CrackerzElite Geplaatst: 24 december 2009 Rapport Geplaatst: 24 december 2009 Hey, in dit topic kan je alles kwijt over BMX, alle types en onder-types, kortom echt alles wat maar iets te maken heeft met BMX. Als je bmxt vermeld dan ook welk type je doet, hier een overzicht van alle types BMX. Cross op heuvelig terrein Wedstrijd op snelheid met meer rijders op 1 baan met start en finish. De baan "Parcours" bestaat uit grotere en kleinere heuvels. Deze kunnen gesprongen worden of bereden. Trials, ook wel dirt genoemd Dit is een reeks van bulten waar over gesprongen kan worden. Hier gaat het niet om snelheid maar om de truckjes of de flow. Op straat of "street" Stunts uitvoeren op straat door te "grinden" (de fiets balanceren op een buis, randen van bankjes en dergelijke) of te springen over ophogingen, verkeersdrempels of andere obstakels. Deze soort BMX is geïnspireerd door skateboarden. Veel freestyle motorcrossers kijken voor nieuwe tricks naar BMX street. Street lijkt qua tricks heel veel op park alleen de filosofie achter street is heel anders dan die van park. Bij street gebruik je de omgeving voor je tricks terwijl hij er helemaal niet voor bedoeld is. Dit geeft het vrije gevoel wat bmx rijders bij street hebben. Bij park zijn alle obstakels er just voor gebouwd om stunts op te doen. Park Stunts uitvoeren op een skatepark door te "grinden" (de fiets balanceren op een buis of een rand van een obstakel) of te springen over een funbox en andere obstakels zoals jumpramps (schans), miniramps (lijkt op eenhalfpipe alleen dan zonder verticaale stukken), banks en Quarter pipes. Deze soort BMX is geïnspireerd door skateboarden. Veel freestyle motorcrossers kijken voor nieuwe tricks naar BMX park. Flatland Bij deze discipline voert men ingewikkelde tricks uit op een verharde ondergrond. Bij deze tricks wordt dus alleen gebruikgemaakt van de fiets en niet van schansen of andere obstakels. De tricks die bij flatland uitgevoerd worden verschillen nog al van de andere disciplines. Het zijn combinaties van verschillende posities en rotaties van je fiets of stuur die elkaar opvolgen. Meestal alleen op het voor- of achterwiel rijdend. Je kan het zien als een soort van breakdance op een bmx fiets. Het vereist veel training en concentratie om een goede flatlander te zijn. Vert stunts uitvoeren in een halfpipe ("halve pijp" met uiteinden die loodrecht lopen). Race Een wedstrijd op een gesloten parcours om het snelst de finish te halen. Dit parcours begint bij een starthek om vervolgens technisch over bulten en door bochten te gaan, om zo de finish te kunnen halen. Deze wedstrijd wordt verreden in drie manches (rondes) om genoeg punten te verzamelen om door te gaan naar de kwartfinale, halve finale en ten slotte de finale. In de finale rijden maximaal zes tot acht rijders. Deze discipline vereist vooral een combinatie van techniek en conditie. Er wordt met acht rijders (elektronisch) gestart met behulp van een hek vanaf een startheuvel. Dit hek valt steeds op exact dezelfde wijze zodat de start tot op 320 milliseconden nauwkeurig getraind kan worden. De olympische BMX-baan in Peking is 370 meter lang (mannen) en 350 meter (vrouwen). Mannen en vrouwen rijden een verschillend parcours. Dit heeft onder andere te maken met de relatie tussen snelheid en afstand die men door de lucht af kan leggen. De minimale leeftijd voor een Olympische BMX-atleet is 19 jaar. Een race duurt tussen de 30 en 40 seconden, waarbij tijdens de rit obstakels moeten worden genomen. Dit kunnen sprongen van meer dan 10 meter zijn, korte opeenvolgende en onregelmatig aangelegde heuveltjes (rhythm sections) en kombochten. Bron: Wikipedia Ikzelf doe aan Flatland, voor een filmpje van Simon O Brien, een van 's werelds beste flatlanders.Mvg, CrE Reageren
wesley123 Geplaatst: 25 december 2009 Rapport Geplaatst: 25 december 2009 ik bmxte in het verleden, nu doe ik het al ruim een jaar neit meer ik deed eigenlijk van alles, trails is hier in de regio apeldoorn niet echt populair, hier word meer street gedaan. Ik ging altijd naar deventer in burnside om daar park te doen en vert, maar focuste me neit op een bepaald iets. Ik heb zelf een Hoffman Bikes Rithym IL1, zwarte voorvelg vork en stuur, chromen achervelg met zwarte spaken, geel frame. Hij staat nu zo'n beetje weg te rotten, de lak is beschadigd dankzij mijn broertjes. en ff voor jou, een endo doe je gewoon met je voet, tussen het voorwiel en voorvork zetten, en nee, dat doet geen pijn. Reageren
CrackerzElite Geplaatst: 26 december 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 26 december 2009 Nee, dat is een foot jam endo. De normale endo doe je met je gewicht en je voorrem. Wat jij zegt kan ook, maar dan word doorrijden erg moeilijk.. Ik zit nu te oefenen: Achteruit fietsen (kont op het stuur), Lay down en Fork Glide. Reageren
CrackerzElite Geplaatst: 6 januari 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 6 januari 2010 Is BMX dood in nl en be? Reageren
j0uk3 Geplaatst: 16 januari 2010 Rapport Geplaatst: 16 januari 2010 Ik DEED het, Cross dat deed ik altijd, alleen ik wou wat anders dus nu doe ik Trialbiking dat vind ik wat leuker Reageren
CrackerzElite Geplaatst: 16 januari 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 16 januari 2010 (bewerkt) Ik DEED het, Cross dat deed ik altijd, alleen ik wou wat anders dus nu doe ik Trialbiking dat vind ik wat leuker Vet ! Bevalt het? Bewerkt: 16 januari 2010 door CrackerzElite Reageren
wesley123 Geplaatst: 16 januari 2010 Rapport Geplaatst: 16 januari 2010 Nee, dat is een foot jam endo. De normale endo doe je met je gewicht en je voorrem. Wat jij zegt kan ook, maar dan word doorrijden erg moeilijk.. Ik zit nu te oefenen: Achteruit fietsen (kont op het stuur), Lay down en Fork Glide. dan is doorrijden nog makkelijk zat hoor. Voor flatland is eht wat anders ja, maar emt park gebruik je gewoon je voet. Streeters rijden zonder remmen, die gebruiken gewoon hun voet daarvoor, easy. Reageren
CrackerzElite Geplaatst: 16 januari 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 16 januari 2010 Ja, maar flatland en street is iets heel anders. Flatland is een stuk moeilijker.. En nee, dat zeg ik niet omdat ik het doe. Reageren
wesley123 Geplaatst: 18 januari 2010 Rapport Geplaatst: 18 januari 2010 Ja, maar flatland en street is iets heel anders. Flatland is een stuk moeilijker.. En nee, dat zeg ik niet omdat ik het doe. ligt eraan hoe je het bekijkt... Reageren
CrackerzElite Geplaatst: 23 januari 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 23 januari 2010 Ja, maar flatland en street is iets heel anders. Flatland is een stuk moeilijker.. En nee, dat zeg ik niet omdat ik het doe. ligt eraan hoe je het bekijkt... Hoe bekijk ik het dan?.. Reageren
wesley123 Geplaatst: 26 januari 2010 Rapport Geplaatst: 26 januari 2010 bij park enzo moet je veel meer landen enzo, het is iig een stukkie zwaarder en vermoeiender. Reageren
CrackerzElite Geplaatst: 30 januari 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 30 januari 2010 Dat is dan wel weer waar. Nou, nog iemand die hier BMX't oid.. Reageren
CrackerzElite Geplaatst: 11 mei 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 11 mei 2010 Ik ben nu inmiddels een stukje beter geworden. Iemand die bmx't? Reageren
Fedmas Geplaatst: 11 mei 2010 Rapport Geplaatst: 11 mei 2010 Nou, eigenlijk heb ik het gedaan. Wij hebben een skatebaan bij ons in de buurt, en ik kreeg een GT voor mijn verjaardag een paar jaar geleden, dus dan moet je het toch eens uitproberen . Dus, zogezegd, zogedaan. Uiteindelijk ben ik, nadat ik in 4 maanden 2x mijn pols brak, gestopt(op advies van me ouders.) Ik mountainbike nu, en da's ook wel vet . Reageren
CrackerzElite Geplaatst: 28 juni 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 28 juni 2010 Bump*. Komop zeg.. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.