Jump to content

Mijn PC in elkaar bouwen

Recommended Posts

Geplaatst:

Correct me if i'm wrong, maar ik weet natuurlijk niet percies wat voor geheugen je koopt. Maar volgens mij is dat DDR geheugen, en heeft je moederbord DDR2 geheugen nodig.

• Reacties 200
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Mania-92

17

• Blastov

12

• Marius

11

• Le MrG

10

Top Posters In This Topic

Posted Images

Geplaatst:

@ mania, ik heb nog niets gekocht, maar wat zou je dat in plaats van pentium D nemen?

@ Kraay, het zou best wel eens kunnen ja, daarom post ik het ook hier :).

Geplaatst:

Ik ben zelf ook een voorstander van Nvidia. Nu zal ik je even helpen met de Computer die je samen wilt gaan stellen, want het is veel geld en dat moet je nuttig besteden. Verder kan ik je nog wel wat tips geven over de indeling en verbeteringen zullen zoals ik het nu al zie niet weg blijven. Ik heb kennis van diverse zaken met betrekking tot hardware dus een gedegen advies blijft hier echt niet weg.

Toen ik begon aan de kast viel me direct al op dat het een Midi tower is en dat er een ATX of een mATX moederbrod in past. Let hier bij de keuze van het moederbord op, want als de samenstelling niet past zit je met een probleem. - Als ik ga kijken naar het gedeelte van de Disc Drives dan snap ik eigenlijk niet waarom je 2 discdrives neemt, maar mischien is het nodig voor je. Ik zou het in ieder geval geld verspilling vinden, maar het is ook weer niet zo heel veel geld.

Ik heb even gezocht op de zoekterm: 'Kingston Dual-Channel 1Gb Kit, 2x512Mb, PC3200' dan kom ik op een product die dezelfde naam heeft. Met een Latency van 3 (Lager is beter) en past alleen in een DDR SDram geheugen bank. Als ik dan even ga kijken naar het moederbord vind ik daar een DDR2 aansluiting dat herken je aan: '4x DDR2'. Deze geheugenstroken gaan dus volgens mij niet passen. Hier zou je dus één uit het asortiment van DDR2 moeten kiezen, maar let op: Deze stroken zijn veel duurder, maar behalen betere snelheden.

Als we gaan kijken naar het geluid kan ik alleen een paar dingen zeggen. Het geluid van Creative is over het algemeen goed, maar de aantal Watt's en Db (DeciBel)'s dat dit set bevat is wat aan de magere kant, maar als je geen thuis bioscoop wilt hebben en dit alleen wilt gebruiken voor het praten over Teamspeak of het luisteren naar muziek of tijdens het gamen genieten van de Schoten. Verder heb ik zelf ook CoD2 en ik moet zeggen een goede geluidskaart (c.a. €100) in samen werking met een top 2.1 set (c.a. €150) is echt zo mooi. Je kunt haast zeggen dat je loopt te hangen aan het scherm dan zeg maar, maar goed ik denk dat dit wel een geschikt set is gezien de prijs.

Wat zou je kunnen zeggen over deze HD die je hebt uitgekozen het is van Western Digital. En dat is sinds het begin al een goed merk geweest. Alhoewel ik 320GB een beetje veel vind kan ik niet klagen hoor gezien de prijs is dit een grote opslag capaciteit. Een cache van 16mb is ook niet mis en de snelheid zit op standaard nivuea. Deze kun je gewoon erin laten zitten!

Die monitor is echt zo mooi wist je dat, ik verlang ook al lang naar deze monitor. Maar telkens komen er andere dingen tussen door waardoor ik hem niet aan kan schaffen. Het is een snelle mooie 19" monitor waarmee je flink uit de voeten kunt. Slechts 4 miliseconde Latency, dat betekent dus de aantal miliseconden dat het achterloopt op de waarheid. Dat is volgens mij met het blote oog niet bij te houden en dus ook zeer geschikt voor gamers. Alhoewel je nog steeds beter af bent bij een oude CRT monitor blijkt die fabeltje toch van de bank geduwt te zijn.

Het moederbord is een goede keus, maar weer moet je hier een keuze maken want je geheugen is inderdaad DDR2 op dit moederbord en die heb je niet gekozen als Geheugen, dat is namelijk DDRsd ram. Verder is het een degelijke moederbord, en hij past ook in de ATX kast waar ik het eerder al over had. - Nou gaan we naar de Processor eerst heb ik een vraag, waarom heb je voor Intel gekozen? Volgens mij is AMD beter voor de Gamewereld, en Intel hurkt daar een beetje achteraan. Tevens vind ik de prijs van die Intel erg hoog als je gezien 100 euro minder een goede en net zo snel werkende AMD koopt.

De videokaart is ook niet veel op aan te merken, alleen ikzelf zou eerder voor een ander dochtermerk gaan zoals XFX. Die zijn meestal standaard wat sneller gemaakt door de fabrikant zelf, maar dat zou je bij asus natuurlijk zelf over kunnen klokken met alle gevolgen van dien. Verder goede kaart en behoort tot de topmoddelen van Nvidia. Een goede kaart voor gamers dus.

---

Verder blijkt alles te kloppen alleen moet je nog even die geheugen stroken vervangen door DDR2 geheugen, of je zou natuurlijk ook voor een compleet andere opstelling kunnen gaan maar die taak ligt naturulijk in jou handen. Alles bij elkaar een goed systeem, maar dit zou niet werken. Na de corectie natuurlijk wel. Als je nog meer hulp nodig hebt zeg het maar hoor. :Y

Geplaatst: (bewerkt)

Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg :). Dus het komt er op neer dat ik de RAM strips moet veranderen naar DDR2, en een andere processor. Over die processor zou ik graag meer weten, ik heb namelijk niet echt verstand van AMD vergeleken met INTEL. Misschien kun je me hier in helpen. Ik wil graag een goede processor die de eerste jaren zeker niet vervangen hoeft te worden.

Als laatste nog over een geluidskaart, ik zou dus graag een 5.1 set willen hebben, is het dan nodig een geluidskaart erin te stoppen, of is het genoeg als het gewoon onboard zit? En zonee, wat kost een geluidskaart?

Edit: En wij wouden de nieuwe pc dus naast de oude zetten, en we willen dus een netwerk aanleggen, maar heb ik genoeg aan een hub en wat ethernet kabels? Die zou ik maar tijdelijk nodig hebben, tenminste dat zei een vriend mij, want wij stappen over naar KPN + bellen en dan krijg je zo'n box, vanuit waar alles naar de pc / telefoons loopt.

Bewerkt: door Wauzie
Geplaatst:
Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg :). Dus het komt er op neer dat ik de RAM strips moet veranderen naar DDR2, en een andere processor. Over die processor zou ik graag meer weten, ik heb namelijk niet echt verstand van AMD vergeleken met INTEL. Misschien kun je me hier in helpen. Ik wil graag een goede processor die de eerste jaren zeker niet vervangen hoeft te worden.

Als laatste nog over een geluidskaart, ik zou dus graag een 5.1 set willen hebben, is het dan nodig een geluidskaart erin te stoppen, of is het genoeg als het gewoon onboard zit? En zonee, wat kost een geluidskaart?

Edit: En wij wouden de nieuwe pc dus naast de oude zetten, en we willen dus een netwerk aanleggen, maar heb ik genoeg aan een hub en wat ethernet kabels? Die zou ik maar tijdelijk nodig hebben, tenminste dat zei een vriend mij, want wij stappen over naar KPN + bellen en dan krijg je zo'n box, vanuit waar alles naar de pc / telefoons loopt.

Waarvoor wil je de pc gebruiken?

Voor gaming zou ik bijv echt een S939 Athlon 64 4000+ nemen.

Geplaatst:

Nou Wauzie ik ben toevallig bezig aan een project en daar heb ik net een stuk over Processoren geschreven ik zal het je geven, maar het is nog niet helemaal voledig. Er staat redelijk veel informatie in, bijvoorbeeld: Verschil tussen Intel > Amd. Verder zal ik je daaronder dan nog wat uitleggen over de Geluidskaart en over het netwerk, want in dat soort dingen ben ik ook goed. Ik heb namelijk eens hier in huis een super groot netwerk aangelegt. Hier het stuk over de processor, het is nog Wip (Work in Progress), maar dat zei ik al.

De CPU (Central Processor Unit) vormt het hart binnen de Computer, de Aansturing gebeurt hoofdzakelijk compleet in de Processor, het is eigenlijk gewoon een dergelijk hardware onderdeel, maar het staat via het Moederbord in samenwerking met de Chipset en het werkgeheugen de computer aan. De snelheid waarmee je een bepaalde actie uit voert is dus mede afhanekelijk van de Processor. De snelheid die je meestal herkent als 'hoe hoger, hoe beter' is niet altijd de gehele waarheid. De Kloksnelheid word uitgemeten in : 'MegaHertz' en 'GigaHertz'. Vanuit school heb ik geleert dat een Hertz een bepaald aantal trillingen per seconde is. Ga er dus uit dat het Digitale Trillingen zijn waardoor de gegevens soms met een enorme snelheid verplaatst kunnen worden. In de Hardware wereld (Processor) heb je AMD en Intel, dit zijn elkaars aards rivalen op het gebied van Processoren. Intel pronkt vooral met haar hoge kloksnelheden en comprimeren, maar AMD focust zich vooral op gamers en heeft een lagere kloksnelheid. Er is eigenlijk nog een ding dat een grote rol speelt of op sommige gevallen een grotere rol speelt dan de fel besproken Kloksnelheid. Namelijk : 'Cache', dit is het opslag geheugen dat een processor een korte tijd kan bewaren zoalang de processor aan staat. Dit is met zo'n enorm hoge snelheid te roepen, waardoor het werken met bits en bytes als maar makkelijker word, natuurlijk worden de Bits en bytes gebruikt voor de programma's. Dan moet je bij het aanschaffen van een Cpu (Central Processor Unit) ook letten op de Socket die je Processor bezit. Kijk onder in de Helpdesk voor een uitleg hoe je achter diverse Hardware informatie die je computer bezit komt. En dan moet je kijken of het gaat passen met het Moederbord dat je gaat kopen of al in bezit hebt.

---

Dan even nader kijken naar het Geluids-set. Kijk ik kan moeilijk met jou hier over praten, want ik ben echt een geluidsfan. Oftewel Muziek liefhebber, vooral in games loop ik gewoon te slijmen. Daarom kan ik ook voor geen meter gamen, omdat de geluids schoten gewoon langs mij heen vliegen. Daar ga ik dan even wat over zeggen. Onboard geluid is heel standaard en bied niet heel veel mogelijkheden, maar het kan geluid naar voren brengen dat is de hoofdsleutel van Onboard sound.

Wil je een betere ervaring en geluid uit je speakers krijgen dan raad ik je toch een geluidskaart aan. Het is even een investering voor iets dat je al hebt, maar vooral in het gamen heb je meer mogelijkheden qua geluid. Omdat ik zelf CoD2 ook heb weet ik er van, als je dan een geluidskaart in je computer hebt hangen kan je een ander soort geluid kiezen dat doe je in het optie menu van CoD2 nou als je dan een goede geluidskaart hebt en je gaat gamen en je zet je speaker set een beetje op goed volume nou ik wil niet zeggen dat je gaat kwijlen, maar mooi geluid is het zeker. Uiteindelijk heeft het er ook mee te maken of je een goed speaker set hebt, want hoe meer Db's hoe harder het set kan. Vaak heeft het ook met de qualiteit te maken van de speakers. Maar de geluidskaart van tegenwoordig bepaalt veel van de qualiteit van je geluid. Natuurlijk kan je op een geluidskaart veel meer dingen aan sluiten, ik raad je dan 'deze kaart aan. Daar zit echt mooi geluid op, want dat heb je wel nodig om jezelf goed te coördineren in Sequil's en Shooters. Ook wil ik nog even terug hangen dat de bass ook veel uit maakt van de ervaring van het geluid. Ik heb hier een zware bass en dat is echt geil gewoon, natuurlijk niet te vergelijken met een geil meisje. (:clown:) Geluid kan heel veel kosten, maar als je het eenmaal gekocht hebt ben je gewoon er aan gehecht teminste dat vind ik.

Dan even naar het netwerk kijken, in Windows Xp hoef je opzich niet echt een router te nemen. Als je een lijn wilt maken tussen 2 computers kun je gewoon een ethernet kabel tussen de twee computers leggen en je hebt in feite een netwerk. Als je meer computers wilt voorzien van een netwerk dan moet je een router aanschaffen. Waar dus meerdere Ethernet kabels in passen zodat die kabels weer naar de computer's kunnen, maar heb je dus niet meer dan 2 pc's dan zou ik gewoon een kabeltje tussen 2 leggen. Let dan wel op dat er in 1 van die twee computers 2 ethernet poorten moet zitten, want er moet ook nog 1 kabel vanuit het modem in de pc. Anders heb je natuurlijk geen internet. Je kan via Windows Xp veel configureren dus dat lijkt me niet zo'n probleem.

---

Ik wil ook nog iets anders vragen waar ik je relatief mee kan helpen. Je weet vast dat aan het eind van het jaar Windows Vista op de markt komt. Een compleet nieuw systeem dat heel veel te bieden heeft, want het bezit DirectX 10 en dat heeft gezien de Game wereld heel veel voordelen. Als je nu spullen aan gaat schaffen die DirectX 10 ondersteunen kan je niet gebruik maken van directX 10 en dat kan problemen op gaan leveren. Verder heb ik in jou opstelling/samenstelling niet echt een OS (Operating System) gevonden, deze moet je dus ook aanschaffen. Als je nu anschaft koop je Windows Xp die is al geheel 5 jaar oud. En begint dus al aan haar verouderings fasé. Als ik jou was zou ik wachten tot het eind van het jaar, dan heb je meer geld. En dan zijn er nieuwe technologien uit, en de hardware die je nu koopt eventueel is dan veel goedkoper bijvoorbeeld. Als ik je verder nog ergens bij kan helpen, zeg het maar. :Y

Wauzie, als ik jouw was zal ik voor een AMD processor gaan, deze presteren met games beter en ze zijn sneller dan intel processoren (zelf ervaring mee). Desnoods neem je AMD X2 als je dual core wilt. Die van Mania is zeker een aanrader die gebruik ik zelf ook, let er wel even op dat je de bulk versie neemt en niet de boxed aangezien je bij de boxed een koeler krijgt die je al op je lijstkje hebt staan.

Ik zou ook zeker voor DDR2 geheugen gaan, aangezien dit gewoon nieuwer is. Dan moet je dus wel een ander moederbord uitzoeken

Die 7900GT van Asus is echt een pracht kaart, toch zijn die van XFX beter, onder andere sneller en op alternate is die €290.

En nog een tip, ga voor een SLI moederbord, dan kun je later altijd nog een 2de 7900GT aanschaffen aangezien

dan snap ik eigenlijk niet waarom je 2 discdrives neemt,

Snap dat dan, 2 drives staat gewoon stoer. :D

Bewerkt: door Blastov
Geplaatst:

Bedankt voor de tip, maar het enige probleem is zoals bij iedereen, het budget. Ik heb 1600 te besteden aan parts, en ik wil dus de beste parts hebben voor het minste geld :*D.

(btw, ztten ze bij alternate je pc ook in elkaar en sturen ze die dan op?)

Geplaatst:
Bedankt voor de tip, maar het enige probleem is zoals bij iedereen, het budget. Ik heb 1600 te besteden aan parts, en ik wil dus de beste parts hebben voor het minste geld :*D.

(btw, ztten ze bij alternate je pc ook in elkaar en sturen ze die dan op?)

Wauzie dan betaal je +/- 50,- montage kosten maar die heb je weer terugverdiend met het voordeel. ;)

Maar waar wil je je pc voor gebruiken?

Gamen, modden, maxen en die troep allemaal :).

Dan zou ik absoluut voor de AMD Athlon X2 4600+ Sam2 gaan. Hij is even duur maar uit benchmarks blijkt dat hij sneller is.

3d's max 7

Atlon 64 X2 4600+ : 1.16 (sec)

Pentium D 940 : 1.32 (sec)

UT 2004

Atlon 64 X2 4600+ : 157.1 (fps)

Pentium D 940 : 122 (fps)

:sigaar:

Je moet dan uiteraard ook een AM2 mobo nemen

Bewerkt: door Mania-92

Hmm klinkt goed :).

Edit:

Als ik de ADM athlon 4600 X2 AM2 neem, is het dan verstandig er een coolermaster koeler op te laten zetten?

Srry voor dubbelpost maar dan wordt er weer gekeken in dit topic ^^.

Ik heb zojuist een pc samengesteld op Azerty.nl, en ik kwam ongeloofwaarlijk laag in prijs uit zodat ik 2 GB ram heb genomen. Misschien dat ik stom een belangrijk onderdeel vergeten ben?

Athlon 64 X2 4600+ 2,4 GHz Socket AM2 Boxed € 224,84

GeForce 7900 GT nVidia GeForce 7900GT 256 MB PCI Express x16 € 270,52

M2N4-SLI nVidia nForce4 SLI 2 GHz DDR2 € 99,52

----------------------

Kingston KVR533D2E4K2/2G 2048 MB DDR2, PC4200 4 ECC € 185,66

----------------------

(((Kingston KVR533D2E4K2/1G 1024 MB DDR2, PC4200 4 ECC € 94,85)))

Cooler Master Centurion 534 Ja Ja Ja Zwart € 56,50

LG Electronics GSA-4163B 16 x 8 x 16 x Zwart OEM € 36,90

LG Electronics GDR-8163RBB 16 x 52 x Zwart OEM € 16,91

Samsung 940BW 19 inch 300 cd/m2 4 ms (Zilver en) zwart € 224,42

Western Digital Caviar SE16 320 GB 7200 rpm16 MB Serial ATA300 € 98,13

Zalman CNPS9500 AM2 Socket 754, 939, 940, AM2 Koper € 41,90

Zalman ZM360B-APS 360 Watt ATX 24 pin € 58,85

Logitech Cordless Desktop MX 3000 Laser Nee Ja Zwart(, grijs) € 75,87

Logitech X-530 5,1 70 watt RMS Zwart € 59,76

--------

(€ 1358.97)

€ 1449.78

En oja ik dacht dat deze pc te bouwen moest zijn? Kan dit kloppen? (maybe dat ik er toch nog een geluidskaart bijzet ^^)

Geplaatst:

Ik heb mijn PC nog wat opgepimt,

Draden beetje verstopt.

2 exttra fans voor de behuizing. Een met een fan controller erbij.

En van die UV gevallen die je om kabels kunt doen.

case5.jpg

case6.jpg

case7.jpg

case8.jpg

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...