou je wat meer op buienradar moeten kijken hoe het zich ontwikkelt. Het KNMI laat via een weeralarm weten dat de mensen wat meer op moeten letten en bijvoorbeeld buienradar kunnen volgen. En als je zelf wel eens buienradar gevolgd hebt en je kijkt naar de vooruitzichten (tot 2 uur vooruit) dan zie je dat dat ook niet altijd uitkomt, want buien zijn nou eenmaal moeilijk te voorspellen dat kan inderdaad zomaar oplossen..

Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...